Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Witam,
moim zdaniem projektując wartościową ocenę efektywności szkoleń należy sięgnąć do 4 etapowego modelu Donalda Kirkpatricka.
Model ten zakłada ocenę szkolenia na 4 poziomach. To my sami decydujemy, na którym z poziomów kończymy ocenę szkolenia, szacując swoje zaangażowanie, czas. Aby dojść do 4 poziomu - moim zdaniem najlepszego(twarde wyniki), konieczne jest przejście pierwszych trzech, pozwalających prognozować zależności pomiędzy szkoleniem a wynikami osiąganymi przez uczestników.
Poziom 1 Reakcji – niezbędne jest aby uczestnicy szkolenia zaakceptowali przekazywane przez trenera treści szkoleniowe. Pozytywna ocena szkolenia jest warunkiem, że będą chcieli stosować nową wiedzę i doskonalić swoje umiejętności.
Technika pomiaru efektywności tego etapu – ankieta ewaluacyjna po szkoleniu
Poziom 2 Uczenia się – jeśli już wiemy, ze uczestnicy pozytywnie ocenili szkolenie, kolejnym krokiem jest zyskanie pewności, że rzeczywiście mają nową wiedzę, pamiętają przekazane informacje.
Technika pomiaru efektywności tego etapu – np.: test wiedzy po szkoleniu.
Poziom 3 Zachowania – jeśli uczestnicy są pozytywnie nastawieni po szkoleniu i mają nową wiedzę, konieczna jest codzienna konsekwencja w jej stosowaniu. Ten etap trwa do kilku miesięcy po szkoleniu a osiągane rezultaty zależą od przełożonych uczestników szkolenia. Ich zadaniem jest codzienne przypominanie o stosowaniu wiedzy w praktyce i egzekwowanie zachowań, postaw, na których Państwa firmie zależy.
Technika pomiaru efektywności tego etapu – np.: ocena zachowania uczestników szkolenia przez przełożonych w trakcie codziennej pracy.
Poziom 4 Wyników - porównanie efektów z założonymi celami szkolenia za pomocą wybranego jeszcze przed szkoleniem i zmierzonego wskaźnika. Przykładowo: usprawnienie dokumentacji, % wzrost produktywności, % spadek liczby reklamacji, obniżenie liczby popełnianych błędów o x jednostek, wzrost sprzedaży w danej grupie klientów o x%.
Technika pomiaru efektywności tego etapu – wykorzystanie wskaźników efektywności działań / operacji / wyników itp.
Czy ktoś z Was stosuje Kirkpatricka w swojej praktyce "jakościowców"?
Pozdrawiam serdecznie,
Marcin