Mariusz Dobek

Mariusz Dobek Dział Kontroli
Jakości

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Witam,
proszę Was o podzielenie się swoimi doświadczeniami nt. przeprowadzania oceny skuteczności szkoleń (wymóg ISO 9001).

Ps. Szczęśliwego Nowego Roku 2009 :)
Marcin Jawor

Marcin Jawor Quality Supervisor

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Witam,

w normie ISO 9001:2008 (pkt. 6.2.2) określone jest zapewnienie, że wymagane kompetencje zostały osiągnięte, a nie ocena skuteczności szkoleń jak poprzednio. ISO wyeliminowało tym sposobem ocenianie szkoleń "na siłę".

Przykład: szkolisz kogoś z obsługi komputera jeśli umie obsługiwać komputer to wymagane do tego celu kompetencje zostały osiągnięte i nie musisz sprawdzać czy szkolenie było skuteczne.

Pozdrawiam,
Marcin

konto usunięte

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

My przeprowadzamy szkolenia z tych wewnętrznych robimy potem uczestnikom test sprawdzający
Marek G.

Marek G. Manager/Koordynator

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

U nas są także testy oraz pomocniczo ankiety dla uczestników szkoleń.

konto usunięte

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Mam pytanie :
Mielismy w grudniu ,,audyt,, przeprowadzony przez firme ktora nas przygotowuje w temacie ISO 9001-2000 do audytu certyfikujacego jaki bedzie mial miejsce w lutym/ marcu 2009 i zostala stwierdzona niezgodnosc tzn. braki w formularzu oceny skutecznosci szkolenia

Tak z ciekawosci : Panowie mieli prawo uznac to jako niezgodnosc ?

6.2.2 c) w nowej wersji wymagane jest zapewnienie, że wymagane kompetencje zostały osiągnięte a nie jak poprzednio, ocenianie skuteczność szkoleń.

KingaKinga Szychowiak edytował(a) ten post dnia 06.01.09 o godzinie 15:17
Przemysław K.

Przemysław K. Technolog betonu,
Kierownik Działu
Jakości, Technologii
i...

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Tak z ciekawosci : Panowie mieli prawo uznac to jako niezgodnosc ?

6.2.2 c) w nowej wersji wymagane jest zapewnienie, że wymagane kompetencje zostały osiągnięte a nie jak poprzednio, ocenianie
skuteczność szkoleń.

Panowie oceniali spełnienie wymagań auditu pod kątem zgodności z normą ISO 9001:2000 a nie "nową" wersją ISO 9001:2008 - muszą się trzymać wymagań "starej wersji" - odpowiadając na pytanie czy mieli prawo - mieli - choć wymaganie jest do obronienia i ja osobiście nie pozwoliłbym sobie wpisać niezgodności.
pzdr

konto usunięte

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Kinga a jak sprawdzacie skuteczność przeprowadzanych szkoleń lub jak sprawdzacie że wymagane kompetencje po szkoleniu zostały osiagnięte ?

konto usunięte

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Przemysław K K:
Tak z ciekawosci : Panowie mieli prawo uznac to jako niezgodnosc ?

6.2.2 c) w nowej wersji wymagane jest zapewnienie, że wymagane kompetencje zostały osiągnięte a nie jak poprzednio, ocenianie
skuteczność szkoleń.

Panowie oceniali spełnienie wymagań auditu pod kątem zgodności z normą ISO 9001:2000 a nie "nową" wersją ISO 9001:2008 - muszą się trzymać wymagań "starej wersji" - odpowiadając na pytanie czy mieli prawo - mieli - choć wymaganie jest do obronienia i ja osobiście nie pozwoliłbym sobie wpisać niezgodności.

Dziękuje za odp.
pzdr

konto usunięte

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Małgorzata Peszyńska:
Kinga a jak sprawdzacie skuteczność przeprowadzanych szkoleń lub jak sprawdzacie że wymagane kompetencje po szkoleniu zostały osiagnięte ?

Mamy przygotowany formularz,, Ocena skuteczności szkolenia,,, który wypełnia zarówno pracownik jak i pracodawca.Pytania są wg. mnie momentami tendencyjne, ale cóż zrobić skoro jakoś trzeba zmierzyć się z tym tematem.Najważniejsze jednak, że w końcu ktoś ,, zaskoczył ,, i nowej wersji normy nie będzie trzeba oceniać skuteczności szkolenia ....Kinga Szychowiak edytował(a) ten post dnia 14.01.09 o godzinie 22:02
Hubert H.

Hubert H. zapytaj prześlę Ci
CV - ZAPRASZAM NA
LINKEDIN

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Ocena szkoleń to tak na dobbrą sprawę często (ale oczywiście nie zawsze) niepraktyczna bujda, którą trzeba przeprowadzić, żeby "zaspokoić" SZJ. Dlaczego? Odpowiedźmy sobie na pytanie: jak ocenić szkolenie niedługo po jego przeprowadzeniu, gdy najczęściej nie mamy pojecia w jakim stopniu wiedza nam przekazana przyda się i czy była prawdziwa, rzetelna? :)Hubert Hadera edytował(a) ten post dnia 18.01.09 o godzinie 13:20
Grzegorz Tuleja

Grzegorz Tuleja Auditor QM; UM;
EMAS; GHG, TUV NORD
POLSKA Sp. z o.o.

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Dlaczego niedługo po szkoleniu????? Czy ktoś określił czas?
Krzysztof B.

Krzysztof B. Niezależny Doradca
Ubezpieczeniowy

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Ankieta dwu etapowa - 1 etap misiąc po szkoeniu:
oceniane 7 aspektów w skali od 1 do 5 (max najlepsza),
następna ocena po 4 miesiącach przez pracownika a potem prze przełożonego z rubryka uwagi
nastepnie zbiorcza ocena szkoleń - wpisanie oceny z etapu 1 + ocena pracownika i przelożonego = suma w kolumnach prze liczba uczestników
proste, papierkowe ale akceptowalne przez certyfikatora i działa już 6lat

konto usunięte

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Pytanie do zastanowienia:

czy czasami nie macie wrażenia przerostu formy nad treścią w tym co piszecie?

SKUTECZNOŚĆ:
Przykład (z góry mówię że przejaskrawiony):

- ocena skuteczności szkolenia PPOŻ: ile pożarów wybuchnęło od szkolenia

- ocena szkolenia dla spawaczy: ile reklamacji było spowodowanych przez pracę spawacza / ile sztuk zostało zmarnowanych przez błędy spawacza

EFEKTYWNOŚĆ: sobie możecie to podzielić przez koszt szkolenia :P

Piszę tak dla przykładu i pobudzenia Waszych wyobraźni ;)

Chyba, że wiecie że spawacz Marian się przyłożył bardziej od Emila bo jego skuteczność szkoleniowa to 3,56 wobec 3,53.

Dla tych którzy oceniają np trenerów w firmach szkoleniowych i ich dokształcają proponuję budowę map kompetencji, porównanie z założonym modelem idealnym i sprawdzenie jak po szkoleniu luki się zmniejszyły.

Ps. Pozdrawiam Panie Grzegorzu - miałem przyjemność z Panem pracować w drugim audicie w moim życiu.
Robert Kędzierski

Robert Kędzierski Production Manager

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Kinga Szychowiak:
6.2.2 c) w nowej wersji wymagane jest zapewnienie, że wymagane kompetencje zostały osiągnięte a nie jak poprzednio, ocenianie skuteczność szkoleń.

Kinga


Jakoś nie widzę tak brzmiącego punktu

" 6.2.2 c) w nowej wersji wymagane jest zapewnienie, że wymagane
kompetencje zostały osiągnięte a nie jak poprzednio"Robert Kędzierski edytował(a) ten post dnia 20.04.09 o godzinie 10:50
Sebastian Mazurek

Sebastian Mazurek Quality Management
System

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

A czy ktoś z Państwa ocenia zewnętrzne firmy szkoleniowe jako usługodawców pod względem skuteczności i efektywności przeprowadzanych przez nich szkoleń? jakie kryteria należałoby wziąć pod uwagę?
Artur Wawrzynowski

Artur Wawrzynowski Audytor, Trener,
Konsultant, Doradca
biznesowy

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Robert Kędzierski:
Kinga Szychowiak:
6.2.2 c) w nowej wersji wymagane jest zapewnienie, że wymagane kompetencje zostały osiągnięte a nie jak poprzednio, ocenianie skuteczność szkoleń.

Kinga


Jakoś nie widzę tak brzmiącego punktu

" 6.2.2 c) w nowej wersji wymagane jest zapewnienie, że wymagane
kompetencje zostały osiągnięte a nie jak poprzednio"Robert Kędzierski edytował(a) ten post dnia 20.04.09 o godzinie 10:50

Bo w 2008 jeszcze nie było polskiej wersji tylko drafty. Faktycznie podpunkt c się nie zmienił, za to w podpunkcie b zamiast zapewnienia potrzeb pojawił się zapis wskazujący, że celem szkolenia (lub innych działań) ma być uzyskanie kompetencji - zatem ocena skutecznosci powinna być oparta o ocenę stopnia spełnienia tegoż celu (a więc ocenę nabytych kompetencji).

konto usunięte

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Bo w 2008 jeszcze nie było polskiej wersji tylko drafty. Faktycznie podpunkt c się nie zmienił, za to w podpunkcie b zamiast zapewnienia potrzeb pojawił się zapis wskazujący, że celem szkolenia (lub innych działań) ma być uzyskanie kompetencji - zatem ocena skutecznosci powinna być oparta o ocenę stopnia spełnienia tegoż celu (a więc ocenę nabytych kompetencji).

Moim zdaniem takie wytłumaczenie jest najciekawsze szczególnie w zastosowaniach technicznych. Dwóch pracowników tego samego działu przeszło szkolenie z obsługi przyrzadu pomiarowego. Po wykonaniu pomiarów na zadanym wzorcu osiagają podobne rezultaty (szczególnie gdy powtarzalność przyrządu została wcześniej potwierdzona).

Rzecz wygląda inaczej dla szkoleń dot. produktu który się oferuje w sprzedaży. W konsekwencji w obu tych przypadkach zdobywamy - pogłebiamy poziom wiedzy o danym zagadnieniu.

Przed rozpoczęciem szkolenia powinno znaleść się odpowiedz na trzy podstawowe pytania:

1. Jaki jest cel szkolenia ?
2. Co biędziemy mierzyć (w jaki sposób) ?
3. Czym będziemy mierzyć ?
Marcin Szymański

Marcin Szymański Grupa Doradczo -
Szkoleniowa FALCO

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Witam,
moim zdaniem projektując wartościową ocenę efektywności szkoleń należy sięgnąć do 4 etapowego modelu Donalda Kirkpatricka.

Model ten zakłada ocenę szkolenia na 4 poziomach. To my sami decydujemy, na którym z poziomów kończymy ocenę szkolenia, szacując swoje zaangażowanie, czas. Aby dojść do 4 poziomu - moim zdaniem najlepszego(twarde wyniki), konieczne jest przejście pierwszych trzech, pozwalających prognozować zależności pomiędzy szkoleniem a wynikami osiąganymi przez uczestników.

Poziom 1 Reakcji – niezbędne jest aby uczestnicy szkolenia zaakceptowali przekazywane przez trenera treści szkoleniowe. Pozytywna ocena szkolenia jest warunkiem, że będą chcieli stosować nową wiedzę i doskonalić swoje umiejętności.
Technika pomiaru efektywności tego etapu – ankieta ewaluacyjna po szkoleniu

Poziom 2 Uczenia się – jeśli już wiemy, ze uczestnicy pozytywnie ocenili szkolenie, kolejnym krokiem jest zyskanie pewności, że rzeczywiście mają nową wiedzę, pamiętają przekazane informacje.
Technika pomiaru efektywności tego etapu – np.: test wiedzy po szkoleniu.

Poziom 3 Zachowania – jeśli uczestnicy są pozytywnie nastawieni po szkoleniu i mają nową wiedzę, konieczna jest codzienna konsekwencja w jej stosowaniu. Ten etap trwa do kilku miesięcy po szkoleniu a osiągane rezultaty zależą od przełożonych uczestników szkolenia. Ich zadaniem jest codzienne przypominanie o stosowaniu wiedzy w praktyce i egzekwowanie zachowań, postaw, na których Państwa firmie zależy.
Technika pomiaru efektywności tego etapu – np.: ocena zachowania uczestników szkolenia przez przełożonych w trakcie codziennej pracy.

Poziom 4 Wyników - porównanie efektów z założonymi celami szkolenia za pomocą wybranego jeszcze przed szkoleniem i zmierzonego wskaźnika. Przykładowo: usprawnienie dokumentacji, % wzrost produktywności, % spadek liczby reklamacji, obniżenie liczby popełnianych błędów o x jednostek, wzrost sprzedaży w danej grupie klientów o x%.
Technika pomiaru efektywności tego etapu – wykorzystanie wskaźników efektywności działań / operacji / wyników itp.

Czy ktoś z Was stosuje Kirkpatricka w swojej praktyce "jakościowców"?
Pozdrawiam serdecznie,
Marcin
Arkadiusz Warmus

Arkadiusz Warmus Pełnomocnik ds.
Zintegrowanego
Systemu Zarządzania
ISO 90...

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Więc, zgodnie z nową normą. dla przykładu księgowa (zakładamy, że na ona wpływ na zgodność z wymaganiami dotyczącymi wyrobu).

a)Określmy niezbędne kompetencje np. - znajomość programu excell.
b)jeśli nie zna, wysyłamy na szkolenie.
po szkoleniu otrzymuje zaświadczenie że już zna excell-a.

c) oceniamy skuteczność podjętych działań.
czyli: celem było zdobycie kompetencji.
Skoro otrzymała zaświadczenie, to zdobyła (ma) kompetencje. więc działanie było skuteczne.

i to tyle ? :)
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Arkadiusz Warmus:
Więc, zgodnie z nową normą. dla przykładu księgowa (zakładamy, że na ona wpływ na zgodność z wymaganiami dotyczącymi wyrobu).

a)Określmy niezbędne kompetencje np. - znajomość programu excell.
b)jeśli nie zna, wysyłamy na szkolenie.
po szkoleniu otrzymuje zaświadczenie że już zna excell-a.

c) oceniamy skuteczność podjętych działań.
czyli: celem było zdobycie kompetencji.
Skoro otrzymała zaświadczenie, to zdobyła (ma) kompetencje. więc działanie było skuteczne.

i to tyle ? :)

Znajomość programu to nie jest kompetencja. Kompetencją jest umiejętność wykonanie przy jego wsparciu określonych zadań, a tego nie uczą na szkoleniach.



Wyślij zaproszenie do