Temat: nowa edycja normy ISO 9001 - wer.2008
Witam serdecznie, nowe wydanie normy PN-EN ISO 9001:2008 jest już dostępne do kupienia (koszt 69,90 zł bezpośrednio przy PKN). Norma została wprowadzona w wersji polskojęzycznej, gdyż jako tzw. "okładkowa" posiadałaby oznaczenie (U) co oznacza, że dana norma europejska wprowadzona jest do zbioru Polskich Norm metodą uznaniową polegajacą na oficjalnycm ogłoszeniu uznania normy europejskiej za PN oraz podaniu informacji dotyczącej udostępniania norm europejskich w oryginalnych wersjach językowych.
Jeśli z kolei chodzi o zmiany w w/w normie to obecna nowelizacja jest niejako "małą" nowelizacją poprzedzającą zapowiadaną "dużą" nowelizację ISO 9001:2012 (wszystkie normy ISO podlegają obligatoryjnemu przeglądowi co 5 lat). Głównymi celami obecnej nowelizacji było:
- poprawienie czytelności (dodano np: uwagi o charaktrze wytycznych ułatwiające zrozumienie i wyjaśnienie wymagań, np: w p.7.5.4. wyjaśniono, że własnośc klienta to także jego dane osobowe; wyjaśniono, że nie każda zidentyfikowana podczas auditu niezgodność wywołuje konieczność uruchamiania działań korygujących, czasami wystarczy korekcja; w rozdziale 6.4. dodano uwagę, że termin "środowisko pracy" odnosi się do warunków, w jakich praca jest wykonywana włączając czynniki fizyczne, środowiskowe i innne- np: hałas, temperatura, wilgotność; w rozdziale 5 wprowadzono wymóg, aby pełnomocnik był członkiem kierownictwa organizacji- uniemożliwienie zlecania tej funkcji na zewnątrz np: umowa o dzieło itd..)
- osiągnięcie kompatybilności z obecnie obowiązującymi wymaganiami normy ISO 14001:2004 (ISO 9001:2000 odnosi się do "starego" wydania normy ISO 14001:1996, nie uwzględnaijącego np: p.4.5.2. oceny zgodności z wymaganiami prawnymi)
- poprawę spójności normy z wymaganiami wewnętrznymi organizacji oraz wytycznymi ISO 9004).
Reasumując, uważam zmiany w normie za "kosmetyczne" a jej zmiany idące w kierunku osiągnięcia większej spojności z punktu widzenia zintegrowanych systemów zarządzania i podkreślenia znaczenia spełnienia wymagań nie tylko klientów ale także ustawowych i prawnych (w tym środowiskowych np: pkt.7.2.1., w którym zwrócono uwagę, iż działania po dostawie wyrobu dotyczą np: realizacji postanowień gwarancyjnych, zobowiązań wynikających z umowy, takich jak usługi serwisowe, recykling lub końcowe unieszkodliwianie- nawiązanie do oceny cyklu życia). Zmiany te nie wiążą się jednak z koniecznością przebudowania procesów w organizacji, nie rzutują na proces certyfikacji, nie wymagają opracowania dokumentacji itd.
Pozdrawiam ;)