Temat: Mierniki
Jeśli mogę się włączyć w dyskusję?
Biorąc pod uwage, że jakość powinna być wbudowana w produkt i wypływać z właściwie zaprojektowanych procesów można powiedzieć, że Dział Jakości jest niepotrzebny w jakiejolwiek organizacji. Jego funkcje bowiem mogą byż realizowane przez uczestników procesów. Kontrola jakości może być realizowana jako samokontrola. Utrzymanie dokumentacji systemowej jako właściwa organizacja pracy, do której każdy manager zobowiązany jest warunkami umowy. Audyty muszą być realizowane przez niezależne osoby, a więc nie wymagane jest działanie Kontroli Jakości. Monitorowanie mierników realizowane być powinno na co dzień przez kadrę zarządzającą.
Powstanie i utrzymywanie działu jakości jest o tyle istotne, o ile projekt naszego produktu,linia produkcyjna, procesy wytwarzania są wadliwe, źle zaprojektowane i uruchomione lub wystepuje duże zagrożenie zdrowia, życia lub utraty majątku. Wszystko to objawia się np. wysokim ryzykiem (np. punktacja FMEA), reklamacjami, czy też brakiem efektywności. Wówczas należy w całość działalności wprowadzić punkty kontrolne, które powinny być obsługiwane przez niezależny twór np. Dział Jakości.
Uważam, że można sobie wyobrazić idealną firmę bez działu Jakości. Życie natomiast nie jest idealne.
Co do mierników, to proponuję najpierw określić:
- Kto jest klientem działu jakości?
- Np. Dział Produkcji
Jakie wytwarzamy produkty dla klienta?
- Np. wykonana kontrola parii produkcyjnej - Raport z kontroli, Wyniki kontroli, utrzymyanie sprzętu kontrolnego na linii produkcyjnej
- Jakie są jego wymagania?
- Np. terminowość dostarczania raportów, powtarzalność wykonania kontroli, niskie koszty kontroli, niska awaryjność urządzeń kontrolnych,
- I tu już jesteśmy blisko mierników
- Np. czas wykonania kontroli, wynik testu Gauge R&R, Czas postoju linii na skutek awarii sprzętu pomiarowego, liczba braków wynikających z zastosowania wadliwego sprzędtu pomiarowego, ...
Mam nadzieję, że nie zanudziłem
Pozdrawiam
Leszek
-