Temat: koszty certyfikacji
Witam,
Przeczytałem artykuł. Ciekawy, choć brakuje kilku istotnych elementów układanki.
Kalkulacja oferty certyfikacyjnej to wbrew pozorom dosyć złożony proces. Mimo że wszystkie jednostki certyfikujące opierają się o wymagania IAF, wyniki kalkulacji bywają bardzo różne.
Poza liczbą zatrudnionych występują inne, często bardzo istotne czynniki wpływające na kalkulacje. Poniżej czynniki zmniejszające liczbę dni auditu:
1)Klient nie jest „odpowiedzialny za projektowanie”, lub w zakresie nie ma innych elementów normy (tylko QMS) 2)Bardzo mały oddział w stosunku do liczby pracowników (np. wyłącznie kompleks biurowy) 3)Dojrzałość systemu zarządzania 4)Wcześniejsza znajomość systemu zarządzania klienta (np. już certyfikowanego według innej normy przez tę samą CAB) 5)Gotowość klienta do certyfikacji (np. klient już jest certyfikowany lub uznany zgodnie z innym programem strony trzeciej) 6)Działania o niskiej złożoności (jeden proces, wielu pracowników wykonujących podobne czynności itp., system zmianowy.) 7)W składzie personelu znajdują się osoby pracujące „poza lokalizacją”, np. handlowcy, kierowcy, oraz możliwe jest gruntowne auditowanie zgodności ich działań z systemem w formie przeglądu zapisów. 8)audit systemu zintegrowanego (-20%)
9) inne
a oto czynniki mogące zwiększyć liczbę dni auditu:
1)Personel mówiący więcej niż jednym językiem (co powoduje konieczność korzystania z tłumacza(-y) lub wyklucza możliwość prowadzenia niezależnych działań przez poszczególnych auditorów) 2)Duży obszar objęty auditem w porównaniu z liczbą personelu (np. las) 3)Duża liczba przepisów związanych z działalnością (np. żywność, lekarstwa, lotnictwo, energetyka jądrowa, itd.) 4)System obejmuje bardzo skomplikowane procesy lub stosunkowo dużą liczbę nietypowych działań 5)Działania, które wymagają wizytowania oddziałów tymczasowych w celu weryfikacji działań w oddziale(-łach) stałym(-ych), którego(-ych) system zarządzania podlega certyfikacji. 6) inne
Po uwzględnieniu powyższego otrzymujemy wynik w postaci liczby dni auditu początkowej certyfikacji i auditów nadzorczych.
Teraz dopiero przychodzi czas na wycenę. I tutaj często zachodzi potrzeba modyfikacji ceny "z tabelki" o dodatkowe czynniki (lokalizacja klienta, "logistyka" auditu, ustalenia z klientem, założenia strategiczne firmy, inne)
Trudno więc dziwić się że wyniki pomiędzy jednostkami są różne.
Warto jednak podkreślić że nie można porównywać dwóch organizacji zatrudniających np. 500 osób, bo w jednej może być realizowanych 30 procesów, a w drugiej tylko jeden. W jednej może być system 3-zmianowy, a w drugiej nie. Wynik dla obu może być znacząco różny.
Pozdrawiam,
Bartłomiej Włodarski edytował(a) ten post dnia 30.11.12 o godzinie 13:13