Jerzy Brańka inż.mechanik
Temat: Informatyczne wsparcie jakości.
Pragmatyzm czy informatyczne mitologizowanie.Wszechobecna krytyka zbiurokratyzowania się systemów jakości a tym samym wpływająca na obrzydzanie wszystkiego co związane jest z działaniami projakościowymi, zmusza mnie do wkroczenia na grunt gdzie należałoby się wypowiedzieć nt. – informatyczne wsparcie TAK, ale jakie i w jakim zakresie ?.
Od czasu zmian standardu normy ISO 9001 zmieniającego zapewnienie jakości w organizacji na procesowe zarządzanie włączyło problemy jakości do systemów zarządzania firmą.
Do dnia dzisiejszego „zawodowy rynek informatyczny” nie jest w stanie zabezpieczyć w pełni potrzeb służb jakościowych organizacji, zwłaszcza tych małych i średnich dla których pozostaje jedynie cząstkowe wykorzystywanie modułów systemów zintegrowanych, które są drogie w instalowaniu i użytkowaniu a stosowane są prawie wyłącznie przez duże organizacje.
Jeżeli odpowiedzialni za systemy jakości w organizacji oczekują i spodziewają się oprogramowania standardowego mogą się na odpowiadające im narzędzie w zarządzaniu jakością nie doczekać.
Procentowo niskie wykorzystanie funkcji oferowanych przez systemy ERP można z powodzeniem zastąpić arkuszami kalkulacyjnymi oraz prostymi bazami danych.
To, że informatyczne wsparcie dla systemów jakości jest koniecznością, większości zarządzającym systemami jakości nie trzeba tłumaczyć, a poprawę w tym temacie osobiście widzę tylko
w ukierunkowaniu się na programy dedykowane (dziedzinowe).
Zapraszam do wymiany doświadczeń.