Temat: doskonalenie / ciągłe doskonalenie
Natalia S.:
Witam,
proszę Państwa o pomoc w lepszym rozróżnieniu pojęć doskonalenia i ciągłego doskonalenia.
Doskonalenie - rzeczownik oznaczający ulepszanie, poprawianie, zdobywanie coraz większych umiejętności w jakiejś dziedzinie.
Ciągłe doskonalenie - przymiotnik + rzeczownik oznaczające ulepszanie, poprawianie, itd. itp. mające przymiot, właściwość, cechę kontynuacji w czasie dostrzegalną ludzkimi zmysłami lub pozazmysłowo i wywnioskowaną z zachowania istot żywych bądź właściwości przedmiotów, zjawisk.
Czyli:
1.
doskonalenie, to czynność, działanie, które przeniesione na płaszczyznę ISO materializuje się w pod postacią zdefiniowanego normą działania naprawczego, korygującego orzaz zapobiegawczego,
2.
ciągłe doskonalenie, to rozciągnięty w czasie zbiór działań prowadzących do nieustannego czynienia lepiej, poprawy, co przeniesione na płaszczyznę ISO materializuje się w pod postacią definicji procesu PDCA,
Definicje znam, chodzi mi o konkretne przykłady i narzędzia. Cytując znowelizowaną normę ISO 9001 to ,,Przykłady doskonalenia mogą obejmować korekcję, działania korygujące, ciągłe doskonalenie, zmiany o charakterze przełomowym, innowację i reorganizację''.
Przykłady:
1. działanie naprawcze / korygujące / zapobiegawcze: obsłużyć reklamację klienta / naprawić maszynę / prawidłowo zaplanować i realizować przeglądy bieżące i okresowe maszyn,
2. proces PDCA (ciągłe doskonalenie): jednoznaczne zdefiniowanie w ramach procesu stanowisk, zakresu obowiązków, zakresu odpowiedzialności i uprawnień oraz przepływu informacji, produktów, materiałów, etc., w ramach procesu reklamacji tak aby zgwarantować zmniejszanie się prawdopodobieństwa wystąpienia tej samej reklamacji.
Analizowałam dokumentację, wg której ciągłe doskonalenie było realizowane przez wdrażanie programów korygujących, a w powyższym cytacie dwa te pojęcia stoją obok siebie, jako dwa różne przykłady doskonalenia. Czy ktoś z Państwa może mi rozjaśnić temat? Z jakich narzędzi ciągłego doskonalenia Państwo korzystają?
N.
Narzędzia - nie dotyczy, mowa o pojęciach abstrakcyjnych jeżeli odnieść do pojęć, chyba wszystko co znane ekonomii jeżeli odnieść do zarządzania. Audyt to chyba podstawowe narzędzie, a wszystko co pozostałe używane w zależności od kontekstu. No i jeszcze temninologia. Ktoś kto używa np: Pareto może mówić, że używa narzędzia Pareto, ale ktoś inny traktować to będzie jako przykład działania reguły Pareto.
Natomiast powyższe zestawienie: działanie - proces wyraźnie wskazuje na kolejność zdarzeń i obnaża prawdziwość nagminnego twierdzenia, że firma ciągle się doskonali kiedy np. działania korygujące czy zapobiegawcze tylko i wyłącznie na papierze.
Typowe dla firm ciągłe gaszenie pożarów, czyli ciągłe realizowanie tylko i wyłącznie działań naprawczych z ciągłym doskonaleniem wiele wspólnego nie mają i to może być świetnym papierkiem lakmusowym odróżniającym doskonalenie od ciągłego doskonalenia w praktyce.
Ten post został edytowany przez Autora dnia 30.04.17 o godzinie 10:51