Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Myślę, że warto otworzyć taki dział, w którym będzie można umieszczać informacje o tym, co się w kraju pozytwnego dzieje. A więc o udanych wdrożeniach, inwestycjach itd. Na początek wiadomość z Dolnego Śląska wyszperana z Internetu.

Gmina Przeworno uczestniczy w projekcie "Informatyzacja Urzędów szansą rozwoju jednostek samorządu terytorialnego z powiatu strzelińskiego, dierżoniowskiego oraz ząbkowickiego" w ramach Priorytetu 2 "Rozwój spoleczeństwa informacyjnego na Dolnym Śląsku (Społeczeństwo informacyjne) Działana 2.2 "Rozwój usług elektornicznych " Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 - 2013. Projekt współfinansowany ze srodków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Beneficjentem oraz Liderem projektu jest Gmina Strzelin, a jego partnerami oprócz Gminy Przeworno, także: Gmina Bardo, Gmina Borów, Gmina Niemcza, Gmina Pieszyce oraz Powiat Strzeliński. Całkowita wartość projektu: 2 402 280, 41 zł. Celem projektu jest rozwój usług internetowych, świadczonych przez sektor publiczny, w tym wdrażanie usług elektronicznych z wykorzystaniem Internetu. Realizacja projektu przyczynia się do długofalowego procesu budwy społeczeństwa informacyjnego oraz wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych dla szybkiego i sprawnego zarządzania regionem oraz zapewnienia rozwoju elektronicznych usług dla ludności i podmiotów gospodarczych.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Trochę stara wiadomość, ale warto ją przypomnieć. Tym bardziej, że koniec roku na horyzoncie, a jeszcze o tym nie pisaliśmy.

Od 2012 roku nie będą wydawane papierowe wersje Dziennika Ustaw, zamiast tego akty prawne będą publikowane tylko w formie elektronicznej. Przedmiotowe zmiany przewiduje przygotowany przez Rządowe Centrum Legislacji projekt nowelizacji ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Na stronie MSWiA znalazłem taki raport, a właściwie jego najważniejsze tezy.

Raport z Badania wpływu informatyzacji na działania administracji publicznej w Polsce w 2011 r. wskazuje, że dzięki wdrożeniu technologii teleinformatycznych w około 40% urzędów wzrosła sprawność załatwiania spraw, liczba innowacyjnych rozwiązań związanych z organizacją pracy, efektywność wykorzystania zasobów urzędów oraz innowacyjność pracowników.

W lipcu 2011 r. MSWiA przeprowadziło wspólnie z instytutem badawczym ARC Rynek i Opinia siódmą edycję badania związanego z szeroko pojętą informatyzacją i jej wpływem na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce. W tegorocznym badaniu ankietowym on-line wzięło udział ponad 1600 urzędów wszystkich szczebli w Polsce. Jego wyniki dostępne są w podziale na: urzędy ogółem, urzędy administracji samorządowej (gminne, powiatowe, marszałkowskie) i administracji rządowej, a także w rozbiciu na województwa.

Oprócz spodziewanych pozytywnych rezultatów informatyzacji, wykorzystanie teleinformatyki w opinii około 40% urzędów przyniosło wzrost obciążania pracą, a według ponad połowy urzędów nie wpłynęło na zmianę uciążliwości procedur obsługi klienta, czy liczbę dokumentów w postaci papierowej. Posiadanie elektronicznego systemu zarządzania dokumentacją (41% urzędów) wciąż nie przekłada się na wyeliminowanie tradycyjnego obiegu dokumentów papierowych. W zdecydowanej większości urzędów, bez względu na szczebel, funkcjonuje podwójny obieg dokumentów.

Niejednoznaczna diagnoza wpływu wdrażania technologii teleinformatycznych na prace urzędu może wynikać z faktu, że proces implementacji nowych rozwiązań jest długotrwały i wciąż trwa. Wyniki badania pokazują, że wiele wprowadzonych rozwiązań nie posiada wszystkich docelowych funkcjonalności, gdyż plany ich rozbudowywania są założone na kolejne lata.

2/3 urzędów propaguje możliwość korzystania przez obywateli z usług administracji publicznej przez Internet. Informację o możliwości realizacji usług za pośrednictwem platformy ePUAP zawiera ponad 1/3 stron internetowych urzędów. Zwyczaj strony internetowe urzędów zawierają informacje niezbędne do załatwienia sprawy oraz dają możliwość pobierania formularzy, natomiast funkcja złożenia wniosku elektronicznego jest dostępna sporadycznie.

W ramach działań na rzecz zwiększenia partycypacji w społeczeństwie informacyjnym, ponad 60% urzędów gminnych udostępnia komputery lub stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu dla obywateli (80% w województwie warmińsko-mazurskim i tylko 36% w lubuskim). Prawie 40% urzędów gminnych promuje korzystanie z Internetu wśród osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym (niemal 60% w województwie kujawsko-pomorskim i tylko 15% w opolskim), a ponad 30% organizuje lub wspiera organizację szkoleń informatycznych dla obywateli (40% w województwie śląskim i 23% w małopolskim).

Całość do pobrania ze wspomnianej strony.
Z pozdrowieniami - A.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Z Internetu:

Centrum Projektów Informatycznych MSWiA podpisało umowy na dostawę oraz ubezpieczenie serwerów i urządzeń peryferyjnych dla potrzeb wdrożenia aplikacji ZMOKU w gminach.

To kolejny etap wdrożenia w urzędach infrastruktury projektu pl.ID, niezbędnej do realizacji zadań z zakresu ewidencji ludności, aktów stanu cywilnego oraz dowodów osobistych. Dotychczas urzędy gmin zostały wyposażone w komputery PC, czytniki kart oraz routery.

Umowy przewidują dostawę łącznie 2 500 serwerów, ponad 4 000 szt. skanerów, 8 000 szt. drukarek oraz 2 000 szt. przełączników sieciowych.

Zamówienie zostało podzielone na cztery części - każda z nich przewiduje przekazanie sprzętu do gmin w czterech województwach.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

MSWiA modernizuje System Rejestrów Państwowych. Dostosowanie systemu do wymogów ustawy o ewidencji ludności usprawni proces zasilania danych, podniesie jego bezpieczeństwo oraz obniży ryzyko wystąpienia błędów. Urzędy gmin będą aktualizować rejestry bezpośrednio.

Centrum Projektów Informatycznych MSWiA podpisało umowę z firmą Sygnity na dostosowanie Systemu Rejestrów Państwowych (SRP) do wymogów ustawy o ewidencji ludności i ustawy o dowodach osobistych.

Realizacja umowy umożliwi udostępnienie danych z SRP urzędom administracji publicznej oraz obywatelom.
Modernizacja rejestrów państwowych usprawni proces zasilania danych, podniesie jego bezpieczeństwo oraz obniży ryzyko wystąpienia błędów. Urzędy gmin będą aktualizować rejestry bezpośrednio.

Realizowane rozwiązanie ułatwi podmiotom uprawnionym do dostępu do danych zawartych w wybranych rejestrach centralnych, a w perspektywie będzie możliwe absorbowanie obywateli przy załatwianiu decyzji urzędowych.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Z Internetu.

Dokumenty elektroniczne zawierające akty podlegające ogłoszeniu sporządzane będą w formacie XML, a dzienniki urzędowe wydawane w PDF i opatrzone podpisem elektronicznym - przewiduje projekt rozporządzenia.

Na stronie bip MSWiA opublikowano projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wymagań technicznych dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty prawne, elektronicznej postaci dzienników urzędowych oraz środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych.

Projekt precyzuje wymagania techniczne, jakim podlegają dokumenty elektroniczne zawierające akty normatywne i inne akty prawne, doręczane do ogłoszenia. Określa też wymagania, jakim musi odpowiadać elektroniczna forma dzienników urzędowych oraz jakim powinny odpowiadać środki komunikacji elektronicznej i informatyczne nośniki danych.

Chodzi o te, używane do udostępniania dzienników urzędowych, zbiorów aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat i zbiorów przepisów gminnych albo zawartych w nich aktów normatywnych i innych aktów prawnych.

Projekt rozporządzenia przewiduje, iż dokumenty elektroniczne zawierające akty podlegające ogłoszeniu sporządzane są formacie XML. Wzory aktów podlegających ogłaszaniu będą ogłaszane przez Prezesa Rady Ministrów w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów na Platformie ePUAP oraz na stronie internetowej http://dziennikiurzedowe.gov.pl, prowadzonej przez Rządowe Centrum Legislacji.

Jak wynika z aktu, dzienniki urzędowe wydawane będą w formacie PDF, opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym organu wydającego dziennik urzędowy i oznaczone czasem określanym na podstawie przepisów ustawy o czasie urzędowym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Lubuski Urząd Marszałkowski zapowiada nową erę w lubuskiej administracji. Za półtora roku większość urzędowych spraw będzie można załatwić bez wychodzenia z domu. "Lubuski e-Urząd" jest pierwszym projektem typu "Wrota Regionalne", w którym uczestniczą wszystkie samorządy z woj. lubuskiego. To 95 gmin, powiatów oraz miast na prawach powiatu. Podpisano już umowę ze zwycięskim konsorcjum dwóch spółek.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Rozpoczął się III etap przygotowań do wdrożenia ZMOKU, polegający na instalacji serwerów i urządzeń peryferyjnych. Kolejne fazy realizuje Centrum Projektów Informatycznych MSWiA.

Trwają przygotowania do wdrożenia ZMOKU - nowego systemu, który ma służyć urzędom gmin do obsługi spraw związanych z ewidencją ludności i aktami stanu cywilnego.

Od 1 stycznia 2012 r. urzędy gmin i urzędy stanu cywilnego będą realizować zadania z zakresu ewidencji ludności za pomocą bezpłatnie udostępnionej gminom aplikacji Zintegrowanego Modułu Obsługi Końcowego Użytkownika (ZMOKU).

Zadania zakresu aktów stanu cywilnego urzędy będą realizować pod warunkiem podpisania porozumienia z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji na przetwarzanie danych. Porozumienie w chwili obecnej jest przygotowywane w MSWiA.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Kosztem ponad 13 mln zł w ciągu niespełna dwóch lat w Rybniku na Śląsku powstanie miejska sieć szerokopasmowa, która połączy lokalne instytucje oraz ułatwi mieszkańcom dostęp do szybkiego internetu. Dużą część tej samorządowej inwestycji pokryją środki unijne.

Projekt ma poprawić jakości infrastruktury teleinformatycznej w mieście. Powstanie sieć szkieletowa, która połączy ze sobą rybnickie instytucje publiczne. W sumie w sieci znajdzie się ponad 100 instytucji. Równolegle do tej sieci budowana będzie sieć otwarta, do której będą mieli dostęp także operatorzy prywatni.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Od września wydział komunikacji gorzowskiego magistratu powiadamia petentów SMS-em lub e-mailem o możliwości odbioru dokumentów. Warunkiem otrzymania informacji tą drogą jest wyrażenie na to zgody poprzez wskazanie numeru telefonu komórkowego lub adresu poczty elektronicznej w chwili składania wniosku o rejestrację pojazdu, wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zostało podzielone. Dwa nowe resorty w miejsce starego to: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Nie ma jeszcze osobnych stron internetowych dla nowych resortów, a na stronie http://mswia.gov.pl znajduje się informacja o podziale na dwa nowe ministerstwa.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

W poszukiwaniach internetowych natknąłem się na taką wiadomość. Trudno powiedzieć, czy dobrą, czy złą, bo z takimi wypowiedziami nigdy nic nie wiadomo. Otóż sekretarz generalny Związku Powiatów Polskich Rudolf Borusiewicz uważa, że urzędnicy nie powinni obawiać się, że ich etaty będą likwidowane w związku z cyfryzacją administracji. On takiej groźby nie dostrzega. Według niego presja na świadczenie usług publicznych jest taka, że na pewno administracja i pracownicy administracji nie będą redukowani. Mówi też, że informatyzacja ma być alternatywnym rozwiązaniem, wchodzić w życie nie powodując jego deformacji. Zwraca uwagę, że osoby mające z różnych powodów dystans do rozwiązań, które niesie za sobą cyfryzacja, nie powinny czuć się sparaliżowane, czy pod presją nowości. Jak sądzę, nikt spośród uczestników naszej grupy nie ma dystansu do rozwiązań, ani nie czuje się sparaliżowany. Ciekawe jednak, czy pod płaszczykiem informatyzacji nie przygotowuje się czasem jakiś masowych zwolnień w jednostkach adminitracji.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Blisko 3 tys. przedstawicieli urzędów gmin i urzędów stanu cywilnego wzięło udział w II cyklu konferencji informacyjnych, na których specjaliści z CPI MSWiA informowali o szczegółach wdrożenia infrastruktury i aplikacji ZMOKU w samorządach.

Zakończył się II cykl konferencji informacyjnych związanych z wdrożeniem Zintegrowanego Modułu Obsługi Końcowego Użytkownika (ZMOKU) dla przedstawicieli gmin z całej Polski.

W spotkaniach, które odbyły się na przełomie października i listopada w 16 miastach wojewódzkich uczestniczyło blisko 3 tys. przedstawicieli urzędów gmin i urzędów stanu cywilnego. Na konferencjach zorganizowanych przez urzędy wojewódzkie, specjaliści z CPI MSWiA informowali o szczegółach wdrożenia infrastruktury i aplikacji ZMOKU w gminach.

Spotkania miały na celu przygotowanie pracowników urzędów gmin i urzędów stanu cywilnego do wdrożenia aplikacji ZMOKU, za pomocą której od 1 stycznia 2012 r. będą realizować zadania wynikające z ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.

System ZMOKU udostępni również urzędom funkcjonalności z zakresu aktów stanu cywilnego pod warunkiem podpisania przez nie porozumienia z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji na przetwarzanie danych (porozumienie jest przygotowywane w resorcie).
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Za "Pulsem Biznesu"

Przeanalizowano projekty przyszłorocznych budżetów 12 największych polskich aglomeracji. Wieści dla przedsiębiorców, którzy żyją z miejskich zleceń, są dobre.

W czasach gdy przedsiębiorcy mocno tną inwestycje, samorządy tylko delikatnie je ograniczą. 12 miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich (UMP) zamierza przeznaczyć na wydatki majątkowe (głównie inwestycje) 9,75 mld zł. W porównaniu z planowanym wykonaniem budżetów za 2011 r. wydatki w roku 2012 spadną zaledwie o 300 mln zł (3 proc.).

Liderem pod względem dynamiki inwestycji są Katowice, które w przyszłym roku zwiększą nakłady o 138 proc. - do 844,5 mln zł. Zwiększać inwestycje zamierzają dwa miasta z tzw. ściany wschodniej. Rzeszów wykłada o prawie 100 mln zł więcej, a Lublin zwiększa wydatki o 211 mln zł - do 525 mln zł.

Skłonność do oszczędzania widać natomiast w budżetach Warszawy i Wrocławia, które zmniejszają wydatki bieżące i majątkowe. Stolica Polski zmniejszy deficyt z 2,27 mld zł do niemal 0,86 mld zł, zaś główne miasto Dolnego Śląska - jako jedyne z 12 miast UMP - zanotuje nadwyżkę wynoszącą niemal 155,8 mln zł.
Andrzej Janikowski

Andrzej Janikowski Szef, Badania rynku

Temat: Wieści z Polski

Z Internetu.
Michał Boni został nominowany na stanowisko ministra ds. cyfryzacji. Jakie zadania czekać będą nowo powstały resort? Boni to jeden z najbardziej zaufanych ludzi Tuska. Powszechnie uważany jest za eksperta i pomysłodawcę wielu rządowych inicjatyw i projektów. Karierę polityczną zaczynał jeszcze w PRL, jako działacz podziemia solidarnościowego. W rządzie Tadeusza Mazowieckiego i Jana Krzysztofa Bieleckiego był szefem resortu pracy. W wyborach w roku 1991 zdobył mandat poselski z ramienia Kongresu Liberalno-Demokratycznego. W rządzie Hanny Suchockiej był wiceministrem pracy i polityki socjalnej. W 1994 roku przystąpił do Unii Wolności. W trakcie kadencji rządu Jerzego Buzka, był szefem gabinetu politycznego ministra pracy Longina Komołowskiego. W 2007 roku był jednym ze współtwórców programu Platformy Obywatelskiej. W 2008 roku został mianowany Szefem Doradców Strategicznych. Boni w nowym rządzie zajmować będzie stanowisko szefa resortu administracji i cyfryzacji. Jednak jego głównym zadaniem będzie cyfryzacja urzędów.
- Chodzi o usprawnienie administracji, a nie o uszczęśliwienie obywateli – mówił podczas expose premier.

Od siebie dodam, że wydawało mi się, że usprawnienie administracji powinno wpłynąć na poprawę samopoczucia obywateli. Tak przynajmniej podpowiada zdrowy rozsądek. Znaczy się znowu będzie sztuka dla sztuki. No, ale przynajmniej nie robią już ceremonii, że im o obywateli chodzi. Dobre i to.

Następna dyskusja:

Budowa struktur firmy wchod...




Wyślij zaproszenie do