konto usunięte
Temat: Komunikaty, informacje, etc.
Działanie 8.3 eInclusion POIG: Ważny komunikat w sprawie przekazywania oprogramowania komputerowego ostatecznym użytkownikom w ramach umowy użyczenia oraz konieczność posiadania stosownych licencji w tym zakresie.„Komunikat w sprawie przekazywania oprogramowania komputerowego ostatecznym użytkownikom w ramach umowy użyczenia oraz konieczności posiadania stosownych licencji w tym zakresie
W związku z licznymi zapytaniami Beneficjentów działania 8.3 POIG w sprawie przekazywania oprogramowania komputerowego ostatecznym użytkownikom w ramach umowy użyczenia oraz konieczności posiadania stosownych licencji w tym zakresie Władza Wdrażająca Programy Europejskie informuje:
Przedmiotem zamówień w zakresie realizacji działania 8.3. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - eInclusion PO IG są m.in. zestawy komputerowe których ostatecznymi beneficjentami są:
· gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej,
· gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu świadczeń rodzinnych,
· dzieci i młodzież ucząca się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej uprawniającej do uzyskania stypendiów socjalnych, typowana do otrzymania wsparcia we współpracy ze szkołą oraz/lub ośrodkami pomocy społecznej,
· osoby niepełnosprawne ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem równoważnym,
· rodziny zastępcze,
· rodzinne domy dziecka, samotni rodzice,
· jednostki podległe beneficjentowi (w tym: biblioteki publiczne, instytucje kultury, szkoły, publiczne placówki opiekuńczo-wychowawcze położone na obszarze działania beneficjenta, publiczne domy pomocy społecznej) - w ramach działań koordynacyjnych prowadzonych przez beneficjenta.
Beneficjenci projektów użyczają nieodpłatnie beneficjentom ostatecznym m.in. zestawy komputerowe wraz z oprogramowaniem.
W kontekście powyższego zagadnienia wskazać należy na rekomendowane sposoby postępowania Beneficjentów w zależności od etapu na jakim znajdują się postępowania.
1. w przypadku przygotowywania postępowania o zamówienie publiczne
W pierwszej kolejności wskazać należy, iż do obowiązków Zamawiającego wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych należy opisanie przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb i wymagań w sposób jednoznaczny wyczerpujący oraz w sposób który nie zagraża uczciwej konkurencji wykonawców.
Do obowiązków Zamawiającego należy precyzyjne opisanie w treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) sposobu wykorzystywania zamawianych zestawów komputerowych.
Opis ten winien uwzględniać specyfikę wykorzystania sprzętu w ramach Projektu, w tym w szczególności zawierać informacje dotyczące przekazania do nieodpłatnego wykorzystania przez osobę/osoby trzecie w celach niekomercyjnych. Zawierać informacje dotyczące ew. zmian podmiotów na rzecz których następować będzie użyczenie. Wskazywać na okres wykorzystywania ich przez beneficjentów ostatecznych.
Rekomendować można przekazywanie wykonawcom ubiegającym się o udzielenie takich zamówień treści umów użyczenia jakie będzie zawierał Beneficjent z beneficjentami ostatecznymi.
Podkreślenia wymaga fakt, iż powinnością Zamawiających jest zapewnienie pełnej otwartości na dostępne na rynku oprogramowania, tym bardziej, iż uwzględniając przeznaczenie zamawianych zestawów komputerowych nie ma konieczności zachowania ich zgodności z obecnie posiadanymi oprogramowaniami.
Szczegółowe informacje dotyczące sposobu korzystania z przedmiotu dostaw winny umożliwiać wykonawcom dostosowanie oferowanych licencji do rzeczywistych pól eksploatacji oprogramowań przez beneficjentów.
W przypadku gdy opis przedmiotu zamówienia będzie w sposób jednoznaczny wskazywał na sposób korzystania z programów zainstalowanych na dostarczanych komputerach, wykonawcy składając ofertę będą oferowali taki model licencjonowania produktów, który będzie dostosowany do potrzeb i wymagań Zamawiającego.
Tym samym wymóg dostosowania oferowanych licencji do wymagań Zamawiającego opisanych w SIWZ będzie obciążał wykonawców.
Fakultatywnie, celem weryfikacji czy zaoferowane oprogramowanie i jego model licencjonowania jest dostosowany do wymagań Zamawiającego, można rekomendować wymaganie przez Zamawiających aby wykonawcy wraz z ofertą przedkładali treści umów licencyjnych na oferowane oprogramowanie.
2. w przypadku trwającego postępowania na etapie poprzedzającym składanie ofert
Rekomendować można dokonanie zmian postanowień SIWZ w trybie art. 38 ust 1 Pzp w zakresie szczegółowych informacji dotyczących zamawianych wraz z zestawami komputerowymi oprogramowań w szczególności sposobu jego wykorzystywania tak przez beneficjentów jak i beneficjentów ostatecznych zgodnie z informacjami zawartymi w pkt 1 Komunikatu.
3. w przypadku trwającego postępowania na etapie po złożeniu ofert przed rozstrzygnięciem
Opis przedmiotu zamówienia pozbawiony informacji, o których była mowa w pkt.1 może, zważywszy na ich znaczenie dla wyceny ofert oraz ich porównywalność, skutkować rekomendacją do unieważnienia postępowania z powodu jego wadliwości.
4. w przypadku zawarcia umowy o zamówienie publiczne na skutek postępowania w którym Zamawiający opisał jak w pkt 1 przeznaczenie oprogramowania
Zamawiający winien egzekwować od wykonawcy dostaw oprogramowania spełniającego wymagania określone w SIWZ w szczególności dostosowanego do przeznaczenia i sposobu korzystania z niego zarówno przez beneficjenta jak i beneficjenta ostatecznego. Tylko bowiem w takim przypadku następuje realizacja zamówienia zgodna z opisem przedmiotu zamówienia.
Zwrócić należy przy tej okazji szczególną uwagę na fakt, iż w przypadku gdy zaoferowane w postępowaniu oprogramowanie jest oprogramowaniem firmy Microsoft, zgodnie ze stanowiskiem uzyskanym przez WWPE od Microsoft Polska Sp .zo.o. nie zawsze z zakupem takiego oprogramowania będzie związane zakupienie tzw. Praw Najmu (ang. Rental Rights).
Należy przy ocenie konieczności zakupu odpłatnej licencji Praw Najmu ocenić czy są spełnione przesłanki umożliwiające wykorzystywanie zamawianych w ramach Projektu produktów Microsoft w ramach nieodpłatnego Lease Agreement. Produkty te są szczegółowo opisane na stronach Microsoft1, gdzie zwrócić należy uwagę na warunki dotyczące korzystania z tych produktów w tym w szczególności na kwestię rodzaju i wersji oprogramowania, wobec których może mieć zastosowanie konkretny produkt, odpłatności i nieodpłatności tych produktów oraz możliwości wielokrotnego i jednorazowego zawierania umowy użyczenia z beneficjentami.
5. w przypadku zawarcia umowy o zamówienie publiczne na skutek postępowania, w który Zamawiający nie opisał jak w pkt 1 przeznaczenia oprogramowania, a zaoferowane oprogramowanie ma model licencjonowania niedostosowany do rzeczywistego jego wykorzystania
W sytuacji gdy zakupiono oprogramowanie Microsoft w pierwszej kolejności należy zbadać czy spełnione będą wymagania dla uznania, że można zastosować w sprawie licencji Lease Agreement. W sytuacji gdy wymagania dla Lease Agreement są spełnione i będą spełniane przez cały okres trwania umów użyczenia w ramach projektu nie ma konieczności zakupu dodatkowych licencji Praw Najmu.
W przypadku gdy wymagania określone dla licencji Lease Agreement nie są spełnione rozważenia wymaga sposób w jakim dojdzie do zakupu koniecznych licencji Praw Najmu.
W ocenie WWPE niewłaściwym sposobem do udzielenia takiego zamówienia byłoby dokonanie zmiany zawartej umowy o zamówienie publiczne na drodze art. 144 ust 1 Pzp zważywszy na charakter i znaczenie dla treści oferty (w szczególności jej wartości) kosztów związanych z zakupem Praw Najmu, chyba że zawarta umowa określała takie możliwości zmiany umowy.
Obiektywnie sytuację tę należy ocenić jako wadliwy opis przedmiotu zamówienia przez zamawiającego, bowiem nie uwzględnia wszelkich elementów koniecznych i mających bezpośredni wpływ na sporządzenie oferty, co stanowi o naruszeniu art. 29 ust 1 Pzp.
Sytuacja w której produkt zakupiony (tu licencjonowane oprogramowanie komputerowe) nie pozwala na jego wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem skutkuje to koniecznością albo ponownego zakupu oprogramowania z wariantem licencjonowania spełniającym jego przeznaczenie (ponowne otwarcie na konkurencję) bądź też udzieleniem zamówienia na licencje dodatkowe, które umożliwią skorzystanie z zakupionego uprzednio oprogramowania.
W tym drugim przypadku jak się wydaje nie stanowiłoby naruszenia Pzp opisanie przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie na posiadane już oprogramowanie i zamówienie modelu licencjonowania spełniającego oczekiwane funkcjonalności, jednak koniecznym byłoby w takim przypadku ustalenie czy takie rozwiązanie jest bardziej racjonalne ekonomicznie.
Zauważyć jednak należy, że sytuacja gdy Zamawiający kupowałby do tego samego celu dwukrotnie oprogramowanie na skutek wadliwego pierwszego zakupu jest niedopuszczalna.
W przypadku opisanym powyżej kwalifikowalny do rozliczenia w projekcie będzie zakup jednego oprogramowania wskazanego przez Zamawiającego oraz licencji Praw Najmu (ang. Rental Rights).
Decyzja co do sposobu udzielania zamówienia i doboru odpowiedniej licncecji spoczywa na beneficjencie."
Treść komunikatu pdf
(1):
Pismo Wyjasniajace Licencje Najmu
Źródło: http://wwpe.gov.plTomasz H. edytował(a) ten post dnia 03.04.12 o godzinie 12:16