Patrycja
Sopalska
Specjalista ds.
Promocji, Marketingu
i PR
Temat: III Europejski Kongres MŚP już za nami! Podsumowanie...
Pierwszy dzień:Po sesji inauguracyjnej z udziałem Prezydenta RP – Bronisława Komorowskiego goście Kongresu wzięli udział w sesjach plenarnych dot. kryzysu w Europie i na rynkach globalnych, przedsiębiorczości kobiet oraz bezpieczeństwa informacji w sektorze MŚP. Odbyły się także wyjazdowe posiedzenia Komisji Sejmowych i Okrągłe Stoły z udziałem ekspertów. Pierwszy dzień Kongresu dobiegł końca.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ JEST KOBIETĄ
O godzinie 15.30 w Sali koncertowej CKK odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatów nominacji 100 Ambasadorów Przedsiębiorczości Kobiet. Przybliżono sylwetki setki kobiet, które swoją postawą udowadniają jak wiele można osiągnąć w biznesie. Honorowymi Ambasadorkami zostały także kobiety z zagranicy m.in. z Czech, Chorwacji, Indii, Rosji oraz Wielkiej Brytanii. Podczas sesji panelowej „Przedsiębiorczość jest kobietą” europosłanka Małgorzata Handzlik zadeklarowała swoje wsparcie w Parlamencie w promowaniu przedsiębiorczości wśród kobiet. Uczestniczki podkreślały, że kobiety odnajdują się w każdej dziedzinie biznesu w czym pomaga im determinacja i pasja. Doskonałym podsumowaniem obrad i postaw wszystkich ambasadorek jest idea „Odniosłaś sukces – bądź wzorem dla innych”, o której wspominała również Aleksandra Gajewska-Przydryga - wicemarszałek woj. śląskiego.
WYJAZDOWE POSIEDZENIA KOMISJI SEJMOWYCH NA TEMAT SEKTORA MŚP
W ramach Kongresu zorganizowano wyjazdowe posiedzenia Komisji Sejmowych: Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Podkomisji ds. innowacyjnej gospodarki i rozwoju MŚP. W ramach pierwszego posiedzenia debatowano nad oceną zapotrzebowania na innowację w sektorze MŚP. Rankingi wskazują, iż w tym zakresie Polska plasuje się poniżej średniej unijnej. Lekarstwem i szansą na poprawę sytuacji jest edukacja, współpraca i kooperacja przedsiębiorstw.
Co zrobić aby polska gospodarka była bardziej innowacyjna zastanawiali się też uczestnicy Stałej Podkomisji Sejmowej ds. innowacyjnej gospodarki i rozwoju MŚP. Głównym punktem posiedzenia, które wywołało spore ożywienie zgromadzonej publiczności było nawiązanie współpracy między małymi i średnimi przedsiębiorcami a uczelniami. Przedstawiony Program Rozwoju Przedsiębiorczości ukierunkowany został na 3 główne aspekty, którymi są nakłady na innowacyjność, poprawa warunków konkurencyjności oraz ułatwienie działalności małym i średnim firmom.
Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przedstawiono raport Ministerstwa Gospodarki na temat wykorzystania dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2007-2013 przez sektor MŚP. Wynika z niego, że na dzień 8 września 2013r. podpisano blisko 29 tys. umów na kwotę dofinansowania UE 23 mld złotych. Środki zagwarantowane dla MŚP to 9,3% wszystkich realizowanych przedsięwzięć. Projekty MSP o największej wartości realizowane są w woj. mazowieckim, dolnośląskim i śląskim.
OKRĄGŁE STOŁY: PARTNERSTWO PUBLICZNO – PRYWATNE, KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI, OFERTA INSTYTUCJI OTOCZENIA BIZNESU DLA MŚP ORAZ SYSTEMY PRAKTYK I STAŻY STUDENCKICH
W ramach „okrągłych stołów” zaproszeni do dyskusji eksperci debatowali m.in. nad ofertą instytucji otoczenia biznesu dla małych i średnich przedsiębiorstw. Eksperci, w gronie których byli przedstawiciele instytucji publicznych, szkół wyższych i przedsiębiorstw, zastanawiali się skąd czerpać informacje na temat potrzeb przedsiębiorców w zakresie wsparcia działalności gospodarczej.
Podczas spotkania dot. systemów i praktyk studenckich próbowano odpowiedzieć na pytanie, jak systemowo zagwarantować studentom możliwość odbywania praktyk i staży przygotowujących ich do wejścia na rynek pracy. Jak umożliwić im kształcenie w duchu oczekiwanych innowacji, tak dalekich od obecnego systemu edukacji. We Francji po pierwszym roku akademickim są 2 miesiące praktyk, po 2 roku – 4 miesiące, a po 4 roku – 6 miesięcy – mówił Jerzy Kędziora, dyrektor PUP w Chorzowie. W Polsce problemem jest to, że tylko 17 proc. studentów uczy się na kierunkach praktycznych. Podkreślano, że do zmian zobligowani są wszyscy, od ustawodawcy przez uczelnie, pracodawców, aż po samych studentów.
Zaklęty krąg niespełnionych szans PPP oraz zamówień publicznych dla małych i średnich przedsiębiorstw - tematem tej sesji w Sali Błękitnej były zagadnienie związane z Partnerstwem Publiczno-Prywatnym. Punktem wyjścia do dyskusji był raport Najwyższej Izby Kontroli w oparciu o badania zrealizowane na przełomie 2012 i 2013 r. Według badań NIK, która przebadała 21 podmiotów PPP w Polsce dopiero raczkuje. Raport wskazuje, że tylko co 10 zainicjowana procedura zakończyła się podpisaniem umowy, a główną przyczyną niepowodzeń jest słabe przygotowanie kontraktów - bez wcześniejszych rzetelnych analiz określających potencjalne ryzyko. W trakcie debaty podano przykłady dobrych i złych praktyk w ramach PPP. Zgodnie stwierdzono, że absolutnym warunkiem powodzenia projektów w ramach formuły PPP jest transparentność oraz menagerskie zarządzanie. Obecni na Sali radcy prawni pozytywnie ocenili polskie ustawodawstwo, które określono jako wystarczające do rozwoju. Do pełnego sukcesu potrzeba jedynie śmiałości samorządów.
Okrągły stół, który poruszył kwestie kształcenia umiejętności na potrzeby dynamicznej gospodarki przedstawił dobre praktyki w zakresie kształcenia i poprawy jakości edukacji. Zrewidowanie procesu kształcenia i zapobieganie bezrobociu wśród młodych ludzi to główne cele dla resortu oświaty i przedstawicieli środowisk naukowych.
BADANIA PARP: SKUTKI SPOWOLNIENIA GOSPODARCZEGO DLA MŚP
Eksperci oraz goście wzięli udział w dyskusji dotyczącej wpływu kryzysu w Europie i na rynkach globalnych na stan Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Zaprezentowane zostały premierowe wyniki badań PARP pt. „Panel Polskich Przedsiębiorstw” dot. Skutków spowolnienia gospodarczego dla MŚP w Polsce. Zgromadzeni zgodzili się ze stwierdzeniem, że jednym z największych zagrożeń w świetle kryzysu jest monopol w poszczególnych dziedzinach. Szczególną rolę w państwach dotkniętych kryzysem odgrywa sektor finansowy, firmy, banki międzynarodowe i spółdzielcze.
CEL BIAŁEJ KSIĘGI - BEZPIECZEŃSTWO INFORMACJI W MŚP
Panel poświęcony zagadnieniom bezpieczeństwa gospodarczego, ochrony danych osobowych i własności intelektualnych wskazywał na konieczność budowy świadomości i edukacji na rzecz ochrony informacji. Gwarantem stabilnego bezpieczeństwa państwa jest Biała Księga Bezpieczeństwa Narodowego RP, której celem jest przyczynienie się do pogłębienia wiedzy oraz świadomości społecznej o bezpieczeństwie Polski i Polaków. Zaproszeni do udziału eksperci wskazywali na główne zagrożenia i niebezpieczeństwa dla współczesnej gospodarki.
PROMOCJA AUTOBIOGRAFII WILFREDA MARTENSA „EUROPA. NIKT NIE MÓWIŁ, ŻE BĘDZIE ŁATWO”
Uroczyste spotkanie rozpoczął Rektor UŚ prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś. Witając wszystkich zebranych nawiązał do trwającego III Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw jako okoliczności sprzyjającej promocji książki W. Martensa. Prof. Banyś podkreślił podobieństwo różnorodności jakie łączy Unię Europejskiej i Uniwersytet jako instytucji, a także podobieństwa sektora małych i średnich przedsiębiorstw i Uniwersytetu w zakresie dążenia do autonomii. Wydawca Jerzy Samborski zaznaczył, że polskie wydanie różni się od oryginału trzema elementami. Pierwszy z nich to sam tytuł, który w oryginale brzmi Europe: I Struggle, I Overcome. Ze względu na specyfikę i historię Polski autor zgodził się bowiem na zmianę na: Europa. Nikt nie mówił, że będzie łatwo. Druga różnica widoczna jest na okładce, bowiem w oryginale stanowi ją zdjęcie autora, a na rynku polskim jest to obraz Rembrandta „Porwanie Europy”. Trzecia zmiana dotyczy samego czasu przedstawionego, który w oryginale obejmuje okres do 2009 roku, a w wersji polskiej obejmuje późniejszy okres. Następnie głos zabrał Janusz Steinhoff, który podkreślił historyczną rolę Polski i Solidarności w budowaniu polskiej i europejskiej demokracji. Odczytano też listy wicepremiera Janusza Piechocińskiego i samego autora książki – Wilfreda Martensa, który nie mógł uczestniczyć w uroczystym spotkaniu z powodów zdrowotnych. Jerzy Buzek będący autorem przedmowy, zaznaczył jak wyjątkowym człowiekiem jest W. Martens, który przez 12 lat kierował rządem w tak zróżnicowanym kraju jakim jest Belgia. Podczas jednej z wielu rozmów jakie obaj panowie przeprowadzili Martens miał żartobliwie powiedzieć naszemu byłemu premierowi, że rządzenie pięcioma partiami w Polce w porównaniu do rządzenia w Belgii nie powinno być problemem. Zebrani podkreślali, że W. Martens jest zwolennikiem i sprzymierzeńcem rosnącej roli Polski na arenie międzynarodowej, a jego dzieło wzmacnia naszą polską europejskość.
Drugi dzień:
Liczne debaty, burzliwe dyskusje oraz eksperci z kraju i zagranicy - za nami drugi dzień Kongresu
Od godziny 9.00 do godziny 16.00 trwały sesje panelowe w ramach III Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Bloki tematyczne poruszały zagadnienia związane m.in. z polityką europejską, kryzysem w Europie i na rynkach globalnych, spółdzielczością i współpracą międzynarodową, ale także z designem w biznesie, nowymi technologiami oraz marketingiem i Public Relations.
UROCZYSTA SESJA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Pierwszy dzień Kongresu rozpoczęła Uroczysta Sesja Sejmiku Województwa Śląskiego, której głównym punktem były dwa apele: pierwszy do Sejmu RP o rozpoczęcie prac nad projektem ustawy o samorządzie gospodarczym, a drugi adresowany do Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej, polskiego rządu i parlamentu o rozpoczęcie prac nad projektem zmiany prawa zamówień publicznych.
Wszystkich zgromadzonych w legendarnej Sali Sejmu Śląskiego przywitał Przewodniczący Sejmiku Woj. Śląskiego – Andrzej Gościniak. Po wygłoszeniu wystąpień dotyczących współpracy samorządów województw na rzecz wspierania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw odbyło się głosowanie Sejmiku Województwa Śląskiego. Ustawa o rozpoczęciu prac nad projektem ustawy o samorządzie gospodarczym została przyjęta przez Sejmik Woj. Śląskiego znakomitą większością głosów. Natomiast apel do Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej, Parlamentu RP i Polskiego Rządu o przyspieszenie zmian prawa zamówień publicznych został przyjęty jednogłośnie w liczbie 40 radnych.
Sesję zakończyło wręczenie certyfikatów w programie „Samorząd, który wspiera MŚP”. Laureatami zostały: gmina Bytom, gmina Sosnowiec, gmina Czechowice-Dziedzice oraz gmina Pawłowice. Ponadto zostały wręczone Odznaki Honorowe za Zasługi dla Województwa Śląskiego.
WZORCE EUROPEJSKIE – JAK NAŚLADOWAĆ EUROPĘ?
Temat panelu „Europejskie systemy podatkowe a polskie rozwiązania” odnosił się do polskiego systemu podatkowego w odniesieniu do europejskich norm podatkowych. – Polski system podatkowy jest systemem skomplikowanym, w którym nie da się uczciwie prowadzić działalności gospodarczej – mówił Kazimierz Pazgan, przedsiębiorca z ponad 40-letnim doświadczeniem, Prezes Grupy Konspol. Polski system podatkowy został porównany do rzeczywistości przedstawionej w filmie Układ Zamknięty, w której patologiczny system eliminuje uczciwych przedsiębiorców.
W ramach panelu składającego się z dwóch części: „Europejska polityka regionalna a rozwój MŚP” oraz „Forum Regionalne” omawiano stosunek europejskiej polityki regionalnej do rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Na pytania Kamila Durczoka, Dyrektora Faktów TVN odpowiadali m.in.: Jerzy Buzek – były Premier Rządu RP, Andrzej Malinowski – Prezydent Pracodawców RP czy Janusz Steinhoff – Przewodniczący KIG i RIG w Katowicach. Dyskusję wzbogaciły wystąpienia gości z zagranicy. Ducha współpracy na linii polityka europejska, a małe przedsiębiorstwa podkreślał Johannes Hahn – Komisarz Europejski ds. Polityki Regionalnej. Swoimi przemyśleniami na temat perspektyw przed jakimi stoją regionalne przedsiębiorstwa, w kontekście finansowania przez banki i instytucje europejskie podzielił się Christian Ardhe z Komitetu Ekonomiczno – Społecznego. Wszyscy uczestnicy panelu zgodnie stwierdzili, że bardzo istotny jest odpowiedni, stabilny i mało skomplikowany system podatkowy. Jak zaznaczył Jan Olbrycht, Poseł do Parlamentu Europejskiego: „Polskie firmy muszą wykazywać się innowacyjnością, jednak należy się zastanowić i uzgodnić jaki produkt powinien uchodzić za innowacyjny. Potrzeba odpowiedniego systemu jest ogromna.
O innych barierach jakie stoją przed sektorem MŚP dyskutowano również podczas paneli związanych z finansowaniem rozwoju i inwestycji w MŚP oraz sytuacji kryzysowej dotykającej małe i średnie firmy. W sytuacji kryzysu na rynku i niepewności z nim związanej, problemem przedsiębiorców staje się pozyskanie zewnętrznego finansowania np. od banków, które mają coraz większe wymagania w zakresie udzielania kredytów. Firmy ogólnie dobrze oceniają swoją sytuację, jednak znacznie gorzej postrzegają otoczenie biznesowe. Odpowiadając na pytanie: Jak MŚP mogą radzić sobie z kryzysem? uczestnicy mieli różne opinie. Trudność tematu polegała nie tylko na zdefiniowaniu kryzysu, ale także na ustaleniu czy w ogóle kryzys jest. Mimo różnych poglądów uczestnicy zgodzili się w jednej kwestii, mianowicie konieczności patrzenia na rynek globalnie, perspektywicznie i ze zdrowym rozsądkiem.
Jednym ze sposobów na wsparcie przedsiębiorstw i ułatwienie im prowadzenia działalności są programy ramowe Unii Europejskiej. Programy te zostały omówione podczas panelu „Wsparcie polskich MŚP w programach ramowych UE - sukcesy i niewykorzystane szanse”, gdzie przedstawiono ofertę programów ramowych UE dla MŚP oraz omawiano sukcesy i niewykorzystane przez firmy szanse.
INNOWACYJNOŚĆ I NOWE TECHNOLOGIE
Przyszłość biznesu leży nie tylko w nowoczesnych technologiach, ale również w podnoszeniu innowacyjności przedsiębiorstw. O roli systemów IT w działalności firm z sektora MSP, o zainteresowaniu przedsiębiorstw wdrażaniem rozwiązań informatycznych oraz o tym jak instytucje publiczne mogą wspierać innowacyjność i konkurencyjność firm rozmawiano podczas panelu „Nowoczesne narzędzia wspomagające zarządzanie. Przyszłość biznesu w nowoczesnych technologiach”. Polska jest w grupie państw w Unii Europejskiej, które mają najniższy poziom innowacyjności. Co zatem zrobić, by tą sytuację zmienić? Jednym z takich rozwiązań może być klaster lub Inkubator Przedsiębiorczości. Tym zagadnieniom poświęcono wiele uwagi podczas konferencji CeBIT 2013 Roadshow Polska. Eksperci przedstawili jak wygląda sektor ICT (Information and Communications Technologies) w Polsce oraz odnieśli się do obszarów takich jak usługi i technologie (w tym sprzęty) związane z telekomunikacją. Wspólnie podkreślili coraz większy wpływ sektora ICT na jakość życia Polaków.
Innowacyjność, potencjał i chęć współpracy to cechy dzisiejszych przedsiębiorców prowadzących „mały biznes” . Uczestnicy debaty „Nauka idzie w… „mały” biznes! Postaw na współpracę!” zgodzili się, że powinno się wspierać rozwój przedsiębiorczości oraz pamiętać, że to ludzie są najważniejsi. Stąd koncentracja pieniędzy powinna skupiać się na tych, którzy wykazują największy potencjał. Innowacyjność to przede wszystkim nowe miejsca pracy, nowe produkty i nowe firmy na rynku.
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA
Spotkali się dzisiaj ludzie, którzy nie tylko znają specyfikę i problematykę krajów wschodnich, ale przede wszystkim kochają je, a ich dobro leży im na sercu” – tymi słowami Tadeusza Namedyńskiego, Przewodniczącego Komitetu Współpracy Wschodniej KIG rozpoczął się pierwszy panel związany z współpracą gospodarczo-biznesową między Europą a Wschodem. W podjętej dyskusji starano się scharakteryzować bariery wejścia na rynek, jakie występują w Armenii, Gruzji, Mołdawii i Ukrainie oraz wskazać propozycje ich rozwiązania poprzez ukazywanie pozytywnych przykładów zmian. O pozytywnych relacjach nawiązywanych z obcymi krajami dyskutowano także podczas panelu dot. współpracy gospodarczo-biznesowa pomiędzy Europą a Białorusią, Kazachstanem i Rosją, które należą do Unii Celnej. Wyartykułowano znaczenie, jakie dla obu stron może mieć współpraca Europy z krajami zrzeszonymi w Unii Celnej, zwłaszcza dla Polski oraz zaprezentowano funkcjonowanie sektora MŚP w poszczególnych krajach. Współpraca międzynarodowa trafnie została podsumowana przez premiera Kazimierza Marcinkiewicza słowami: Granice są potrzebne, ale hamują. Jeżeli je przełamiemy to staną się kapitalnym potencjałem. Polska jest krajem granicznym Unii ze Wschodem i powinna swoje położenie wykorzystać. We wzajemnych relacjach powinniśmy chcieć i móc przełamywać bariery, korzyści mogą być wymierne dla obu stron.
IDEA SPÓŁDZIELCZOŚCI NA KONKURENCYJNYM RYNKU
W porannych godzinach odbył się panel „Banki spółdzielcze partnerem finansowym małych i średnich przedsiębiorstw”. Zaproszeni eksperci debatowali głównie o tym jaką rolę w rozwoju lokalnej gospodarki pełnią banki spółdzielcze. Część wystąpień odnosiła się również do wypowiedzi Premiera Donalda Tuska na temat końca kryzysu. Alina Rakowska, Prezes Banku Spółdzielczego w Cieszynie zaznaczyła, że w tej kwestii wiele zależy od specyfiki danej branży. Tomasz Mironczuk, Prezes Banku BPS SA dodał natomiast , że w jego opinii banki spółdzielcze są przyjaźniej nastawione do klienta niż pozostałe, komercyjne, dzięki czemu systematycznie wzrasta liczba ich członków, choć nie zmienia to faktu, że kryzys w tej branży nadal trwa. Jednym z ważniejszych wyzwań banków spółdzielczych zdaniem uczestników panelu jest zwiększenie skuteczności dotarcia do młodych klientów. Jak określił Jerzy Woźniczko, Prezes Banku Spółdzielczego w Trzebnicy, banki te niestety przegrywają w kategorii dostępności gadżetów multimedialnych dla młodych odbiorców.
Spółdzielczością i jej wpływem na pozycję MŚP na runku zajmował się także kolejny panel w ramach ścieżki „Współpraca firm sektora MŚP z Instytucjami Otoczenia Biznesu, samorządami i korporacjami”. We wspólnej dyskusji eksperci rozważali kwestię konkurencji pomiędzy polskimi małymi i średnimi przedsiębiorstwami, która nie wpływa pozytywnie na pozycję tych firm na rynku krajowym i międzynarodowym. Okazuje się, że firmy które decydują się na połączenie w strukturę spółdzielczą tworzą nową, dużą i silną markę. Powstaje efekt synergii - firmy zyskują znacznie więcej na współpracy niż na konkurowaniu ze sobą. Połączenie małych i średnich firm w duży organizm - spółdzielnię, to sposób aby walczyć z godnym przeciwnikiem jakim jest wielka korporacja.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ MŚP W PRAKTYCE
Jakie są przeszkody w rozwoju e-gospodarki w Polsce i w Europie? Paneliści swoje rozważania rozpoczęli od podsumowania sytuacji bieżącej i stwierdzenia, że rynek e-gospodarki dynamicznie się rozwija. W Polsce e-przedsiębiorstwa produkują 4.4% PKB. Ta liczba niewątpliwie wzrośnie – tym prędzej, im prędzej uda się zwalczyć bariery stojące na drodze rozwojowi e-gospodarki. Podsumowując podjęte podczas debaty rozmowy: aby e-gospodarka mogła się szybko i efektywnie rozwijać niezbędna jest ścisła współpraca biznesu z administracją na poziomie samorządowym, krajowym i europejskim. Należy również położyć nacisk na edukację osób, które w przestrzeni e-gospodarki chcą i powinny funkcjonować. Nie mniej ważną kwestią jest unifikacja prawa, które pozwoli z większą swobodą poruszać się w świecie e-biznesu.
- Kiedy zakładano firmy 20 lat temu - było łatwiej. Dzisiaj z każdej strony: od klienta, konkurencji dostajemy po głowie – tymi słowami rozpoczął dyskusję Wojciech Ławniczak, moderator panelu „Design w biznesie”. Jak się wyróżnić? W jaki sposób konkurować? Jaki ma być budzik, którym obudzimy klienta? Uczestnicy jednym głosem udzielili odpowiedzi na te pytania podając jako przykład design. Według opinii zgromadzonych projektowanie powinno być sposobem, w jaki wiedzę i emocje można zamienić na pieniądze.
Informacja prasowa, strona internetowa, kontakt bezpośredni, monitoring mediów i narzędzia e-pr to najważniejsze kanały komunikacji z mediami. To wnioski z panelu „Marketing i PR” poświęconego relacjom z mediami oraz budowaniem wizerunku firmy. Z badań przeprowadzonych przez Krystiana Dudka, Członka Rady Nadzorczej Polskiego Stowarzyszenia Public Relations wynika, że ponad 70% przedstawicieli mediów deklaruje, że chętniej podejmują tematy o negatywnym wydźwięku. Tym większym wyzwaniem jest obecność w mediach z pozytywnym przekazem na temat firmy. Ponadto ponad 41% firm nie posiada strategii na wypadek sytuacji kryzysowej, co w obliczu zaistnienia problemów najczęściej kończy się sporymi kłopotami wizerunkowymi. Zdaniem ekspertów i dziennikarzy uczestniczących w panelu niezbędne jest umiejętne komunikowanie się firmy z otoczeniem, dzięki czemu buduje się wiarygodny wizerunek i dociera z przekazem do potencjalnych odbiorców i klientów. Niemal obowiązkiem jest posiadanie strony internetowej i wykorzystywania nowoczesnych narzędzi, skomponowanych według wymogów danej branży. W takim wypadku warto zwrócić się do fachowców, których wyróżnia profesjonalne i kompleksowe podejście do potrzeb klienta – zaznaczył Sebastian Chachołek, Prezes Grupy PRC. Uczestniczący w obradach dziennikarze zachęcali, by nie obawiać się mediów i nie zapominać o tym, że media mimo tabloidyzacji otwarte są wiele tematów związanych z działalnością małych i średnich przedsiębiorstw.
O współpracy przedsiębiorców z samorządem i środowiskiem naukowym rozmawiali uczestnicy panelu przedstawiającego młodych przedsiębiorców w nowoczesnym mieście. Zebrani poruszali tematy różnych problemów, z którymi stykają się młodzi przedsiębiorcy. To nie tylko zacofanie państwa, ale również obawa przed podejmowaniem ryzyka. Z tego powodu młodzi wolą pracować na etacie, niż zakładać własną działalność gospodarczą.
Drugi dzień Kongresu poruszał także zagadnienia z zakresu prywatnej opieki medycznej, lotnictwa biznesowego i zarządzania kapitałem ludzkim. W sumie odbyło się 22 sesji merytorycznych, z których wnioski i postulaty zebrane zostaną w całość stanowiącą rekomendacje dla Rządu, Parlamentu, instytucji otoczenia biznesu i przedsiębiorców. Prowadzone w trakcie Kongresu dyskusje mają służyć przyszłym zmianom i stanowić drogowskaz dla małych i średnich firm w poruszaniu się po globalnym rynku.
Dużym zainteresowaniem uczestników cieszył się też panel odbywający się na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, a poświęcony rozwojowi kompetencji komunikacyjnych i motywacyjnych przedsiębiorców. Najważniejszymi prelegentami byli Jacek Santorski, który doskonale podsumował wcześniejsze wystąpienia i tłumaczył jak ważne w biznesie jest zaufanie i umiejętności liderskie. Gwiazdą wieczoru był Hermann Scherer, niemiecki mówca motywacyjny, który podczas dwugodzinnego wykładu porwał zebranych opowiadając o tym jak powinno zmienić się myślenie przedsiębiorcy nastawionego na sukces. Przekonywał, że w dobie wolnego rynku wygrywa ten, kto lepiej komunikuje swoją jakość (a niekoniecznie jest lepszy), dlatego tak ważną sprawą jest odpowiednie kontaktowanie się z klientem, wyznaczanie celów i dążenie do nich, pamiętając o analizie otoczenia. Ten przekaz zgodny był z wnioskami obrad panelu poświęconemu marketingowi i PR. H. Scherer podkreślał też, by przedsiębiorcy pamiętali, że praca to nie całe ich życie i dawali sobie komfort realizowania swoich pasji, bowiem każdy z nas powinien pracować dla firmy, a nie w firmie. Ten ostatni wykład zakończył się ok. godz. 21.30 długą owacją licznie zgormadzonych uczestników Kongresu.
Trzeci dzień:
V Śląskie Forum Inwestycji, Budownictwa i Nieruchomości, warsztaty Akademii Marketingu i Sprzedaży oraz prelekcje i spotkania B2B przedstawicieli rynków zagranicznych – to ostatnie wydarzenia w ramach III Europejskiego Kongresu MŚP w Katowicach.
Tegoroczne Forum było kontynuacją debat i rekomendacji poprzednich spotkań mających przyczynić się do systemowego i kompleksowego reformowania prawa procesów inwestycyjno-budowlanych.
W pierwszej części, w ramach obchodów Śląskiego Dnia Budowlanych wręczono wyróżnienia, odznaczenia państwowe i resortowe za zasługi dla województwa śląskiego. Nagrody wręczali I Wicewojewoda Śląski – Piotr Spyra oraz Wiceminister Transportu i Gospodarki Morskiej – Janusz Żbik. Podziękowania i gratulacje dla osób, które w szczególny sposób zasłużyli się dla branży budowlanej i wyróżniają się osiągnięciami złożył na ręce wszystkich nagrodzonych Przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego – Andrzej Gościniak.
Wyróżnienia spoza branży dla autorytetów budownictwa i gospodarki śląskiej otrzymali reprezentanci miasta Zabrza: dr Jan Sarna – Dyrektor Generalny Fundacji Kardiochirurgii im. prof. Z. Religi w Zabrzu oraz Małgorzata Mańka-Szulik – Prezydent Zabrza. - Nie bójcie się inwestować, róbcie to z sensem, a miasto będzie Was wspomagać – powiedziała Pani Prezydent odbierając wyróżnienie.
Druga część dzisiejszych obrad poświęcona była próbie wypracowania systemowych wniosków z podjętych dyskusji, które zostaną przekazane tworzącym prawo w Polsce. W ramach sesji „Realizacja Inwestycji budowlanej i jej eksploatacja” eksperci podkreślali znaczenie zmiany ustawy – Prawo Budowlane, jako tej, która reguluje rynek budownictwa w Polsce. Stosowne propozycje zostały już przedłożone w Sejmie. Przedstawiciel Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego pominął założenia ustawy budowlanej, które przytoczył wcześniej Wiceminister Żbik i przedstawił szczegółowy przebieg prac Komisji. W planach Komisji jest przedłożenie Ministrowi Projektu Kodeksu - 30 listopada 2014r.
Druga część forum skupiała się na planowaniu miejscowym i lokalizacji inwestycji. Z punktu widzenia ekonomii, charakterystykę statystyczną części publicznej inwestycji budowlanych w Polsce przedstawił dr hab. Andrzej Borowicz z Uniwersytetu Łódzkiego. - Nawet najlepsze prawo w kraju nigdy nie wygra z ekonomią, dlatego przede wszystkim należy dbać o przyjazne inwestycjom otoczenie – powiedział. Wtórował mu prof. dr hab. inż. arch. Jan Pallado – Kierownik Katedry Architektonicznej Politechniki Śląskiej, który podkreślał przewagę idei nad administracją. Żywo sprzeciwiał się polskiej, rządowej myśli budowlanej i obowiązującego prawa miejskiego. - Jesteśmy zdolnym, przedsiębiorczym narodem z długoletnią tradycją, a między innymi budowlanym prawem miejskim szpecimy go na każdym kroku. A to mógłby być piękny kraj - zakończył Jan Pallado.
Kolejni rozmówcy poruszali kwestie zamówień publicznych, planowania przestrzennego i rozwiązań dla poprawy działalności branży budowlanej.
Trzeci dzień Kongresu to także warsztaty Akademii Marketingu i Sprzedaży, organizowane przez Forum Młodych RIG w Katowicach. W ramach pierwszego warsztatu dyskutowano nad zagadnieniem marketingu mobilnego i możliwościom wykorzystania urządzeń mobilnych. Jak podkreślił jeden z ekspertów – Tomasz Brodziak z firmy KOTRAK – 12 lat temu ograniczeniem był sprzęt i komunikacja, w tej chwili tego nie ma. Ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia. Ponadto omawiano korzyści biznesowe płynące z zastosowania systemów klasy CRM oraz przedstawiono przedsiębiorcom nowinki techniczne m.in. nowe rozwiązania technologiczne, urządzenia i aplikacje, które ułatwiają biznesową codzienność.
Warsztat pt. „Cloud computing, czyli cały biznes w sieci” wyjaśniał zjawisko chmury obliczeniowej w sieci i wskazywał na korzyści z tego wynikające. Cloud computing odpowiada na potrzeby nowej epoki rozwiązań IT, w której priorytetem jest szybkość reakcji, efektywność i wydajność – zaznaczył Grzegorz Kaczyński – Cloud Sales Specialist w firmie IBM.
Serię warsztatów zamknęła debata na temat wdrażania innowacji, w relacjach z klientami, prowadzących do wzrostu sprzedaży. Wykład prowadził Paweł Kresso – Dyrektor zarządzający firmy szkoleniowej TRIVO. Celem warsztatu było było m.in. przedstawienie zasadności stosowania działań marketingowych, networkingowych oraz metod zarządzania relacjami. Z klientem powinno pracować się mądrzej, odchodząc od zasady „wszystko albo nic”. Według Pawła Kresso rynek się zmienia i przyspiesza – dziś w dobie wszechobecnych komunikatów reklamowych, klient filtruje wiadomości chroniąc swój czas, pieniądze i energię.
W siedzibie RIG w Katowicach odbyły się prelekcje dotyczące wybranych rynków zagranicznych, podczas których zaprezentowało się 13 państw: Austria, Belgia, Białoruś, Chiny (Hongkong), Gruzja, Irak, Łotwa, Malta, Portugalia, Rumunia, Rosja, USA, Ukraina. Podczas wystąpień poruszone zostały kwestie możliwości inwestycyjnych, potencjału gospodarczego państw oraz możliwości współpracy biznesowej. Następnie uczestnicy wzięli udział w spotkaniach B2B.
III Europejski Kongres dobiegł końca. Wszelkie owocne debaty i nawiązane kontakty biznesowe są wartością dodaną przeprowadzonych analiz i wypracowanych wniosków. Po raz kolejny wspólne dyskusje stały się bodźcem do rozwiązywania kluczowych kwestii dla sprawy małej i średniej przedsiębiorczości.