Jerzy Śliwa

Jerzy Śliwa zawodowy mediator,
trener, współpraca z
EMNI Bruksela, pr...

Temat: prośba o opinie i krytykę

Mam zwyczaj robić rzeczy sensowne i opierać się na opiniach ludzi - bo zawsze to lepiej zmartwić się krytyką niż robić coś głupiego. Może więc o w tym krytycznym gronie ktoś przekaże uwagi lub sugestie? Zakładamy organizację grupującą negocjatorów z całego kraju. Nawrzucajcie proszę o projekcie, który jest umieszczony jako logo grupy: "NEGOCJATORZY". Da się coś z tego wykorzystać jako logo organizacji?: http://www.goldenline.pl/grupa/negocjatorzy

konto usunięte

Temat: prośba o opinie i krytykę

Koncepcja jest slaba tak samo realizacja, polecalbym cos w rodzaju okraglego stolu i siedzacych przy nim postaci "negocjatorow" trafne jest logo samej grupy id&branding moze tylko odbicie nie potrzebne ale polecam w tym kierunku raczej. Pozdrawiam
Daniel Coceancig

Daniel Coceancig Specjalista ds.
relacji z klientami

Temat: prośba o opinie i krytykę

Co to dużo gadać :) zgadzam się z poprzednikiem w 100%, warto popracować nad czymś minimalistycznym. W tym co Pan zaprezentował jest wszystkiego za dużo. Jak dla mnie logo nie może składać się z nazwy, adresu strony, i tego co na stronie mozna znaleźć + element graficzny. Jak juz tyle chcesz zawrzeć w logo to najlepiej dać nazwę + końcówka z .pl bez www.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: prośba o opinie i krytykę

Pytanie jest proste - a co ma nieść za informację, skojarzenia, emocje to logo? co przedstawia symbolika dotychczasowego?
Marcin Staszewski

Marcin Staszewski konflikty to moja
specjalność....
mediator, trener,
freel...

Temat: prośba o opinie i krytykę

Jurku,

I ja zgadzam się z przedmówcami. Po pierwsze minimalizm, po drugie przesłanie, skojarzenia (ewentualnie na odwrót...).

Z dobrym logo zdecydowanie nie jest łatwo. Z przejrzystym jest zazwyczaj jeszcze trudniej. Wbrew pozorom dobrze gdy nad takim logo pracuje cały zespół (designer - pomysłodawca z wizją całości kształtowanego wizerunku, grafik - ten musi wpaść na koncepcję, zamawiający - no bo on w końcu musi być zadowolony i ... zapłacić, choćby dobrym słowem)
Łukasz Gumowski

Łukasz Gumowski creative pratner,
agencja Plej

Temat: prośba o opinie i krytykę

Z tym minimalizmem to chyba bym nie przesadzał... coraz więcej słyszę opinii, że coś ma być proste itp. to nie jest tak, że wszystko co wykonane w ten sposób jest dobre... szczególnie polecam zerknięcie sobie na krótką analizę trendów w webdesignie: http://www.webdesignerwall.com/trends/2008-design-trends/
Gdzie tu minimalizm?... wręcz przeciwnie... powoli wracamy do barokowego bogactwa ;-)
Co do samego "znaczka" ciężko to w ogóle nazwać logiem... niestety
Dla mnie dramat a sam listek kojarzy mi się z niedoświadczanymi kierowcami. Koncepcji brak... wykonanie żadne.
Przepraszam, że tak prosto z mostu :-)
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: prośba o opinie i krytykę

A co ma analiza trendów w webdesignie do minimalizmu w logo drogi Dyrektorze?
Łukasz Gumowski

Łukasz Gumowski creative pratner,
agencja Plej

Temat: prośba o opinie i krytykę

A skąd ten sarkazm w pytaniu Szanowny Panie Artysto?
Przecież każda logicznie wnioskująca osoba nie odbierze tego co napisałem jako odniesienia bezpośredniego... Przynajmniej taki był zamysł. Trendy w webdesignie wywodzą się poniekąd z trendów w projektowaniu identyfikacji wizualnej.
Pewnie lepiej by wyszło gdybym od razu podał link do:
http://www.logolounge.com/articles/default.asp?Article...

Polecam szczególnie:
Jawbreakers
Stitch
Doodles

Minimalizm jako brak rzeczy niepotrzebnych i odwracających uwagę jak najbardziej tak ale to jest o ile się orientuję generalna zasada projektowania...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: prośba o opinie i krytykę

Nie jestem Artystą tylko projektantem, jeśli już :)
Trendy to opis tego co się wogóle dzieje a nie wyznacznik zasad projektowania. Trendem było np. diso-polo :)Andrzej-Ludwik Włoszczyński edytował(a) ten post dnia 04.08.08 o godzinie 10:58
Łukasz Gumowski

Łukasz Gumowski creative pratner,
agencja Plej

Temat: prośba o opinie i krytykę

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
Nie jestem Artystą tylko projektantem, jeśli już :)

Ok. Przepraszam.
Ja z zawodu nie jestem Dyrektorem ;-) Aczkolwiek muszę się jakoś tytułować w kontaktach z klientami...
Trendy to opis tego co się wogóle dzieje a nie wyznacznik zasad projektowania. Trendem było np. diso-polo
:)

Pewnie. Moje wtrącenie się do dyskusji miało jedynie na celu zwrócenie uwagi na to że minimalizm jako styl czy też trend w sztuce nie jest zawsze najlepszym rozwiązaniem pomimo tego, że faktycznie najtrudniej jest kierując się jego zasadami popełnić jakiś błąd.Minimalizm jako zasada projektowa jest zawsze w cenie :-)
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: prośba o opinie i krytykę

To nie jest Łukaszu trend w sztuce tylko projektowanie logo, więc sztuka nie ma tu co szukać ani jako analogia, ani jako paralela :)

konto usunięte

Temat: prośba o opinie i krytykę

polecam zerknięcie sobie na krótką analizę trendów w webdesignie: http://www.webdesignerwall.com/trends/2008-design-trends/

Ja widzę tylko jeden wspólny mianownik w tych tryndach - spinacz, który paradoksalnie jest jednym z najfunkcjonalniejszych i najprościej wymyślonych przedmiotów w historii projektowania.
Łukasz Gumowski

Łukasz Gumowski creative pratner,
agencja Plej

Temat: prośba o opinie i krytykę

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
To nie jest Łukaszu trend w sztuce tylko projektowanie logo, więc sztuka nie ma tu co szukać ani jako analogia, ani jako paralela :)

Może ja czegoś nie rozumiem, więc wyprowadź mnie z błędu... Czy projektowanie logo jest jedynie rzemiosłem, od lat niezmiennym, opartym na tych samych regułach od dawien dawna... Nie można zatem mówić o tym jak o sztuce, czy też porównywać do innych, poniekąd pochodnych płaszczyzn komunikacji wizualnej (np. webdesign) a co za tym idzie o pewnych trendach, które wskazują co aktualnie ludziom się podoba a co nie?...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: prośba o opinie i krytykę

Jeżeli projektujesz żeby przekazać komunikat to podobanie się nie ma nic do rzeczy, to nie konkurs piękności co najwyżej konkurs jasności komunikatu. A co do Sztuki projektowanie to rzemiosło, tu nie ma pola do własnych wizji artystycznych za to duŻe pole do własnego widzenia tematu w maksymalnym skrócie i w efekcie maksimum komunikatu przy minimum formy. Trendy na ogół są efektem nacisków i oczekiwań klientów - jeszcze ramka, jeszcze motylek i najlepiej w 3d... bo ja widziałem takie logo...
Płaszczyzny komunikacji jak wiesz rządzą się swoimi prawami a i czasem środkami stosowanie porównań ogólnych jest uprawnione, ale szczegółowe już z lekka bez sensu. Środki wyrazu dobierasz do płaszczyzny komunikacji a i do poziomu odbiorcy jakiego chcesz zainteresować.

konto usunięte

Temat: prośba o opinie i krytykę

Może ja czegoś nie rozumiem, więc wyprowadź mnie z błędu... Czy projektowanie logo jest jedynie rzemiosłem, od lat niezmiennym, opartym na tych samych regułach od dawien dawna... Nie można zatem mówić o tym jak o sztuce, czy też porównywać do innych, poniekąd pochodnych płaszczyzn komunikacji wizualnej (np. webdesign) a co za tym idzie o pewnych trendach, które wskazują co aktualnie ludziom się podoba a co nie?...


To ja przytoczę za ICOGRADĄ definicję zawodu projektanta grafiki (lepszej nie znam)
Communication design is an intellectual, technical and creative activity concerned not simply with the production of images but with the analysis, organisation and methods of presentation of visual solutions to communication problems. (ICOGRADA)

tryndy - fuj!

konto usunięte

Temat: prośba o opinie i krytykę

Jeżeli projektujesz żeby przekazać komunikat to podobanie się nie ma nic do rzeczy, to nie konkurs piękności co najwyżej konkurs jasności komunikatu. A co do Sztuki projektowanie to rzemiosło, tu nie ma pola do własnych wizji artystycznych za to duŻe pole do własnego widzenia tematu w maksymalnym skrócie

Tak ale zauważ że tzw ładność, uroda plastyczna czy jak to zwał tez jest częscią komunikatu a poza tym język plastyczny nie jest tak zkodyfikowany jak gramatyka w słowie pisanym (z natury rzeczy szerszy i poza przestrzenią danego języka) więc jest w grafice projektowej miejsce na wartość dodaną - subiektywną
i w efekcie maksimum komunikatu przy minimum formy. Trendy na ogół są efektem nacisków i oczekiwań klientów - jeszcze ramka, jeszcze motylek i najlepiej w 3d... bo ja widziałem takie logo...

trendy nic nie komunikują są najczęściej ucieczką w banał i dowodem na bezradność wyobraźni wobec problemu, co każdego niestety spotyka w tym zawodzie ;-)
Płaszczyzny komunikacji jak wiesz rządzą się swoimi prawami a i czasem środkami stosowanie porównań ogólnych jest uprawnione, ale szczegółowe już z lekka bez sensu. Środki wyrazu dobierasz do płaszczyzny komunikacji a i do poziomu odbiorcy jakiego chcesz zainteresować.

w najlepszych projektach jest jednak coś co nie zostało zamówione przez klienta-odbiorcę, co poszerza tą płaszczyznę komunikacji i co często jest zrozumiałe dopiero z perspektywy wielu lat i tu widze podobieństwo do tzw. sztuki. Lub podobieństwo sztuki do dizajnu. ;-0
Łukasz Gumowski

Łukasz Gumowski creative pratner,
agencja Plej

Temat: prośba o opinie i krytykę

Ok. Wszystko jasne ale nie do końca przekonuje mnie argumentacja braku trendów w projektowaniu logo :-) A już zupełnie nie przemawia do mnie że trendy są czymś złym w tego typu projektowaniu. Gdyby tak było to procedury typu redesign (BP i wiele wiele innych) nie miały by sensu i znaczenia... Podobanie się ma znaczenie bo wywołuje przez to określone emocje które wiążą końcowego odbiorcę z marką.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: prośba o opinie i krytykę

Zaraz, zaraz, nikt nie mowi że trendów nie ma. Owszem są, tak jak są epigoni w innych dziedzinach, np.wtórni styliści w modzie. O tym czy są złe, czy dobre, okazuje się po znakach jakie powstają w takim trendzie. Redesign BP, przywołany przez Ciebie, nie ma nic z trendem w projektowaniu za to z trendem na ekologiczność firmy owszem. Trendem można też określić budowane emocji zamiast obrazowania w znaku, ale akurat te dwa trendy "wyjściowe" do projektowania są trendami dobrymi. Natomisat trendy w samym projektowaniu typu 2xwłeb, czy trend "unilewerowski", to zabawa w kopiowanie i upiększanie na siłę.

konto usunięte

Temat: prośba o opinie i krytykę

Definicja ICOGRADY zawiera w sobie wytyczne zarówno dla tworzenia jak i przekształcania projektów graficznych (redesign). Duży wpływ na projektowanie graficzne mają teraz jednak czynniki pozaprojektowe, głównie dyktat estetyki masowej. Do communication problems dochodzi zatem jeszcze jeden: "zrobić y, żeby podchodziło pod x".

I to rodzi te "tryndy". Nic nie mają oczywiście wspólnego z trendami "wewnątrzdizajnowymi" (a jeśli, to są zazwyczaj spóźnione o min. 5 lat). Jednym słowem, "tryndy" lansowane są na potrzeby marketingu i podlegają jak cała reszta "produktówki", cyklom rynkowym.

Co do podatności logo na mody, to chyba najlepiej przyglądać się temu z perspektywy czasu:
- Logo Shell, które konsekwentnie ewoluowało od estetyki czasu w kierunku realnych potrzeb;
- Logo Nivea, które wyskoczyło w latach '30, gotowe, jak Atena z głowy Zeusa i niepodatne na mody (bo ponadczasowo skrojone);
- Logo 3M, które borykało się non-stop z gustem kolejnych art directorów (fruwając od funkcjonalizmu do bidermajeru i z powrotem), póki wreszcie nie uzyskało maksimum;
- Logo Pepsi, które nie wiem jak teraz wygląda i nie wiem jak wyglądało wczoraj, ani kiedyś jak wyglądało.
Łukasz Gumowski

Łukasz Gumowski creative pratner,
agencja Plej

Temat: prośba o opinie i krytykę

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
Zaraz, zaraz, nikt nie mowi że trendów nie ma. Owszem są, tak jak są epigoni w innych dziedzinach, np.wtórni styliści w modzie. O tym czy są złe, czy dobre, okazuje się po znakach jakie powstają w takim trendzie. Redesign BP, przywołany przez Ciebie, nie ma nic z trendem w projektowaniu za to z trendem na ekologiczność firmy owszem.

No właśnie ta ekologiczność jest cechą, która spowodowała wystąpienie trendu, który znowu spowodował lawinę zmian w spojrzeniu na projektowanie... może źle rozumuję...?
Trendem można też określić budowane emocji zamiast obrazowania w znaku, ale akurat te dwa trendy "wyjściowe" do projektowania są trendami dobrymi.

Też tak myślę :-)
Natomisat trendy w samym projektowaniu typu 2xwłeb, czy trend "unilewerowski", to zabawa w kopiowanie i upiększanie na siłę.

No widzisz... to już jest chyba kwestia gustu... są lepsze i gorsze starania w tym kierunku, ale przeczytałem niedawno fajny artykuł w 2+3D o Pawle Jońcy, który w sumie całkiem sprawnie rozprawia się z zarzutami pod adresem grafik w stylu "łebowym"... polecam. Wszystko zależy od wyczucia i umiejętności projektującego.
Myślę, że z ostatnich przykładów całkiem przyzwoicie prezentuje się identyfikacja platformy N, która swoje korzenie ma w tandetnych "glass buttons". Takich przykładów jest więcej.

Marcinie,
zgadzam się z każdym twoim słowem. Właśnie o to mi chodziło gdy dawałem link do "trendów w webdesignie". Internet to na tyle silne medium, że oddziałuje nawet na projektantów logo, co skutkuje zauważalnymi zmianami w stylach (trendach, czy jak to zwał) poszczególnych projektów. Nie chodzi mi również o to, że należy to traktować jako wyrocznię, ale myślę, że warto o tym wiedzieć i brać pod uwagę przy projektowaniu.

wracając do tematu tego wątku... osoba projektująca oceniane logo nie wzięła w zasadzie nic pod uwagę poza własnym widzimisię :-)Łukasz Gumowski edytował(a) ten post dnia 05.08.08 o godzinie 15:20



Wyślij zaproszenie do