Dariusz Dąbrowski

Dariusz Dąbrowski Szukasz inwestora?
Zadzwoń.

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

W ramach uzupełnienia:

Do zalet wspominanego systemu należy bogata funkcjonalność, brak konieczności instalacji oprogramowania (system jest obsługiwany przez przeglądarkę internetową), niezwykle krótki czas potrzebny na przygotowanie badania, bardzo niski koszt usługi oraz profesjonalne wsparcie.

Jest opcja darmowa oraz rozbudowana funkcjonalność w systemie SaaS, bez konieczności instalowania skomplikowanego oprogramowania. Możliwość testowania pełnej funkcjonalności.
Rafał Szczepanik

Rafał Szczepanik trener biznesu,
podróżnik,
alpinista, polarnik

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

To ja jeszcze polecę to bezpłatne narzędzie online:

http://www.hrmapa.pl/testy-i-badania/badanie/8/baromet...

pozdrawiam
Rafal
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Wracając do tematu :)

Koszty badania nie ograniczają się wyłącznie do pieniędzy. Tak, jak pisałam wcześniej badanie to ingerencja w życie firmy i pewna obietnica. Źle przeprowadzone może naruszyć wizerunek kadry zarządzającej i sponsora badania, niewykorzystane zniechęcić pracowników do dzielenia się swoim zdaniem i opiniami.
Natomiast jeśli firma poważnie myśli o badaniu i wykorzystaniu jego wyników, może to być (r)ewolucja, która odświeży wszystkich.
Należy pamiętać, że dla menedżerów wyniki badania mogą być kubłem zimnej wody. Czasami to jest powód, dla którego podchodzą do badań co najmniej sceptycznie.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Co do korzyści dodałabym jeszcze coś, co wydało mi się tak oczywiste, że wcześniej nawet o tym nie pomyślałam: rzetelną wiedzę o tym, jak firma jest postrzegana przez pracowników i co w jakiej mierze o tym decyduje. Ale tutaj znowu przy założeniu, że badanie jest dobrze przeprowadzone.Karolina Dulnik edytował(a) ten post dnia 08.08.12 o godzinie 23:57

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Badanie satysfakcji pracowników, to narzędzie do jakiegoś konkretnego celu. Myślę również, że każdy HR - owiec intuicyjnie czuje w organizacji panujące nastroje i wie, kiedy coś się może złego wydarzyć.
Ja w najbliższym czasie przeprowadzę siłami wewnętrznymi taką ankietę satysfakcji i nie mowa tutaj o skomplikowanym narzędziu, bo większość zatrudnionych to pracownicy produkcyjni i raczej badania on-line nie wchodzą w grę.
Jeśli HR – owiec ma chęci do działania i jest zaangażowany to – moim zdaniem – jest w stanie sobie poradzić z tym tematem we własnym zakresie. A przecież w tym wszystkim chodzi o rzeczy tak naprawdę, na co dzień trudne do zmierzenia jak: atmosfera pracy panująca w organizacji, poziom satysfakcji pracowników, stopień identyfikacji z organizacją itp.
Jak się okaże, że ludzie nie ujawniają satysfakcji i nie identyfikują się z firmą, to można z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć, że zaraz, (jeżeli już nie ma) zwiększy się retencja pracowników, pojawią się trudności, aby znaleźć nowych pracowników, bo ci zapewne gdzieś na forach internetowych znajdą informacje o tym, jak się pracuje w danej organizacji, firma finansowo może stracić, bo zwiększy się absencja chorobowa itp. Mając takie dane można już podjąć akcje prewencyjne. A Zarząd będzie miał dane, aby postawić cele działowi HR na najbliższy okres, wiedząc ile może kosztować brak podjęcia środków zaradczych.
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Co raz częściej ostatnimi czasy słyszę, że firmy robią badania satysfakcji - to budujące. Ostatnio tak duże zainteresowanie tym tematem zauważyłem koło 2005 roku.

Faktycznie dobrze będzie zrobić listę korzyści i kosztów. Gdzie koszty rozumiem też jako zagrożenia.

Korzyści:
1) informacja o nastrojach pracowników
2) element motywacyjny (firma "coś" robi)
3) urealnienie planów rozwoju personelu
4) urealnienie planów rozwoju firmy

Koszty:
1) finansowe (zarówno usługa zew. jak i inwestycja czasowa pracowników)
2) wzbudzenie obaw (coś się szykuje)
3) słaba jakość danych, brak wniosków
4) brak przełożenia wniosków i badania na działania
5) przekłamania i mylne wnioski
6) przerost formy nad treścią (za duże sfer badanych)
7) za duże oczekiwania względem badania

Czy porównanie wypada z korzyścią dla badań tego typu?? Cóż to dlatego uważam, że musi być jasny cel i to w wąskim zakresie i precyzyjne przygotowanie pracowników do badania.

Miłego
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Andrzej Soliwoda:
Jeśli HR – owiec ma chęci do działania i jest zaangażowany to – moim zdaniem – jest w stanie sobie poradzić z tym tematem we własnym zakresie. A przecież w tym wszystkim chodzi o rzeczy tak naprawdę, na co dzień trudne do zmierzenia jak: atmosfera pracy panująca w organizacji, poziom satysfakcji pracowników, stopień identyfikacji z organizacją itp.

Kompetencje i zaangażowanie HR-owca czy innych osób przeprowadzających bądź zlecających badanie są szalenie ważne. Także z punktu widzenia podwykonawcy, zewnętrznego konsultanta.

Jest jednak kilka zagrożeń w przeprowadzaniu badania własnymi siłami, o których warto pamiętać. Przede wszystkim, czy zaufanie do koordynatorów badania i ich wiarygodność są w oczach badanych wystarczająco wysokie. Czy można zapewnić i przestrzegać anonimowości. I sama konstrukcja kwestionariusza. To wcale nie jest takie proste i oczywiste :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Widziałam już tak wiele złych narzędzi i tak wiele źle przeprowadzonych badań .. i jako pracownik i jako osoba, ktora potem musiała odzyskać zaufanie badanych. Ludzie nie są głupi i jeśli mają złe doświadczenia wiedzą, czego się bać. A gdy się boją - wypisuję to co pracodawca chce usłyszeć. Wartość takich badań jest zerowa, a brak zaufania rośnie.
I tak jak pisze Artur - przygotowanie pracowników na takie badanie jest kluczowe.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 23.08.12 o godzinie 23:20
Aleksandra B.

Aleksandra B. Interested in
science and
technology

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Czytając Wasze wypowiedzi, dodałabym jeszcze kilka luźnych przemyśleń. Choć to pewnie wyda się oczywiste.

1. Badanie powinno być prowadzone na miarę rzeczywistych potrzeb i możliwości firmy. Czasem takie badanie prowadzone jest zwyczajnie „na wyrost”, czasem też zlecane globalnie przez Centrale korporacji we wszystkich spółkach bez uwzględnienia lokalnych potrzeb i uwarunkowań.

2. Niekiedy nie ma sensu prowadzić takich badań zbyt często w sytuacji, kiedy nie nadążamy z wprowadzaniem planów działań naprawczych z poprzednich badań. Spotkałam się z przypadkami, kiedy badania zaangażowania pracowników prowadzone były co pół roku, w międzyczasie prowadzone były inne badania opinii. Zniechęca to pracowników i wpływa też nam na wskaźnik odpowiedzi, z czego nawiasem mówiąc też się później my koordynatorzy rozliczamy.

3. Prowadzenie badań różnego rodzaju w firmach w różnych konfiguracjach (naturalnie liczymy się z ograniczonymi zasobami) ma mimo wszystko sens, ponieważ daje nam szerszy obraz tego, co się dzieje w firmie. Idealnie byłoby potraktować wyniki takich badań jako zbiorczą analizę, w ujęciu strategicznym, nie jedynie na poziomie funkcji HR. To umożliwia wieloaspektowe i precyzyjne skonstruowanie działań naprawczych przy zaangażowaniu ekspertów z różnych obszarów firmy.

4. Zastanowiłabym się także czy wybrać badanie satysfakcji czy zaangażowania. Usatysfakcjonowany pracownik nie oznacza iż jest to zaangażowany pracownik, a łatwiej wykazać zależność właśnie pomiędzy zaangażowaniem a generowaniem wyniku finansowego.

5. Moim zdaniem czas prowadzenia takiego badania powinien wynosić ok. 3-4 tygodni. To umożliwiało mi uzyskanie wskaźnika odpowiedzi na poziomie 80-90%, oczywiście towarzyszyła temu kompleksowa kampania informacyjno-promocyjna wielokrotnie przypominająca o planowanym/trwającym badaniu.

6. Odnosiłabym się także z rezerwą do narzędzi ogólnodostępnych na portalach w Internecie, choć fajnie że takie są, i to bezpłatnie. To kuszące :) Z mojego punktu widzenia biorę pod uwagę ryzyko reputacyjne (np. wycieku danych) i trudniej przekonać wtedy pracowników, że dane są bezpieczne. Zainwestowałabym mimo wszystko w sprawdzoną firmę z udokumentowanym doświadczeniem. Jednak to z pewnością większa inwestycja.

7. Mam jeszcze taką uwagę techniczną. W badaniach uwzględniałam Ustawę o ochronie danych osobowych, dlatego miałam utrudnienie związane z ustaleniem metryczki w kwestionariuszu (kodowanie) i dystrybucją linków, np. barierą jest udostępnienie danych pracowników w celu bezpośredniej dystrybucji linków firmom zewnętrznym, zwłaszcza dostawcom z zagranicy. Warto się upewnić. Choć zapewne nie wszystkie firmy decydujące się na badania podchodzą do tego ograniczenia restrykcyjnie.

PozdrawiamAleksandra Bilewicz edytował(a) ten post dnia 24.08.12 o godzinie 15:20

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Zgadzam się z Panią Aleksandrą, że narzędzie pomiaru będzie inne w odniesieniu do badania satysfakcji pracowników a inne do badania zaangażowania. Tylko, że to drugie poniekąd można wyczytać często z KPI produkcyjnych i często widać na wynikach produkcyjnych, czy ktoś jest zaanagażowany czy nie. Ale oczywiście badania tej sfery "nastrojów" też mogą być przydatne. Wracając do badania satysfakcji pracowników pozwolę sobie na żart parafrazując jedną z reklam telewizyjnych karty płatniczej.
Zobaczyć satysfakcje, pracowników ich nastroje i ukryte obawy to często rzecz bezcenna.
Pytanie powyżej dobrze postawione dotyczy tego co z wynikami takich ankiet zrobi Zarząd czy HR?
Brak przełożenia wniosków i badania na działania i poprawę moim zdaniem równa się klęską całego procesu.
Aleksandra B.

Aleksandra B. Interested in
science and
technology

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Andrzej Soliwoda:
Zgadzam się z Panią Aleksandrą, że narzędzie pomiaru będzie inne w odniesieniu do badania satysfakcji pracowników a inne do badania zaangażowania. Tylko, że to drugie poniekąd można wyczytać często z KPI produkcyjnych i często widać na wynikach produkcyjnych, czy ktoś jest zaanagażowany czy nie. Ale oczywiście badania tej sfery "nastrojów" też mogą być przydatne. Wracając do badania satysfakcji pracowników pozwolę sobie na żart parafrazując jedną z reklam telewizyjnych karty płatniczej.
Zobaczyć satysfakcje, pracowników ich nastroje i ukryte obawy to często rzecz bezcenna.
Pytanie powyżej dobrze postawione dotyczy tego co z wynikami takich ankiet zrobi Zarząd czy HR?
Brak przełożenia wniosków i badania na działania i poprawę moim zdaniem równa się klęską całego procesu.

Również się zgadzam, że podejmując decyzję o przeprowadzeniu badania w firmie należy zastanowić się na poziomie strategicznym (nie tylko na poziomie jednostki HR) co zamierzamy zrobić z wynikami. Po pierwsze wydatek na profesjonalnie przeprowadzone badanie jest konkretny i niemały, po drugie jaki obraz kadry zarządzającej i całej firmy wykreujemy pozostawiając feedback pracowników bez odzewu. To już chyba było poruszane, i to jest też kwestia jaką zaznaczyłam wcześniej – decyzja o badaniu powinna być podjęta w oparciu o rzeczywiste potrzeby i możliwości firmy, nie ”na wyrost”. Czasem śledzenie KPI produkcyjnych jest na potrzeby firmy zwyczajnie wystarczające :)

Kwestia, czy zdecydować się na badanie satysfakcji czy też zaangażowania, i czy też w ogóle jest nam ono potrzebne, jest nieco bardziej złożona. Tutaj wchodzimy w poszczególne modele różnych firm badawczych i trzeba by rozwinąć jakie kategorie/pytania kryją się za poszczególnymi wskaźnikami. Aczkolwiek łatwiej jest wykazać związek pomiędzy wysokim zaangażowaniem i wyższymi wynikami finansowymi. Też nawiasem mówiąc bierzmy pod uwagę, że nawet wysokie zaangażowanie przy braku np. kwalifikacji nie oznacza lepszych KPI.

Moim zdaniem skupianie się na grupie KPI produkcyjnych nie jest właściwe. Między innymi dlatego, że KPI są różne dla poszczególnych grup pracowników, choć z pewnością możemy wyróżnić także miary ogólne (wspólne dla poszczególnych grup). Jednak inne np. będą dla pracowników produkcyjnych, inne chociażby dla pracowników wsparcia administracyjnego. Nie zawsze można je jednoznacznie określić, jedynie możemy przypuszczać, że na zasadzie „kaskady” mają wpływ na wzrost wartości firmy. Jednak czasem trudno to wykazać.

Ważną rzeczywiście kwestią jest zaangażowanie samej kadry zarządzającej w proces towarzyszący badaniu, aby uniknąć wspomnianej klęski. Czasem takie badania zlecane są odgórnie i przez lokalne władze odbierane jako zło konieczne. Dobrze zamieścić mierniki określające np. frekwencję w badaniu czy wskaźnik zaangażowania (ewentualnie satysfakcji) w celach okresowych do rozliczenia przez kadrę zarządzającą, jako wskaźnik efektywności kapitału ludzkiego. To z pewnością czynnik motywujący :)

Pozdrawiam
Konrad Kulikowski

Konrad Kulikowski Adiunkt, Społeczna
Akademia Nauk w
Łodzi

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Interesujące propozycjebadania satysfakcji z pracy i badania zaangażowania w pracę można zaleźć na portalu badaniaHR.pl. Dostępne kwestionariusze, to narzędzia tworzone przez psychologów spełniające wysokie standardy metodologiczne. Istotny możne być także fakt, iż badania pracowników przeprowadzi można całkowicie online co skraca czas badania i zmniejsza liczbę błędów.
Grażyna K.

Grażyna K. HR,
Recruitment,Employe
Development,
Employer Branding,
...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Witam. Ostatnio przy analizie badania satysfakcji zetknęłam się z dość wysokim procentem odpowiedzi "nie mam zdania" i to często przy pytaniach, gdzie kilkuletni pracownik już powinien mieć wypracowaną jakąś ocenę. Myślę, że w pewnych przypadkach był to sposób na uniknięcie odpowiedzi ale również kwestia zaangażowania.Być może możecie się ze mną podzielić jakimiś dodatkowymi sugestiami? Co myślicie o przeprowadzeniu badania zaangażowania w tym przypadku?
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Wystarczy wyeliminować ze skali tę odpowiedź.
Grażyna K.

Grażyna K. HR,
Recruitment,Employe
Development,
Employer Branding,
...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Dzięki Dagmaro. Też o tym myślałam. Miałam jednak wątpliwość, czy można. W modelach takich badań jest właśnie ta odpowiedź - 'nie mam zdania'. Niemniej jednak, nadal interesują mnie Wasze sugestie na temat pojawienia się tak dużego odsetka tego rodzaju odpowiedzi.
Piotr S.

Piotr S. renesansowa dusza

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Grażyna K.:
Dzięki Dagmaro. Też o tym myślałam. Miałam jednak wątpliwość, czy można. W modelach takich badań jest właśnie ta odpowiedź - 'nie mam zdania'. Niemniej jednak, nadal interesują mnie Wasze sugestie na temat pojawienia się tak dużego odsetka tego rodzaju odpowiedzi.
Grażyna, moim zdaniem sama sobie odpowiedziałaś na pytanie...
może być to pracownik, który się nie angażuje...
albo taki, który unika odpowiedzi - stawia bierny opór...
być może coś się akurat w firmie dzieje (konflikty, zmiany?!?)...
a być może pracownik nie widzi sensu w szczerym odpowiadaniu, a wypełnić ankietę musi (w jednej z firm, z która współpracowałem frekwencja była na poziomie 80%, więc całkiem sporo... ale odpowiedzi były na odwal się - bo po kilku badaniach i kilku wypracowywanych planach usprawnień pracownikom znudziło się powtarzanie w kółko tego samego - bez żadnych widocznych efektów)...

może zamiast wydawać kasę na kolejne badania, po prostu porozmawiaj z pracownikami?

Pozdrawiam
P.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Grażyna K.:
Dzięki Dagmaro. Też o tym myślałam. Miałam jednak wątpliwość, czy można. W modelach takich badań jest właśnie ta odpowiedź - 'nie mam zdania'. Niemniej jednak, nadal interesują mnie Wasze sugestie na temat pojawienia się tak dużego odsetka tego rodzaju odpowiedzi.
Oczywiście, że można. Skala 5 stopniowa to jeden z wielu rodzajów skal i wcale nie ma obowiązku jej używać.
Grażyna K.

Grażyna K. HR,
Recruitment,Employe
Development,
Employer Branding,
...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Odpowiedziałam, ale Ty podpowiedziałeś jeszcze więcej:) Dzięki Piotr! Dziękuję Dagmaro! Teraz pozostaje analiza kilka lat wstecz:)
Monika M.

Monika M. Młodszy Menedżer ds.
Rekrutacji i Rozwoju
Pracowników

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Myślę, że bardziej diagnostyczne niż samo badanie poziomu satysfakcji lub zaangażowania pracowników jest określenie ich przyczyny. Warto byłoby zwrócić uwagę na zjawisko wypalenia zawodowego. Polecam literaturę M. Leitera oraz Ch. Maslach - ekspertów w tej dziedzinie. Liczne badania donoszą o związku wypalenia zawodowego z poziomem satysfakcji, zaangażowania czy efektywnością pracowników. Konsekwencje wypalenia są znacznie bardziej daleko idące. Zatem racjonalnym celem badania wydaje się określenie, w jakim stopniu oraz które czynniki organizacyjne mogą być odpowiedzialne za wypalenie w danej organizacji/grupie zawodowej.

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Witam,

osobiście polecam skorzystać z usług firmy BioStat, która posiada swój panel badawczy i umożliwia zbadanie satysfakcji swoich pracowników. Również udostępnia możliwość przeprowadzania testów kompetencji, co pokazuje jak nasi pracownicy przyswajają wiedzę i jakie wykazują potrzeby szkoleniowe. Biorąc pod uwagę kompleksowe raporty i bardzo rzetelną informacje końcową koszty są bardzo niskie.

Polecam zapoznać się z ofertą.
https://www.testkompetencji.pl/
https://www.badanie-opinii.pl/



Wyślij zaproszenie do