Ela Pęka

Ela Pęka troche HRu, troche
PRu, troche
szkoleń...to co
trzeba

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Moi drodzy,
Ostatnio rozmawiałam ze znajomą, która planuje przeprowadzić badanie satysfakcji z pracy w swojej firmie (ok 300 pracowników). Firma rośnie w siłę i dobrze byłoby coś takiego zrobić. Jaki więc problem ma moja koleżnka- i taki sam może mieć każdy z Was? Wiadomo: jeśli nie wiadomo o co chodzi chodzi o pieniadze. Koszt takiego badania wyceniono na ok 30 tys. Jak przekonać dyrektora generalnego, że takie badanie przyniesie korzyści? Ze warto wiedzieć co ludzi boli i nie bać się tego, aby móc zareagować w odpowiedniej chwili? Jak wskazać oszczędności z tego tytułu dla firmy? czy jest to możliwe i w jakich obszarach (rotacja)?
Może macie takie doświadczenia i możecie się nimi podzielić.
Zapraszam do dyskusji
Adam Mickiewicz

Adam Mickiewicz IT Manager, ITIL
Service Manager,
Project Manager

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Myślę, że trudno będzie znaleźć konkretne argumenty finansowe aby przekonać Zarząd, bo korzyści z takiego badania są trochę niematerialne.

Samo badanie moim zdaniem jest jednak bardzo wartościowe, szczególnie jeśli firma boryka się z problemem wysokiej roatcji pracowników, co oczywiście przekłada się na konkretne straty biznesowe i finansowe (chociażby znalezienia i wyszkolenia nowego pracownika). Badanie może wówczas pomóc ustalić przyczyny takiej sytuacji.

Podobnie, jeśli firma przechodzi duże zmiany organizacyjne, lub rozwija się bardzo szybko, badanie może pomóc zaobserwować jak zmiany są odbierane przez pracowników i odpowiednio reagować na sygnały ostrzegawcze.

pozdrawiam serdecznie!

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

30 000 za badanie satysfakcji to moim skromnym zdaniem bardzo wygórowana cena, nie wyłożyłabym takich pieniędzy w żadnej firmie, nawet świetnie prosperującej. Wychodzi 100 pln na pracownika, za połowę ceny może bym się zastanowiła... Ponadto jeśli są to przymiarki do przeprowadzenia badania po raz pierwszy, chyba lepiej zrobić to własnymi siłami. Po takim doświadczeniu, wiadomo przynajmniej co konkretnie chcielibyśmy wyegzekwować od firmy zewnętrznej. Inaczej to jest poruszanie się po omacku.

Pozdrawiam również:)

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Nie tak dawno realizowałam podobne badanie za darmo jako projekt naukowy Katedry Rozwoju Kapitału Ludzkiego SGH, ale okazja już minęła.

Myślę, że badanie jest jak najbardziej zasadne w przypadku gdy organizacja, czy też HR widzi, że coś trapi pracowników i chce zweryfikować lub tez upewnić się, o co konkretnie chodzi lub też kiedy firma chce wprowadzić pewne udoskonalenia, ale nie wie co powinno być priorytetem działań.

W literaturze przedmiotu znajdziesz wiele naukowo udowodnionych argumentów, które przemawiają na rzecz realizacji badania satysfakcji czy zaangażowania, które pokazują pozytywną współzależność z efektami finansowymi firmy, wzrostem wydajności pracy, mniejszą absencja i fluktuacją.

Tak naprawdę pytanie, na które warto sobie odpowiedzieć podejmując decyzje tego typu, to po co chcecie badać satysfakcję, co ma się zadziać z wynikami badania itp. Może to będzie najlepszy argument na rzecz realizacji podobne przedsięwzięcia.

Pzdr

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

A może zapytać Zarząd firmy, jaką drogą podąża? Wtedy będzie odpowiedź, czy w ogóle robić b.s.p. lub jakie pytania należy zadać pracownikom.

Również skłaniałbym się do pierwszego badania robionego czysto wewnętrznymi siłami. Poza tym owe badanie wcale nie musi być kosmicznie kosztowne - żyjemy w czasach internetu, a na pewno kartki i papieru. Znam firmy, gdzie większe pieniądze niż 30k były na ten cel przeznaczane... a potem wyniki lądowały w szafie. Wnioski każdy może sobie sam wyciągnąć.

BSP to super sprawa, choć bardzo abstrakcyjna i ciężka do wytłumaczenia w kontekście przełożenia na biznes. Nie chcę wchodzić w szczegóły, ale fajnie jest jeśli w przedsiębiorstwie funkcjonuje system i jest wola 'góry' na coroczne badanie.
Ela Pęka

Ela Pęka troche HRu, troche
PRu, troche
szkoleń...to co
trzeba

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Dziękuję zserdecznie za Wasze przemyślenia.
Christelle R.:
Ponadto jeśli są to przymiarki do przeprowadzenia badania po raz
pierwszy, chyba lepiej zrobić to własnymi siłami. Po takim doświadczeniu, wiadomo przynajmniej co konkretnie chcielibyśmy
wyegzekwować od firmy zewnętrznej. Inaczej to jest poruszanie
się po omacku.

z tego co wiem, takie badania już były przeprowadzane, ale chyba były jakościowo kiepskie. poza tym, zlecanie firmie zewnętrznej takiego badania nie musi koniecznie znaczyć chodzenia po omacku, ponieważ każda firma robi najpierw audyt komunikacyjny i pozyskuje w ten sposób obszary, które warto poruszyć w badaniu.

"W literaturze przedmiotu znajdziesz wiele naukowo udowodnionych argumentów, które przemawiają na rzecz realizacji badania satysfakcji czy zaangażowania, które pokazują pozytywną współzależność z efektami finansowymi firmy, wzrostem wydajności pracy, mniejszą absencja i fluktuacją.+
Ewelina, czy mogłabyś polecić jakieś konkretne materiały związane z tą tematyką? Będę wdzięczna.

Również uważam, że ciężko mówić tutaj o mierzalnych rezultatach i zdaje się, że osoby, które czeka rozmowa z Zarządem będą musiały wykazać się nie lada umiejętnościami perswazji;)

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

W kwestii materiałów, to proponuje chociażby artykuł dr H.Kinowskiej w czasopiśmie Edukacja Ekonomistów i Menadżerów nr 2 (12) kwieceń- czerwiec 2009 pt."Zaangażowanie pracowników a wyniki organizacji wiedzy", w którym autorka dokonała przeglądu literatury w tym temacie. Cały numer tego kwartalnika poświęcony jest zaangażowaniu, może znajdzie tu Pani inspirację.

W dyskusji pojawiały się głosy o realizacji badania własnymi siłami. Nie twierdzę, że nie jest to dobry pomysł, ale chciałabym zwrócić uwagę na kwestie anonimowości. Pracownicy często mają obawę przed udziałem w tego typu badaniu ze strachu, że ktoś ich zidentyfikuje i wyciągnie konsekwencje. Oczywiście wiele zależny tu od atmosfery, jaka panuje w firmie i zaufania, ale często realizacja tego przedsięwzięcia przez firmę zewnętrzną jest lepiej postrzegana z punktu widzenia zachowania anonimowości.

Ktokolwiek nie realizowałby tego badania warto mieć na uwadze poinformowanie pracowników o jego celu, wynikach i dalszych działanich, ażeby nie wywoływać frustracji.

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Poszliśmy chyba trochę w stronę naukową.
I słusznie, zgadzam się ze wszystkim co napisaliście.
Odpowiadając na pytanie tak można to przełożyć na wskaźniki które przekładają się na finanse.
Ale jak zauważył chyba Bartek należy zapytać zarząd jaka jest ich strategia bo może ich strategią jest np. dużo szybko- nie jest to może moja wymarzona strategia ale jest.
Jeśli zależy im na:
- efektywności = wydajność
- satysfakcji = zaangażowanie = wydajność
- zmniejszeniu rotacji co = wymierne obniżeniu kosztów działu HR
- budowaniu wizerunku pracodawcy co przekłada się na lepszą pozycję firmy i przyciąganie lepszych kandydatów co jest wartością również do wyliczenia
- zmniejszeniu absencji chorobowych – minimalizacja kosztów
To można to i wyliczyć i nawet w cyfrach przedstawić jednak jeśli to zrobisz to musisz pamiętać, że to pociągnie ( najprawdopodobniej) dodatkowe koszty za sobą :
- szkolenia z obszarów wymagających wsparcia
- coahing przez dział hr dla menadżerów
- zmiana niektórych zachowań
Te rzeczy trwają więc warto przedstawiając projekt mieć tego świadomość i ewentualnie uświadomić zarząd zazwyczaj proces zmiany trwa około roku ( minimum)
- możesz też poprosić dział finansowy o wskaźniki finansowe z różnych działów i te które mają najniższe zająć się nimi w pierwszej kolejności jednak pamiętaj że w pierwszej kolejności to nie oznacza że innymi się nie zajmiesz. Jednak robiąc projekt pilotażowy będziesz miała więcej argumentów bo będziesz mogła wykazać że przyniosło to wymierne korzyści.
I na koniec przy takiej ilości pracowników 100 od osoby to dużo spokojnie znajdziesz za połowę ceny przy tym wolumenie.
Damian Dec

Damian Dec Członek zarządu,
Neuro Innovations
Sp. z o.o.

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Witam,

Właśnie udostępniliśmy bezpłatne narzędzie z gotową ankietą satysfakcji pracowników, którą oczywiście można dostosować do własnych potrzeb.

Wystarczą 4 kroki: zgłoszenie uczestnictwa --> założenie konta --> wysyłka linku do pracowników --> pobranie wyników. I można cieszyć się analizą danych...

Wszystko bezpłatnie.

Odpłatnie wyłącznie analiza danych, jeśli klient uzna, że woli to zlecić nam.

Pozdrawiam i życzę miłego używania oraz ciekawych wyników, które pozwolą usprawnić zarządzanie firmą.
Damian Dec

Damian Dec Członek zarządu,
Neuro Innovations
Sp. z o.o.

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Zapomniałem dodać, że to wszystko na http://www.satysfakcjapracownikow.pl
Piotr K.

Piotr K. Stawiam kroki
milowe, zamaszyste
jak świat

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Jest jeszcze coś takiego jak barometr zaangażowania. http://barometrzaangazowania.com Cały projekt jest współfinansowany z budżety UE więc takie badanie aktualnie idzie przeprowadzić o wiele wiele taniej. Koszt jest uzależniony m.in. od wielkości firmy. 30 tys sporo przesadzone myślę. Można to zrobić taniej.

Dla zainteresowanych znaleźć tam też można darmowe szkolenie związane z podstawami i identyfikacją zaangażowania pracowników podzielone na 3 tematy - wątki.
Wojciech Paździor

Wojciech Paździor team management |
leadership | HR |
work satisfaction |
c...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Elu,

Może dla zarządu najbardziej przekonujący będzie konkretny przykład. Możesz poszukać firmy z Twojej branży, lu podobnej, która robiła takie badanie. Jeśli powtarzają je systematycznie to na pewno mają wymierne rezultaty.

Co do metody to dość szeroko stosowanym jest zestaw 12 pytań badania zaangażowania i satysfakcji z Instytutu Gallupa (więcej w książce "Po pierwsze: Złam wszelkie zasady" - Marcus Buckingham i Curt Coffman).
Oczywiście samo badanie nic nie zmieni, później trzeba usiąść z wynikami, wyciągnąć wnioski i podjąć działania.
Jeśli chcesz napisz na priv, mogę podzielić się jak duża firma z wielkopolskiego używa testu i jest bardzo zadowolona.

Wojtek PaździorWojciech Paździor edytował(a) ten post dnia 11.03.12 o godzinie 11:47

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Wojtku,
możesz zarekomendować mi narzędzia do badania satysfakcji (rodzaj mini Great Place to Work) Ważne jest dla mnie:
1. Czas trwania badania (szybkie i proste narzędzie)
2. Daje poczucie bezpieczeństwa (gwarantuje poufność danych)
3. Dobry i atrakcyjny, prosty w odbiorze raport – przyjazna wizualizacja
4. Dobry feedback (raport i osoba omawiająca raport, dająca feedback)

pozdrawiam,
Agnieszka

konto usunięte

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

chętnie usłyszę opinie nie tylko Wojtka oczywiście :)
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Agnieszka Iskra:
Wojtku,
możesz zarekomendować mi narzędzia do badania satysfakcji (rodzaj mini Great Place to Work) Ważne jest dla mnie:
1. Czas trwania badania (szybkie i proste narzędzie)
Czas trwania badania nie powinien przekroczyć dwóch tygodni. Ważne jest też, żeby nie kolidował z jakimikolwiek przerwami świątecznymi i innymi ważnymi wydarzeniami w firmie.
2. Daje poczucie bezpieczeństwa (gwarantuje poufność danych)
To nie narzędzie da poczucie bezpieczeństwa (zawsze znajdą się "haczyki"), ale przygotowanie organizacji do badania :)
3. Dobry i atrakcyjny, prosty w odbiorze raport – przyjazna wizualizacja
4. Dobry feedback (raport i osoba omawiająca raport, dająca feedback)
Tego narzędzie też raczej nie zapewni :)

Badanie pracowników, jakiekolwiek, to ingerencja w życie firmy, to obietnica: "chcemy usłyszeć to, co chcecie powiedzieć". Dlatego szalenie ważne na początek są dwie sprawy: stosunek kadry zarządzającej do badania (menedżerów na każdym szczeblu) i przygotowanie tak organizacji, jak samego badania.
Badamy postawy i nastawienia ludzi dlatego narzędzia wyręczające nas na niektórych etapach czy w pewnych aspektach badania darzę pewną nieufnością.
Badania to bardzo delikatna sprawa i źle przeprowadzone mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Chociaż cena podana w pierwszym poście, i to z 2009 roku, powala :]
Dariusz Dąbrowski

Dariusz Dąbrowski Szukasz inwestora?
Zadzwoń.

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Agnieszka Iskra:
Wojtku,
możesz zarekomendować mi narzędzia do badania satysfakcji (rodzaj mini Great Place to Work) Ważne jest dla mnie:
1. Czas trwania badania (szybkie i proste narzędzie)
2. Daje poczucie bezpieczeństwa (gwarantuje poufność danych)
3. Dobry i atrakcyjny, prosty w odbiorze raport – przyjazna wizualizacja
4. Dobry feedback (raport i osoba omawiająca raport, dająca feedback)

pozdrawiam,
Agnieszka

W przyszłym tygodniu mogę podesłać opis ciekawego narzędzia do badań, także tych wewnątrz firmy.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Darek, jeśli na skrzynkę pocztową to ja też poproszę :)
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Ciekawa dyskusja.

Trafne są spostrzeżenia do strategi, misji i wizji przedsiębiorstwa, które stworzył zarząd...ale...

uważam, że najważniejszym pytaniem PRZED badaniem satysfakcji jest CEL tego badania. Po co jest robione? Jest problem? Nie ma problemu i to jest problem? Czy badanie ma dać konkretne informacje? - a jeśli tak to jakie.

Badania satysfakcji w pewnej formie są bardzo przydatne - ale tylko w formie, które da się przełożyć na konkretny wymiar biznesowy. To natomiast wymaga określenia precyzyjnie celu, kreacja ankiet i procedur badawczych w celu maksymalizacji rzetelności i trafności badania.
Zaplanowania przebiegu badania: konsultant zewnętrzny robi wszystko, przygotowuje tylko narzędzia i procedury, przygotowuje kadrę wyższą do przeprowadzenia badania.

Następnie przygotowanie organizacji (polityka informacyjna), aby uniknąć wylewu frustracji lub skrajności czyli "wszystko jest cudownie".

Dopiero na końcu jest realizacja i wnioski.

Być może 30 tyś to dużo. Ja natomiast zapytałbym się co za to 30 tyś dostanę. Bo jeśli mamy się kierować tylko ceną jednostkową przy badaniu satysfakcji to sugeruje rozwiązania typu koszyk pomarańczy dla każdego.

Zakładam, że każdy ma większe bądź mniejsze doświadczenia w tym zakresie - ja wiem, że źle przygotowanie badanie i to robione po kosztach przyniesie więcej złego niż dobrego, np. wyniki, które nijak się mają do rzeczywistości.

Odpowiadając na pytanie jak przekonać zarząd? Wbrew pozorom to nie jest trudne:
- wymierne biznesowe wyniki
- konkretny plan realizacji
- dowody, że nie przeszkodzi to w pracy ludziom
Zarząd nie ma być przekonany do badania tylko ma wiedzieć za co płaci - w tym przypadku za informacje, a ona w biznesie kosztuje najwięcej.

Miłego
Krzysztof K.

Krzysztof K. psycholog, coach,
senior konsultant,
doradca, terapeuta

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Dzięki Karolina i Artur za zabranie głosu i profesjonalne podejście do tematu i próbę uświadomienia i przybliżenia, choć pokrótce, niektórym tu osobom, co oznacza badanie opinii, nastrojów czy generalnie badania społeczne w organizacji. Jak ważne jest zdefiniowanie celów, po co to robimy (np. zdefiniowanie wspólnie z klientem hipotez i pytań badawczych), cały proces przeprowadzenia badania, opracowanie odpowiedniego raportu itd. Jak przeczytałem tu niektóre wpisy i to że 30 tys to za drogo, 100 zł za drogo a w ogóle to można sobie samemu zrobić takie badanie, itd. to po prostu ręce opadają...
Dariusz Dąbrowski

Dariusz Dąbrowski Szukasz inwestora?
Zadzwoń.

Temat: badanie satysfakcji pracowników- koszty vs. korzyści

Karolina Dulnik:
Darek, jeśli na skrzynkę pocztową to ja też poproszę :)

z pewnym opóźnieniem, ale wysyłam szczegółowe informacje na temat funkcjonalnego narzędzia do:

- badań marketingowych
- badań 180 / 360 stopni
- ankiet satysfakcji
- ankiet NPS (Net Promoter Score)
- badań opinii
- testów i formularzy online

Można testować, można korzystać z bezpłatnej wersji usługi.



Wyślij zaproszenie do