Temat: Czy bycia HR Biznes Partnerem można się nauczyć na...
Witam serdecznie przedstawicielkę studiów na ALK i dziękuję za włączenie się do dyskusji, pytałem, osobę z pierwszej i bodajże czwartej edycji, ogólnie otrzymałem pozytywne opinie choć dwie osoby to za mało, żeby wyciągać wnioski o całych studiach, zresztą opinie tak jak przy innych szkoleniach zależą od oczekiwań uczestnika, jego wcześniejszego doświadczenia itd.
Co do pytania kim dla mnie jest HR Business Partner to zamiast swojej
wizji wolę podzielić się moimi obserwacjami z polskiego rynku pracy
wynikającymi z rozmów z osobami działów HR czy z analizy wymagań
pojawiających się w ogłoszeniach o pracę na to stanowisko: HR
Business Partner to:
*** osoba pracująca blisko z kadrą zarządzającą i wspierająca
organizację w realizacji celów biznesowych poprzez polityki, procesy
związane z zarządzaniem ludźmi w firmie.
*** wśród oczekiwań co do wykształcenia często pojawia się psychologia, ZZL,
zarządzanie, czasem wspomniane są też studia podyplomowe z obszaru
ZZL/HRM (nigdzie nie widziałem konkretnego wskazania na szkolenia czy
studia pod kątem HRBP, co nie znaczy, że nie mogą stać się atutem)
*** podstawowym wymogiem jest jednak doświadczenie w samodzielnym
prowadzeniu procesów personalnych, najchętniej w dziale personalnym w
podobnej branży w której działa firma poszukująca pracownika. Jako
minimum podawane jest zwykle 2-3 letnie doświadczenie w HR oraz
bardzo dobra znajomość co najmniej 2-3 procesów spośród takich jak
rekrutacja, szkolenia i inne procesy rozwojowe, systemy motywacyjne,
oceny okresowe itd. Najczęściej jest jednak wymagane minimum 5 letnie
doświadczenie i znajomość wszystkich podstawowych procesów, narzędzi
oraz bardzo dobra znajomość prawa pracy.
***wśród wymogów dodatkowych, równie ważnych, ale niewystarczających do
objęcia roli bez doświadczeń i wiedzy z HR są kompetencje bardziej
ogólne taki jak zarządzanie zmianą, zarządzanie projektami, analiza wskaźników biznesowych, znajomość rynku/branży w której firma działa, kompetencje osobiste, społeczne typu proaktywność, kreatywność, wywieranie wpływu, negocjacje itd.
Przed szkolącymi stoi więc dość duże wyzwanie, przygotować uczestników do roli, w której przede wszystkim liczą się doświadczenia "zdobyte w boju" oraz odpowiedni sposób myślenia, nastawienie do zadań.