Jarosław
Jasiński
Founder & Owner -
SuperNova
Interactive
Temat: Czy gry online (MMOG) zdobywają polski rynek ???
Przeglądałem dziś najnowsze wyniki Megapanelu/PBI (z czerwca 2009) i trafiłem na komentarz dotyczący rankingu grup witryn i witryn niezgrupowanych gdzie gry online zdobywają coraz wyższą pozycję:http://webhosting.pl/Wyniki.Megapanel.PBI/Gemius.za.cz...
"Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych według miesięcznej liczby odsłon ukazuje sukces przeglądarkowych gier – wśród tuzów takich jak Onet, Wirtualna Polska czy Interia.pl, pojawia się gra travian.pl, z wynikiem 1,65 mld odsłon i 2,8 mln r.u. Do góry pnie się także gra w menela – ten polski odpowiednik niemieckiej Pennergame zajął w rankingu pozycję 13"
Podobnie jest w rankingach ilości czasu spędzanego przez polskich internautów. Wyniki dają do myślenia, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę dwa fakty:
1) ilość czasu spędzanego na danej witrynie jest coraz ważniejszym kryterium "wielkości" portalu (powoli odchodzi się od liczby odsłon chociażby ze względu na nowe technologie internetowe, które fałszują te wyniki) - gry mają zazwyczaj mniejszy zasięg (UU), ale generują duży wskaźnik czasu spędzanego na witrynie
2) co m.in. wynika z powyższego - nawet jedna gra MMOG może konkurować z największymi polskimi portalami a wiadomo, że gier tego typu jest wiele. Portale już dostrzegły ten potencjał i zaczęły integrować gry online (przykład: WP, czy onetu i ich specjalnie wydzielonych działów)
Teraz warto zadać pytanie jak w przyszłości będzie wyglądała pozycja gier online nie tylko w ogólnej kategorii gier komputerowych, ale także w internecie. Już teraz coraz bardziej widać wydzielanie (odcinanie ???) się tej grupy od rynku gier. Wynika to zapewne z jej specyfiki: funkcjonowaniu na styku dwóch branż (światów) - internetu i gier wideo.