Piotr
Głudkowski
Rzucam się na
wszystko to, co jest
ciekawe i wymaga
rusze...
Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...
Tak sobie oglądałem na YouTube różne kawałki rock and rollowe czy rockabilly, m.in. Billa Haleya - i widać wyraźnie, że gitarzyści akompaniujący nie używają raczej chwytów barowych, ale nie grają też raczej "podstawowych" przewrotów, usytuowanych blisko początku gryfu - raczej poruszają się gdzieś w okolicach 5 progu i wyżej.W sumie nie sztuka zagrać każdy z tych kawałków na "zwykłych" chwytach czy na barowych, ale te przewroty, które oni stosują, jakoś fajniej brzmią w tych nagraniach.
Teraz w zasadzie nikt tak nie gra - a szkoda, bo te "zwykłe", oklepane chwyty i ich pochodne barowe brzmią już na tyle typowo, że w zasadzie trudno o jakiekolwiek zaskoczenie "brzmieniowe" :)
Z tego, co widać na YouTube, polskie zespoły bigbeatowe z lat 60-tych też już raczej używały chwytów barowych.
Z drugiej strony gitarzysta z zespołu Marino Mariniego na ich mocno twistowych kawałkach z początku lat 60-tych używa chwytów barowych bardzo rzadko - i raczej "jedzie" cały czas na przewrotach w okolicy progów 5...7.
Czy macie jakąś wiedzę w tym temacie - może są jakieś typowe przewroty, które stosowane były przez wykonawców zagranicznych w takiej muzyce w latach 60-tych?