Karol S.

Karol S. Doświadczony
międzynarodowy
specjalista w branży
IT i ba...

Temat: Kompetencje – czy jest się czego obawiać?

Jakiś czas temu napisałem artykuł (a właściwie artykulik), który chyba nie ujrzał dotychczas światła dziennego, więc oto dzisiaj się nim podzielę. Może się komuś przyda, a przy okazji chętnie posłucham jakie są wasze doświadczenie jeżeli chodzi o obszar kompetencji w pracy i podczas jej poszukiwania.

Kompetencje – czy jest się czego obawiać?
Coraz więcej firm zatrudniających nowych pracowników lub prowadzących wewnętrzną rekrutację przeprowadza proces rekrutacji oraz rozmowę kwalifikacyjną stosując metody oparte na kompetencjach.
________________________________________
Czym są kompetencje?
Wg Wikipedii kompetencje to wiedza teoretyczna i umiejętność praktyczna, wyróżniająca daną osobę łatwością sprawnej, skutecznej, odpowiadającej oczekiwaniom jakościowym, realizacji danych zadań.
Wg praktyki biznesowej kompetencje to umiejętności i doświadczenie biznesowe wykazywane przez daną osobę w obszarach roboczych pożądanych przez danego pracodawcę. Do takich obszarów mogą należeć zarówno kompetencje miękkie jak i twarde (np. techniczne) np.:
• Obsługa klienta
• Zarządzanie czasem i zadaniami
• Orientacja na celach biznesowych
• Praca w grupie
• Rozwiązywanie problemów
• Zarządzanie ludźmi
• Techniki zarządzania operacyjnego
• Analiza danych
• Analiza biznesowa
• Zarządzanie ryzykiem
• Znajomość języków obcych
• Inne
Jak widać w powyższych przykładach, cechy pożądane przez pracodawcę znacznie różnią się od typowych opisów zawartych w CV, nie wspominając o rozmowach kwalifikacyjnych (interview).
Coraz częściej pracodawcy podczas rozmów kwalifikacyjnych odchodzą od zadawania pytań na temat co robili lub robią osoby ubiegające się o pracę, a skupiają się na tym jak wykonują swoją pracę tzn. jak radzą sobie z wielozadaniowością, z rozwiązywaniem problemów, z zarządzaniem czasem, itd.
W obszarze zainteresowań osób kierujących się kompetencjami zawodowymi podstawowe pytanie to nie co zrobiłeś, ale jak to zrobiłeś. Liczy się przede wszystkim zadowolenie klienta, terminowość, dobre relacje ze współpracownikami. Można powiedzieć, że osoba, która wywiązuje się ze swoich celów, ale robi to w taki sposób, że klient jest niezadowolony, regularnie spóźnia się z realizacją zadań, nie potrafi współpracować z innymi, nie posiada odpowiednich umiejętności lub kompetencji.
________________________________________
Nie każdy musi umieć zadowolić klienta
Kompetencje nie są magicznym środkiem na wszystkie problemy w organizacji, ale na pewno ułatwia właścicielom firmy wskazywanie kierunków, w których mają rozwijać się ich pracownicy. Zazwyczaj kompetencje są zapisane w profilu danego stanowiska, a osoba piastująca dane stanowisko w zespole otrzymuje zestaw wytycznych, które mają dać jej gwarancję osiągnięcia wymaganych rezultatów.
Profil kompetencji jest uzależniony od zajmowanego stanowiska, dlatego też na stanowisku produkcyjnym najważniejszą kompetencją będzie np. skupienie na jakość i wydajność pracy, natomiast na stanowisku biurowym najważniejsze będzie zadowolenie klienta (końcowego), zarządzanie czasem i zadaniami oraz skupienie na realizacji celów.
________________________________________
Kompetencje, a rozmowa kwalifikacyjna
Nieznajomość swoich kompetencji bynajmniej nie jest przeszkodą w ubieganiu się o pracę, w której pracodawca wymaga danych umiejętności. Jeżeli osoba rekrutująca pyta o kompetencje to zazwyczaj robi to w taki sposób, że naprowadza osobę z którą rozmawia na taką odpowiedź, na podstawie której stwierdzi czy dana osoba posiada czy nie wymagane kompetencje.
Typowe pytanie pracodawcy pytającego o kompetencje może wyglądać następująco:
• W jaki sposób organizował Pan/i swój dzień pracy? (pytanie o umiejętność zarządzania czasem i zadaniami)
• Co Pan/i robił, jeżeli nie udało się Panu/i ukończyć zadania na czas? (j.w.)
• Jak dbał pan o satysfakcję i zadowolenie klientów? (pytanie o umiejętność zarządzania relacjami z klientem)
• Co Pan/i zrobiłby jakby zgłosił się do Pana/i klient z problemem? Jeżeli zdarzyło się Panu/i pomóc klientowi w takiej sytuacji, proszę to opisać. (pytanie o umiejętność rozwiązywania problemów)
• Jeżeli pracował Pan/i w zespole, proszę powiedzieć jak przebiegała realizacja Pana/i zadań? (pytanie o umiejętność pracy w grupie)
• Co by Pan/i zrobił jakby podległy pracownik nie wywiązał się z danego zadania? (pytanie o umiejętność zarządzania ludźmi)
________________________________________
Moje kompetencje
Kompetencje i doświadczenie zdobywamy przez całe życie, a im szybciej nauczymy się je rozpoznawać tym większe szanse mamy na znalezienie dobrej pracy.
Właściwie wszystko co robimy można przypisać jakiejś kompetencji dlatego umiejętność nazwania i opisania tego co robimy jest kluczem do rozpoznania kompetencji. Przykłady:
• Zaproponowałem klientowi 3 różne warianty rozwiązania w zależności od zasobności jego portfela (umiejętność Budowania relacji z klientami)
• Codziennie na koniec dnia pracy wypisuje na liście zadania do wykonania na następny dzień (zarządzanie czasem i zadaniami)
• Dzięki mojemu szybkiemu i zdecydowanemu działaniu udało się przywrócić najważniejsze funkcje systemu u klienta. Natychmiast po zgłoszeniu problemu zdiagnozowałem jego przyczynę i zaplanowałem działania naprawcze. (umiejętność Rozwiązywania problemów oraz dbania o satysfakcję klienta)
• Pracownik, który nie wywiązał się z powierzonego zadania. Okazało się, że pracownik nie posiadał wystarczających umiejętności, aby wykonać zadanie, więc zaplanowałem szkolenie w wybranym obszarze. (Zarządzanie ludźmi, Zarządzanie wiedzą)
• Przygotował klientowi analizę wybranego rynku do celów wdrożenia odpowiedniego rozwiązania biznesowego (Orientacja na cele)
________________________________________
Co warto wiedzieć?
Umiejętność nazwania i opisania kompetencji może (ale nie musi) być kluczowym elementem strategii podczas poszukiwania pracy. Warto jednak spróbować, aby przez jakiś czas monitorować swoją pracę oraz zadania i nabyć w sobie nawyk nazywania swoich kompetencji. Wyposażeni w taką wiedz możecie podbijać pracodawców.

Karol Słomiński,
Analityk biznesowy
Artykuł został opracowany na podstawie własnych doświadczeń i wiedzy
Dariusz C.

Dariusz C. Inżynier mechanik
(konstruktor,
projektant,
koordynator, ...

Temat: Kompetencje – czy jest się czego obawiać?

"Coraz częściej pracodawcy podczas rozmów kwalifikacyjnych odchodzą od zadawania pytań na temat co robili lub robią osoby ubiegające się o pracę, a skupiają się na tym jak wykonują swoją pracę tzn. jak radzą sobie z wielozadaniowością, z rozwiązywaniem problemów, z zarządzaniem czasem, itd.
W obszarze zainteresowań osób kierujących się kompetencjami zawodowymi podstawowe pytanie to nie co zrobiłeś, ale jak to zrobiłeś. Liczy się przede wszystkim zadowolenie klienta, terminowość, dobre relacje ze współpracownikami. Można powiedzieć, że osoba, która wywiązuje się ze swoich celów, ale robi to w taki sposób, że klient jest niezadowolony, regularnie spóźnia się z realizacją zadań, nie potrafi współpracować z innymi, nie posiada odpowiednich umiejętności lub kompetencji."

Typowe HRowe gadanie które nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością w naszym kraju....

Jak możemy mówić o terminowości jeżeli w cywilizowanym świecie mam 3 razy więcej czasu na projekt niż w naszym kochanym kraju....
Następna rzecz wielozadaniowość , w cywilizowanych krajach nie ma czegoś takiego żeby człowiek znał się
na wszystkim.To tylko w PL ,że muszę być jednocześnie managerem,projektantem, zakupowcem itd.

Prosiłbym w tego typu opracowaniach o dostosowanie tego do naszego rynku pracy......



Wyślij zaproszenie do