Magdalena Białonowska

Magdalena Białonowska Adiunkt, Zamek
Królewski w
Warszawie

Temat: Obiekty z kolekcji J. Paul Getty Museum

François–Thomas Germain, La Machine, srebro, 1754 r.

François-Thomas Germain (1726-91), złotnik francuski, w wieku 22 lat, przejął rodzinny warsztat oraz królewską i arystokratyczna klientelę, uzyskał prawo do zamieszkanie w Luwrze. Szybko został mianowany złotnikiem królewskim i zaopatrywał dwór francuski oraz inne dwory europejskie w srebra wszelkiego rodzaju, wykonywane w stylu umiarkowanego rokoka, a później klasycyzmu.
Słynną realizacją zamówienia na dwór niemiecki było srebrne surtout (element dekoracyjny wykonywany ze srebra, porcelany, emalii lub kości słoniowej, stawiany w centralnej części stołu ) zwane La Machine z 1754 r. La Machine jest w rzeczywistości martwą natura wykonaną w srebrze, z realistycznym przedstawieniem pościgu. Obiekt, którego wykonanie zlecił książę Mecklenburga Christian Ludwig II, przez wiele lat uważano za zaginiony i znany był tylko z XVIII - wiecznych źródeł. Został odkryty po 250 latach w doskonałym stanie. W maju 2004 roku pojawił się na jednej z aukcji Sotheby’s w Nowym Jorku jako jedyny obiekt - wyceniono go na 4 miliony $. Dziś znajduje się w Getty Institute w Los Angeles.


Obrazek
Magdalena Białonowska edytował(a) ten post dnia 06.06.11 o godzinie 22:27
Magdalena Białonowska

Magdalena Białonowska Adiunkt, Zamek
Królewski w
Warszawie

Temat: Obiekty z kolekcji J. Paul Getty Museum

Tommaso Guidi Masaccio, Święty Andrzej, tempera na desce, 1426 r.

Massaccio odmalował Świętego Andrzeja według ustalonego schematu i kanonu atrybutów, jednocześnie nadał postaci indywidualny charakter poprzez świetnie skonstruowany portret, wręcz psychologiczny.
Ciekawa jest proweniencja obiektu. Wiadomo, że na początku XX wieku należał on do słynnej kolekcji Karola Lanckorońskiego w Wiedniu, po drugiej wojnie światowej został odziedziczony przez jego potomków. W latach 70. XX wieku ówcześni właściciele, m.in. Karolina Lanckorońska, zadecydowali o sprzedaży tego wybitnego dzieła ze zbiorów Lanckorońskiego, wówczas przechowywanych w Szwajcarii. Powodem tak poważnej decyzji córki kolekcjonera była nagląca potrzeba ratowania Biblioteki Polskiej w Paryżu. Wówczas deska Masaccia została zaoferowana przez marszanda Andrzeja Ciechanowieckiego do Luwru. Niestety Michelle Laclotte, ówczesny kurator zbiorów nie zdecydował się na tak poważny zakup. Następnie oferta Ciechanowieckiego trafiła do Getty Museum, które nabyło cenny obiekt w 1979 roku. Dziś deska Masaccia jest jedynym dziełem tego młodo zmarłego mistrza w Getty Museum.


Obrazek
Magdalena Białonowska edytował(a) ten post dnia 06.06.11 o godzinie 22:50



Wyślij zaproszenie do