Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU
Temat: WIZERUNEK PRACOWNIKA - jego znaczenie
Zabiegi wokół wyglądu zewnętrznego są znaczącym sposobem autoprezentacji w świecie biznes. Szefowie, pracownicy, klienci, kontrahenci patrząc na ubiór kształtują sobie określony wizerunek danej osoby.Z badań Burroughs’a, Hallman’a z 1991 r. wynika, że strój w dużym stopniu wpływa na to, jak jesteśmy oceniani. Poprzez ubranie jakie nosimy wysyłamy innym sygnały np.:
władzy,
profesjonalizmu,
ugodowości,
pewności siebie,
dystansu,
autorytetu.
Natomiast badania Riordan’a z 1989 r. pokazują, że ludzie czasami bywają zatrudniani, awansowani i zwalniani na podstawie takich drobiazgów, jak rodzaj noszonych butów czy skarpetek.
Wywierane wrażenie na innym w dużej mierze wynika z naszego sposobu ubierania się. Kobieta poprzez noszenie dopasowanych ubrań może swoim strojem w pracy zwracać większą uwagę na swoją urodę i figurę, niż na posiadane zdolności i umiejętności zawodowe. Nosząc seksowne ubrania kobieta eksponuje swoje wdzięki i próbuje przyćmić inne panie, tworząc w ten sposób niemiłą atmosferę w pracy – może liczyć na awans dzięki swoim wdziękom, ale na poważne posady i stanowiska nie ma raczej szans. Natomiast nonszalanckim podejściem do ubioru, nie wzbudza się sympatii i zaufania – będą zaniedbaną osobą wzbudza się wśród innych negatywne odczucia, a wielu klientów nie będzie chciało z taką osobą zawierać kontaktów.
http://wp.pl, Jak Cię widzą - tak Ci płacą!, 2008.11.25