Temat: Ubezpieczenie OC zarządu

Przeważnie spółki decydują się objąć ubezpieczeniem OC zarząd w celu zmniejszenia ryzyka związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą i poprawy ich bezpieczeństwa ekonomicznego. Ponadto ubezpieczenie OC gwarantuje członkom zarządu komfort zarządzania, co przekłada się na jego jakość.

Oczywiście zawarcie przez spółkę umowy ubezpieczenia OC członków zarządu czy menedżerów rodzi określone konsekwencje natury podatkowej. Warto zwrócić uwagę na praktykę urzędów skarbowych względem omawianego problemu.

Skutki podatkowe po stronie spółki.
Z punktu widzenia spółki najistotniejsza jest możliwość zaliczenia wydatków (opłaconej składki) z tytułu ubezpieczenia OC do kosztów uzyskania przychodów. W zgodzie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, który określa katalog wydatków niestanowiących kosztów podatkowych. Oznacza to, że określony wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zachowanie przychodu spółki. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 59 nie uważa się za koszt uzyskania przychodów składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem umów dotyczących ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II wymienionych w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej (z pewnymi zastrzeżeniami). Wreszcie, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 38a, spółka nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organ ów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu płaconych funkcji.

Urzędy skarbowe stoją na stanowisku, że wydatki poniesione przez spółki na opłacenie składek ubezpieczenia OC członków zarządu i innych osób objętych tym ubezpieczeniem nie mają na celu osiągnięcia przychodów przez spółki, nie można więc ich zaliczyć w ciężar kosztów podatkowych. Ponadto podkreśla się, że osoba fizyczna, obejmując funkcję członka zarządu za określone wynagrodzenie, przyjmuje jednocześnie odpowiedzialność za pełnienie funkcji (tak: interpretacja I Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 3 lipca 2007 r., sygn. 1471/DPR2/423-54/07/JB). Urzędy skarbowe opierają więc swoje interpretacje na wykładni a contrario ww. przepisów – czyli nie są kosztem uzyskania przychodów składki płacone z tytułu umów ubezpieczenia innych niż wymienione w art. 16 ust. 1 pkt 59 updop. Ubezpieczenia OC mieszczą się w dziale II grupy 10–13 załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej. W opinii urzędów skarbowych przesądza to, że nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów spółki opłacającej składki na rzecz członków zarządu (tak: interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 15 lipca 2004 r., sygn. PUS. I/423/68/2004 oraz interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 13 stycznia 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423-356/8/05/MC)
źródło: Gazeta Ubezpieczeniowa