Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU
Temat: SZEF ODPOWIADA ZA MOTYWYWANIE
Motywowanie jest jednym z najważniejszych zadań szefa. Musi on chcieć motywować podwładnych, co więcej - musi widzieć głęboki sens działania, które wymaga wysiłku oraz kreatywności. Motywowanie to zachęcanie do zmiany za pomocą bodźców, które odwołują się do wewnętrznych, osobistych powodów działania, czyli motywów. Motywowanie jest procesem ciągłym, co nakłada na szefów profesjonalny obowiązek permanentnej czujności, uwagi i pomysłowości w tej sferze.W relacji szef – podwładny motywowanie ma kilka znaczeń i zakresów, które są ze sobą silnie powiązane.
- motywowanie do czegoś – do walki, większego zaangażowania, lojalności, odpowiedzialności, rozwoju;
- motywowanie czymś – słowami, przykładem, wsparciem, decyzją, docenieniem;
- motywowanie poprzez – zaspokajanie potrzeb, spełnienie marzeń, pasji, ambicji, pomoc w problemach i rozwoju;
Powszechne jest przekonanie, że motywowanie jest aktem świadomego działania – szef chce uzyskać konkretny efekt w postawie swoich pracowników, więc w sposób przemyślany stosuje adekwatne do tego bodźce i metody. Pracodawca musi jednak pamiętać, że każdy kontakt z pracownikiem, każda forma przekazywania informacji lub decyzji może motywować lub demotywować.
Sensowne motywowanie jest możliwe tylko w przypadku, gdy szef zna potrzeby i motywy działania każdego pracownika. System kar i nagród, wyciągania i ponoszenia konsekwencji, daje szefowi możliwość dopasowania ich do motywów podwładnych i zwiększa odwagę częstszego stosowania tych ważnych bodźców.
Wielu pracowników jest gotowych znieść gorsze warunki materialne i organizacyjne w firmie, jeśli kontakty z szefem dają im poczucie szacunku, zaufania i satysfakcji. Mądry, ludzki i sprawiedliwy szef ma szanse wykorzystać swoje relacje z podwładnymi jako narzędzie motywacji. Szef może motywować swoich podwładnych także poprzez m.in.: tworzenie specjalnych pozycji w zespole i firmie – awans poziomy czy ułatwienie rozwoju osobistego i zawodowego.
źródło: Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Przyzwyczajenia i możliwości, grudzień 2008 r.
ID notatki : 1954