Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU
Temat: NOWE MOTYWOWANIE PRAOCWNIKóW
W "Harvard Business Review" zamieszczono artykuł, który obiecuje ujawnić "nowy skuteczny model" motywowania pracowników. Autorzy artykułu, którzy opierają się na najnowszych badaniach pracy mózgu, dowodzą że motywacja pracowników zależy od czterech kluczowych elementów, czyli "motorów":dążenia:
1. do osiągnięć (nagrody i zdobywanie doświadczenia);
2. do przynależności (budowanie poczucia przynależności);
3. do znaczenia (praca musi być istotna);
4. do obrony (uczciwe zasady dla wszystkich);
z ankiet (badanie Hay Group), którymi objęto ponad 3,1 tys. organizacji, wynika że
41% pracowników czuje się zdemotywowanych przez swoich kierowników;
50% badanych twierdzi, że nie mają oni autorytetu, potrzebnego do podejmowania ważnych decyzji;
Zdaniem Fredericka Herzberga, amerykańskiego psychologa, motywacja musi tworzyć się w samym pracowniku, kierownicy nie mogą jej w nim wywołać. F. Herzberg nawoływał do "wzbogacania pracy", czyli dążeń do osiągnięcia sytuacji, w której ludzie mają coś ciekawego do zrobienia.