Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

W najnowszym numerze miesięcznika "Chef" Unn Edberg ostrzega, że pochwały w firmie mogą powodować więcej szkody niż korzyści. Pracownik, którego szef pochwali przy innych pracownikach, czuje się zażenowany, spada poziom jego zadowolenia z pracy, a czasami także poczucie własnej wartości.

Niemiecki filozof Reinard K. Sprenger w książce "Decyzja należy do ciebie" ("Die Entscheidung liegt bei dir") zauważa, że pochwała niemal zawsze jest przekazywana z góry do dołu i przeważnie towarzyszy jej ocena. Szef oceniając wyniki pracownika chwali dane zachowanie, chcąc, by zostało ono utrwalone. Mamy tu do czynienia ze sporą manipulacją i swego rodzaju handlem wymiennym – pochwała za wyniki.

Trzeba przyznać, że schemat się sprawdza – większość ludzi jest łasa na pochwały, więc zachowuje się w sposób, który zapewni im więcej pochwał. Jednak dążenie do motywacji z zewnątrz, jaką są pochwały, osłabia motywację wewnętrzną, zadowolenie z pracy, pęd twórczy. W efekcie menedżer ma przed sobą grupę pracowników, którzy pracują tak, by sprostać oczekiwaniom, a nie by zrobić coś jak najlepiej.

Reinard K. Sprenger twierdzi, że człowiek uzależniony od pochwał zawsze przegrywa – brak pochwały zmniejsza jego wiarę w siebie, a jej otrzymanie zmniejsza niezależność. Warto tu wspomnieć, że dobre rezultaty osiągają tylko ci pracownicy, którzy nie czekając na uznanie szefa samodzielnie i z pełnym zaangażowaniem realizują kolejne zadnia;

Zdaniem Reinerda K. Sprengera ludzie wcale nie potrzebują pochwał. Potrzebują natomiast stałej uwagi, szacunku i życzliwości, dlatego szefowie zamiast chwalić i oceniać dane zachowanie powinni dostrzec i docenić samego pracownika.
Personel i Zarządzanie, Strona: 109, Złe laurki, listopad 2008 r.

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

DOCENIANIE i POCHWAŁY bardzo się o siebie ocierają. W wielu przypadkach to dzięki pochwałom ludzie idą do przodu, ale ten krok do przodu wiąże się zazwyczaj tylko ze stanowiskiem a niekoniecznie tą samą jakością pracy co kiedyś.

Joanna Wiejak

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Nie-blokowanie rozwoju plus szerzenie umiejętności?
Teraz pakiety zdrowotno-rekreacyjne są standardem, więc się nie liczą.

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Agnieszka Melania Szymkowiak:
Nie-blokowanie rozwoju plus szerzenie umiejętności?
Teraz pakiety zdrowotno-rekreacyjne są standardem, więc się nie liczą.

Tak mnie zastanawia jedna rzecz. W ciągu ostatnich lat pojawiły się standardy te mniejsze i te bardziej widoczne. Co w dzisiejszych czasach w miejscu pracy jest takim STANDARDEM standardu czego kiedyś nie było i częściowo mówiło się na to luksus?

konto usunięte

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

extra-ubezpieczenie
pakiet medyczny w jakiejś sieciówce
narzędzia pracy, które zapewnia pracodawca
integracja co pewien czas
szkolenie

dokładnie taka kolejność.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Niestety - każdy ma inaczej ( to kwestia wielu, wielu czynnikiem z wiekiem włącznie :)) I te potrzeby się zmieniają w czasie.
Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Agnieszka Melania Szymkowiak:
extra-ubezpieczenie
pakiet medyczny w jakiejś sieciówce
narzędzia pracy, które zapewnia pracodawca
integracja co pewien czas
szkolenie

dokładnie taka kolejność.
to nie są motywatory pozapłacowe
na to potrzebna jest kasa!

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Czekamy na rozwiniecie..

konto usunięte

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Czyli czynności niemające związku z obrotem pieniężnym? Są takie? chyba ttylko ścieżka rozwoju i jego nieutrudnianie.
Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Agnieszka Melania Szymkowiak:
Czyli czynności niemające związku z obrotem pieniężnym? Są takie? chyba ttylko ścieżka rozwoju i jego nieutrudnianie.
- dobre słowo
- uznanie
- gratulacje
itd.

konto usunięte

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

PR wewnętrzny? Czemu u nas ta dziedzina lezy wisi i powiewa?
IMHO mimo braku nrzdęlu w kieszeni to bardzo cenne motywatory a jednak nikt się nie wysila żeby je uskuteczniać.
Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Juliusz B.:
Pracownik, którego szef pochwali przy innych pracownikach, czuje się zażenowany, spada poziom jego zadowolenia z pracy, a czasami także poczucie własnej wartości.

Wystarczy się zastanowić, czy kojarzy się chociaż jeden przypadek, gdy my/ktoś został pochwalony i miało to pozytywny wpływ na jego/jej/nasze zadowolenie z pracy i poczucie własnej wartości.

Czy jest ktoś kto sobie nie przypomina takiej sytuacji? Szczerze wątpię.

Stąd opinię Pana Unna Edberga włożyłbym między inne generalizujące zasady, stereotypy itp.

Wg mnie to po prostu ZALEŻY :)

Są ludzie na tyle introwertyczni, że każde publiczne zwrócenie uwagi na nich, sprawia, że płoną ze wstydu. Są ludzie, którzy jak nie zostaną dostrzeżeni za ich zasługi, to będą mieli cały tydzień za złe szefowi. To mniej więcej skrajne przypadki, czarny i biały. Pomiędzy nimi jest całe przeogromne bogactwo szarości.

Czy motywować poza-płacowo? Oczywiście, że tak! To nic nie kosztuje, nie ma innego bardziej efektywnego motywatora.

Jak, kiedy, kogo i gdzie? To zależy.

Skąd więc mam wiedzieć jak to robić? Należy poznać swojego pracownika na tyle by tę wiedzę zdobyć.

Tak jak w motywatorach związanych z wydatkami... Pana Tadeusza najbardziej ucieszy zaproszenie na kolację do prestiżowej restauracji, gdzie będzie mógł się pokazać dowartościowując się... Pani Alicji, młodej matki, największym prezentem będzie dzień wolny, który będzie mogła spędzić z największym szczęściem jej życie, jej 3-roczną córeczką... dla Jarka, który od dziecka uprawia jakieś spory, najlepszym będzie karnet na basen... tak samo dla tych pracowników różne motywatory poza-płacowe będą działały najlepiej.

Motywowanie podwładnych z zasady socjalistycznej, wszystkim należy się to samo, jest równie błędne jak to by każdemu dać w prezencie buty o tym samym rozmiarze.

Pozdrawiam :)
Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Marcin Maserak:
Juliusz B.:
Pracownik, którego szef pochwali przy innych pracownikach, czuje się zażenowany, spada poziom jego zadowolenia z pracy, a czasami także poczucie własnej wartości.
chwalić trzeba umieć
to też rodzaj zdolności
Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Agnieszka Melania Szymkowiak:
PR wewnętrzny? Czemu u nas ta dziedzina lezy wisi i powiewa?
no właśnie! DLACZEGO ?

konto usunięte

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Nie wiem :-( sama wymyśliłam ale jakby taka funkcja miała szanse się rozwijać, to ja się piszę. To chyba jakaś boczna działalność HR-u, z tym, że HR to nie autorytet.

konto usunięte

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Nie spać, zwiedzać! Bardzo prosze o rozwinięcie tego tematu, zwłaszcza w kwestii działki PR-u zapomnianej przez Boga!
Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Agnieszka Melania Szymkowiak:
Nie spać, zwiedzać! Bardzo prosze o rozwinięcie tego tematu, zwłaszcza w kwestii działki PR-u zapomnianej przez Boga!

Już w latach 60. XX w. Frederic Herzberg badając podstawy pracy inżynierów i księgowych stwierdził, że warunki pracy i wynagrodzeń są wprawdzie ważne, ale o szczerym zaangażowaniu pracowników decydują czynniki wewnętrzne, związane z treścią wykonywanej pracy.

Badania F. Herzberga wykazały, że to oddziaływanie pozytywnych czynników a nie pieniądze, motywuje ludzi do pracy.
Motywacja wewnętrzna pracowników uzależniona jest od ich
- zainteresowania realizowanymi projektami,
- od osiąganych sukcesów,
- od stopnia samodzielności.

Psycholog społeczny Douglas McGregor przekonywał, że najwyżej 15% ludzi czuje awersje do pracy. D. McGregor uważał, że osoba zintegrowana z grupą czy organizacją da z siebie wszystko, niezależnie od stosowanych sankcji i kontroli.

Mimo że te teorie znane są od wielu lat, menedżerowie często są zwolennikami poglądów Fredricka Taylora, który jako pierwszy na przełomie XIX i XX w. w sposób naukowy zajął się problematyką zarządzania przedsiębiorstwem. F. Taylor uważał, że ludzie są z natury leniwi i dlatego trzeba ich karać oraz nagradzać, a najlepszą formą motywowania są pieniądze (po podniesieniu dniówki robotników z 1,15 do 1,88 USD ich wydajność skoczyła 3-krotnie).

Większość menedżerów żywi przekonanie, że oddanie, lojalność i zaangażowanie pracowników da się po prostu kupić. Ich znajomość psychologii kończy się na hierarchii potrzeb według Abrahama Maslowa, co skutkuje tym, że coraz częściej prócz pensji i premii pracownicy dostają dodatkowo pozapłacowe bonusy, m.in. ubezpieczenie zdrowotne czy karnety na siłownię. Dla pracodawców kluczowe znaczenia ma premia – to ona ma sprawić, że przeciętny pracownik da z siebie wszystko.

Problem w tym, że trudno stworzyć taki system, który byłby wewnętrznie spójny i motywując jednych nie demotywował drugich. Z systemami wynagrodzeń trzeba uważać, gdyż menedżer dysponujący dużym zakresem władzy w pogoni za wymarzoną premią przestaje się liczyć z podwładnymi. Pracodawca powinien też wiedzieć, że skoro zatrudnia inteligentnych ludzi, ci znajdą jakiś sposób (niekoniecznie uczciwy), by premię otrzymać. Menedżerowie wprowadzając system bonusów łudzą się, że uda im się zasypać tzw. lukę motywacyjną i na ogół nie zdają sobie sprawy, że pracownicy tylko przez moment odczuwają wdzięczność.
Bonusy uzależniają - jeśli pracownik premii nie dostanie, poczuje się zdemotywowany.

Helmut Glaeser, niemiecki socjolog, ekonomista i szkoleniowiec, uważa, że kluczem do osiągnięcia wydajności i lojalności pracowników jest pozostawienie im przestrzeni do samorealizacji. Jego zdaniem aby wyzwolić tkwiący w pracownikach potencjał pracy ochotniczej, należy spełnić kilka warunków:
– muszą być oni dobrze wynagradzani,
- widzieć sens w tym, co robią,
- mieć relatywny wpływ na sprawy firmy.

źródło: Polityka - dodatek, Strona: 24, Dwa końce: kija i marchewki, 2008.12.13

konto usunięte

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Juliusz B.:
Agnieszka Melania Szymkowiak:
Nie spać, zwiedzać! Bardzo prosze o rozwinięcie tego tematu, zwłaszcza w kwestii działki PR-u zapomnianej przez Boga!

Już w latach 60. XX w. Frederic Herzberg badając podstawy pracy inżynierów i księgowych stwierdził, że warunki pracy i wynagrodzeń są wprawdzie ważne, ale o szczerym zaangażowaniu pracowników decydują czynniki wewnętrzne, związane z treścią wykonywanej pracy.

Miałam w szkółce.

F. Taylor uważał,
że ludzie są z natury leniwi i dlatego trzeba ich karać oraz nagradzać, a najlepszą formą motywowania są pieniądze (po podniesieniu dniówki robotników z 1,15 do 1,88 USD ich wydajność skoczyła 3-krotnie).

I dobrze tak, leniom, to pies Pawłowa tak miał i dobrze wyszedł eksperyment.
Dla pracodawców kluczowe znaczenia ma premia – to ona ma sprawić, że przeciętny pracownik da z siebie wszystko.

Jak się nóż przyłoży, to zrobi, jak jest w kryzysowej sytuacji - zrobi bo musi, klnąć przy tym niezdrowo.
Problem w tym, że trudno stworzyć taki system, który byłby wewnętrznie spójny i motywując jednych nie demotywował drugich. Z systemami wynagrodzeń trzeba uważać, gdyż menedżer dysponujący dużym zakresem władzy w pogoni za wymarzoną premią przestaje się liczyć z podwładnymi. Pracodawca powinien też wiedzieć, że skoro zatrudnia inteligentnych ludzi, ci znajdą jakiś sposób (niekoniecznie uczciwy), by premię otrzymać. Menedżerowie wprowadzając system bonusów łudzą się, że uda im się zasypać tzw. lukę motywacyjną i na ogół nie zdają sobie sprawy, że pracownicy tylko przez moment odczuwają wdzięczność.
Bonusy uzależniają - jeśli pracownik premii nie dostanie, poczuje się zdemotywowany.

Helmut Glaeser, niemiecki socjolog, ekonomista i szkoleniowiec, uważa, że kluczem do osiągnięcia wydajności i lojalności pracowników jest pozostawienie im przestrzeni do samorealizacji. Jego zdaniem aby wyzwolić tkwiący w pracownikach potencjał pracy ochotniczej, należy spełnić kilka warunków:
– muszą być oni dobrze wynagradzani,
- widzieć sens w tym, co robią,
- mieć relatywny wpływ na sprawy firmy.

źródło: Polityka - dodatek, Strona: 24, Dwa końce: kija i marchewki, 2008.12.13


J.B. drogi, jak się zatem buduje sens pracy w mózgu (czy tam sercu) pracownika?
Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: MOTYWATORY POZAPłACOWE ZAWODNE ?

Agnieszka Melania Szymkowiak:
J.B. drogi, jak się zatem buduje sens pracy w mózgu (czy tam sercu) pracownika?
wynajmij mnie, a się dowiesz
:-)

Następna dyskusja:

motywatory pozapłacowe




Wyślij zaproszenie do