Temat: Monitoringi cen - najtańszy sklep
Tyle wiadomo :
Koszyk cenowy" to wspólny projekt portali DlaHandlu.pl oraz PortalSpożywczy.pl, który ma służyć monitorowaniu cen kilkudziesięciu produktów FMCG (Fast Moving Consumer Goods, czyli produktów szybkozbywalnych) w największych polskich miastach w kilku kategoriach sklepów (delikatesy, dyskonty, supermarkety, hipermarkety, sklepy osiedlowe - w sumie ponad 20 różnych sieci handlowych). Do porównania cen w sklepach różnych formatów wybrano 50 najpopularniejszych produktów w najpopularniejszych gramaturach. Są to takie same dla wszystkich sklepów produkty wybrane spośród owoców i warzyw, mięs, nabiału, alkoholu, słodyczy, pieczywa, chemii domowej itp. Badanie miało miejsce w dniach od 22 lutego do 2 marca 2010 r.
A to nieco mało.
Żeby dane miały sens trzeba wiedzieć jaka jest wielkość próby i jak się ma do universu. Jak rozumiem monitoring dotyczy tylko miast wymienionych. Dopóki nie wiadomo jaka jest próba to nie wiadomo nic. W wielu sieciach ceny nie są odgórnie ustalane - i w róznych sklepach tej samej mogą się różnić. W których i jak się różnią - nie wiem - wie to zarząd sieci. Zakładam, że twórcy badań wiedzą o tym i odpowiednio dobierają próbę.
Jak każde badanie - tak i to - powinno podlegać kontroli. Pewnie trzebaby zapytać organizatorów jak to jest przeprowadzane.
Takie badania się robi od lat. Spis cen to nic dziwnego i nie ma powodu nie wierzyć, że jest robione prawidłowo. POdejrzewanie o nierzetelnośc nie ma na razie żadnych podstaw - szczególnie, że sieci gdzie ceny są badane pewnie patrzą organizatorom na ręce.
Jak to zwykle bywa przy wszelakich rankingach.
Produkty zaś są zazwyczaj dobrze opisane aż do poziomu SKU.
Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 10.03.10 o godzinie 22:00