Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU
Temat: GNIEW W PRACY
Przeszło ośmiu na dziesięciu europejskich pracowników biurowych było świadkami sytuacji, w której ich kolega w pracy stracił panowanie nad sobą - kopnął w stół, uderzył w klawiaturę czy telefon. Są także i tacy, którzy obserwowali agresję w biurze w stosunku do współpracowników.Im dalej na północ Europy - tym pracownicy biurowi są bardziej spokojni. Z kolei zdecydowanie potwierdził się stereotyp wybuchowych i temperamentnych Włochów. Tak w wielkim skrócie prezentują się wyniki badania "Office Rage", przeprowadzonego na zlecenie firmy Cannon Europe. Badania przeprowadziła firma ICM Research, na próbie 2 tys. pracowników biurowych z Europy.
Przyczyny gniewu
Podczas pracy, ludzie często spotykają się z sytuacjami, które budzą w nich irytację czy gniew. W ekstremalnych przypadkach ich frustracja przeradza się w wybuchy złości i akty przemocy. Irytować mogą współpracownicy, nieprawidłowo działające wyposażenie biura czy trudne warunki pracy, np. brak klimatyzacji czy nieprawidłowy układ biurka. Aż 63 proc. badanych osób szczerze przyznało się do wybuchów złości w pracy.
Najczęstszym czynnikiem wywołującym gniew w pracy okazały się długie i bezowocne spotkania (tak twierdzi 50 proc. badanych Europejczyków) oraz złe maniery pracowników (48 proc. badanych). Na kolejnych miejscach znalazły się czynniki, takie jak:
- niewłaściwa temperatura panująca w biurze (37 proc.),
- brak wsparcia, np. ze strony przełożonych (36 proc.),
- zasady panujące w biurze (31 proc.),
- problemy z drukowaniem i długie oczekiwanie na kopie (30 proc.),
- nieprzygotowani ludzie uczestniczący w spotkaniach (30 proc.),
- niedostatecznie rozwinięte zaplecze IT (28 proc.),
- ludzie, którzy nie dbają o środowisko (24 proc.),
- zbyt ambitni menedżerowie (23 proc.),
- ludzie, którzy nie wyłączają dzwonków w telefonach (22 proc.),
- długotrwałe szukanie i ściąganie dokumentów z sieci (20 proc.),
- bałagan w aneksie kuchennym (16 proc.),
- nadużywanie firmowych skrzynek mailowych (14 proc.),
- długotrwałe tworzenie dokumentów z różnych aplikacji (14 proc.),
- osoby, które zajmują cudze miejsca parkingowe (7 proc.),
- żadne z powyższych (5 proc.).
Polacy są najbardziej uczuleni na
- zasady panujące w biurze (59 proc. odpowiedzi),
- niewłaściwą temperaturę w pracy (49 proc.),
- złe maniery oraz brak wsparcia ze strony szefów i zespołu (41 proc.),
- długie i bezowocne spotkania (40 proc.),
- problemy z drukowaniem i długie oczekiwanie na wydruki (31 proc.).
Źródło: Gazeta MSPJuliusz Bolek edytował(a) ten post dnia 03.03.08 o godzinie 06:55