konto usunięte
Temat: Czy pensje w firmie powinny być jawne?
W większości firm płace pracowników nie są ujawniane. Szefowie najczęściej różnie ich wynagradzają. Proszą, żeby nie opowiadali o zarobkach i premiach. A to dlatego, by nie wzniecać zazdrości wśród innych. Wielu pracowników chciałoby jednak wiedzieć dokładnie, ile zarabia kolega zza biurka i czy on jest sprawiedliwie wynagradzany.Daję ci podwyżkę, ale nie mów nikomu
Szef daje Ci podwyżkę, ale zastrzega, żebyś nie mówił o tym nikomu. Przekonuje, że jesteś wyjątkowy i otrzymałeś wyjątkową podwyżkę. Czy to tylko chwyt pracodawcy i dość karkołomny sposób motywacji? A może rzeczywiście jesteś wyjątkowy? Może jednak bardziej wyjątkowy jest Twój współpracownik, który wykonuje podobne zadania do tych, które Ty wykonujesz?
- Ostatnio pracodawca z wielkim uśmiechem powiedział, że dostałem dużą podwyżkę. Dodał jednak, mrużąc oko, żebym nie mówił tego innym. Bo to zdemotywuje innych. Z kolegami z pracy tworzymy zgraną paczkę i tego samego wieczora, przy piwie, powiedzieliśmy sobie, ile zarabiamy. Okazało się, że ta moja niby specjalna podwyżka, wcale nie jest duża. A moi koledzy od dawna mają taką pensję, jak ja po podwyżce. Dodam tylko, że wykonujemy podobną pracę i mamy podobny staż. Poczułem się gorszy, oszukany, a szefa traktuję jako cwaniaczka. Straciłem do niego szacunek. Dlatego pensje w firmach powinny być jawne. Ukróciłoby to niesprawiedliwe poczynania szefów – mówi Dariusz, pracuje w dziale IT jednej z warszawskich firm.
Gdyby wszyscy się dowiedzieli
Sprawa jawności wynagrodzeń często pojawia się na szkoleniach pracowników HR. Omawia się przykład firmy, w której dochodzi do przypadkowego ujawnienia pensji wszystkich pracowników. Okazuje się, że różnice w wynagrodzeniach na tych samych stanowiskach są gigantyczne. Do szefa firmy natychmiast ustawia się więc kolejka pracowników niezadowolonych ze swoich wynagrodzeń. Większość chce odejść. A więc czy niejawne płace są dobrym pomysłem? Zdania są podzielone.
Według pracodawców jawne zarobki mogą prowadzić do konfliktów między pracownikami - będą oni porównywać swoją wartość w firmie, zastanawiać się dlaczego osoba, która mniej pracuje, jest lepiej wynagradzana. Ponadto istnieje zagrożenie, że informacje o wysokości płac mogą dotrzeć do konkurencji, która będzie podkupywać pracowników (bo będzie wiedzieć ile pieniędzy zaproponować).
źródło:http://praca.plBarbara Anna C. edytował(a) ten post dnia 14.12.09 o godzinie 09:27