Temat: Co sądzicie o MLM ?
Marcin Deręgowski:
tak - opisów i definicji tak sobie prostacko wydumałem, że jak jest kilka poziomów zarabiających i każdy dostaje % od sprzedaży poprzedniego to suma tych % daje całkiem sporo tych procentów ;)
No bo jeżeli tego nie ma to jak można zarobić na strukturze?
tak - opisów i definicji tak sobie prostacko wydumałem, że jak jest kilka poziomów zarabiających i każdy dostaje % od sprzedaży poprzedniego to suma tych % daje całkiem sporo tych procentów ;)
No bo jeżeli tego nie ma to jak można zarobić na strukturze?
Marcinie, cała tajemnica tego zjawiska polega na tym, że przy prowizjach w MLM nie dodaje się procentów lecz się je dzieli.
Zawsze jest stała suma przeznaczona na prowizje np. 21%, albo 35%, albo 45%, albo 50% albo i więcej z ceny netto jakiegoś produktu, czyli bez marży handlowej i bez VAT-u. Wypisałem Ci tu różne procenty, dlatego że w różnych firmach różnie z tym jest. Jedne przeznaczają na prowizje więcej inne mniej. Są też różne zasady podziału tego (plany marketingowe). Nie zmienia to jednak faktu, że procenty nie są tu do siebie dodawane lecz ta suma jest procentowo podzielona.
Dam Ci taki banalny przykład takiego podziału:
Załóżmy, że jakiś produkt ma cenę detaliczną 100 zł. Odejmując od tego VAT np. 22%, pozostaje nam około 82 zł - to jest cena netto tego produktu. Gdy teraz odejmiemy od tego 30% marży handlowej (różnica między ceną klienta a dystrybutora, to pozostanie nam 63 zł. Wszystko netto. Teraz załóżmy, że firma przeznacza na prowizje 50%. Czyli mamy układ pół na pół - firma zostawia sobie 31,50 zł a pozostałe 31,50 zł dzieli między dystrybutorów na podstawie planu marketingowego.
Możesz sobie w ten przykład włożyć prawie każdy produkt, jaki Ci przyjdzie do głowy - nawet te, które znasz z konwencjonalnego rynku. Nie podbijesz w ten sposób żadnych cen, a jedynie podzielisz inaczej ten "torcik".
Przy produktach, których wyprodukowanie kosztuje drożej niż te 30 czy 50% ceny detalicznej, stosuje się jeszcze inne mechanizmy, jak np. tzw. wartość prowizyjną danego produktu (tzw. CV = commission volumen). Wtedy np. zamiast 63 zł (jak w przykładzie wyżej) do podziału przeznacza się np. 30 zł, albo 20 zł. Reszta leci potem tak, jak to wyżej już opisałem.
Nie wiem, czy nie jest to dla Ciebie za trudne, ale starałem się to wyjaśnić w miarę przystępnie.
Na tej zasadzie w MLM może być każdy produkt, jakie spotykamy na co dzień w handlu detalicznym i podział prowizji nie będzie miał tu żadnego wpływu na cenę ostateczną, końcową.