Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU
Temat: BLASKI I CIENIE KONFLIKTÓW
Trudne czasy sprzyjają mnożeniu się konfliktów w miejscu pracy. Według Acas, organizacji zajmującej się rozstrzyganiem sporów, w ciągu ostatniego roku liczba otrzymywanych zgłoszeń wzrosła o 50%.W wielu sprawach można się porozumieć bez kłótni, ale jest tez wiele obszarów, gdzie gorący spór jest ważnym motorem sukcesu i innowacji.
Jak mówi Jane Bird, dyrektor ds. dobrych praktyk w Acas, czasami lepiej wyłożyć kawę na ławę. Często najlepszym rozwiązaniem jest zdobyć się na odwagę i powiedzieć innym, że obecny stan rzeczy się nam nie podoba. Takie działanie ma sens tylko wówczas, gdy niezgoda jest produktywna.
Zdaniem Saj-Nicole Joni, współautorki "The Right Fight" podejmując decyzję, czy warto walczyć o własny punkt widzenia, należy zastanowić się czy sporna kwestia rzeczywiście ma znaczenie, czy chodzi o przyszłość czy też o stare porachunki i czy cel jest szlachetny. W przypadku gdy konflikt jest nieunikniony, należy zachowywać się wielkodusznie i traktować kłótnię w kategorii sportu a nie wojny, a także okazać szacunek temu, kto nie wyszedł z walki zwycięsko.
Gillian Ku, docent w London Business School, radzi osobom, które zostały wciągnięte w kłótnię przerwanie cyklu eskalacji. Warto cofnąć się o krok, poczekać, przeprosić lub przywołać neutralną osobę trzecią. Pracownicy, którzy przypadkiem natknęli się na spór, mogą spróbować go rozwiązać. Jeśli sprawa jest poważna, należy wziąć przeciwników na stronę i spróbować przemówić do rozumu każdemu z osobna. Jeśli kłótnia przerodzi się w bójkę trzeba najpierw położyć kres fizycznej przemocy, później jest czas na inne działania – od przeprosin i spokojnej rozmowy, po bardziej formalne kroki z udziałem specjalistycznej organizacji mediacyjnej.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna - Financial Times