Iwona I. Kontroler Finansowy
Temat: Rodzaje kosztów a rachunek wyników
Witam,zbieramy koszty na dany produkt. Zaczynamy go sprzedawać. Sprzedaż toczy się sukcesywnie przez cały rok. Systematycznie zaczynam ją raportować w rachunku wyników.
I teraz kwestia jest taka, że pełne koszty sprzedaży są księgowane na jednym koncie (Koszt własny sprzedanych produktów). Ale co miesiąc trzeba raportować rachunek wyników z wyszczególnieniem rodzajów kosztów.
Wyszczególnienie jest możliwe tylko na kontach bilansowych (do każdego typu kosztu przypisane jest jedno konto).
I tu tworzy się pewna niejasność.
Z konta Koszt własny sprzedaży biorę całkowity dotychczasowy koszt, czyli proporcjonalny do dotychczasowej sprzedaży. Ale wydzielając różne typy kosztów raportuję w rachunku wyników od razu cały dany rodzaj kosztu zaksięgowany na tym produkcie (w bilansie). Całkowita wartość kosztu musi być równa saldu konta Koszt własny sprzedaży, więc od tego salda odejmuję większość sald kont bilansowych, a to, co zostaje, stanowi domyślnie ten rodzaj kosztu, którego nie wziąłam pod uwagę przy odejmowaniu sald bilansowych.
Niejasność polega na tym, że koszty zaksięgowane na dany moment są rozdzielane w sposób trochę sztuczny:
- koszty wzięte z bilansu - w pełnej wartości na samym początku sprzedaży,
- pozostały koszt - siłą rzeczy w wartości niższej niż proporcjonalna do sprzedaży na dany moment.
Jak w Waszych firmach przebiega ten proces?
Pozdrawiam,
Iwona