Temat: Nowa grupa PROW 2007-2013!
1)
Sieć i LEADER dla rozwoju
2010-08-20, Dziennik Polski, Wywiad, (...)
Rozmowa z
WOJCIECHEM KOZAKIEM, Członkiem Zarządu Województwa Małopolskiego
W ramach PROW na lata 2007-2013 została powołana „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich", mająca służyć lepszemu przepływowi informacji pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w rozwój obszarów wiejskich.
Jakie działania realizowane są w ramach sieci?
Wymiana wiedzy dokonuje się poprzez wiele działań edukacyjnych, promocyjnych, szkoleniowych, a także poprzez publikacje materiałów informacyjnych lub emisję programów w radiu i telewizji. Ważnym narzędziem KSOW jest możliwość analizy sytuacji na obszarach wiejskich poprzez ekspertyzy, badania naukowe, wszelkiego rodzaju spotkania i konferencje. Najważniejszym narzędziem sieci jest portal internetowy
http://ksow.pl, stanowiący bazę wiedzy.
Kto może zostać partnerem KSOW?
Partnerami sieci mogą byś samorządy gminne i powiatowe, instytucje zajmujące się rozwojem obszarów wiejskich takie, jak na przykład Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, organizacje pozarządowe, lokalne grupy działania, szkoły wyższe i instytucje badawcze, podmioty gospodarcze. Identyfikacja partnerów sieci jest permanentna, sieć jest strukturą otwartą dla wszystkich aktywnie zaangażowanych w rozwój obszarów wiejskich.
Jakie efekty przyniesie funkcjonowanie Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich?
Dzięki KSOW powstaną mechanizmy umożliwiające partnerom reprezentującym 3 sektory: publiczny, gospodarczy i społeczny, skuteczne wykorzystanie posiadanych kompetencji i umiejętności w celu osiągnięcia wspólnych celów. W wyniku podejmowanych przez Krajową Sieć Obszarów Wiejskich działań powstanie dynamiczna sieć powiązań komunikacyjnych między poszczególnymi sektorami, co w konsekwencji doprowadzi do efektywniejszego wdrażania polityki rozwoju obszarów wiejskich, a co za tym idzie - do poprawy poziomu życia na wsi.
Czy działania wdrażane przez LEADERA cieszą się dużą popularnością wśród mieszkańców obszarów wiejskich, objętych lokalną strategią rozwoju?
Tak. Dumą napawa fakt, iż Małopolska to jeden z mniejszych obszarowo regionów, a ilość złożonych wniosków przez mieszkańców obszarów wiejskich przeszła najśmielsze oczekiwania.
Obecnie w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" wpłynęło 880 wniosków na „małe projekty" oraz 157 wniosków dotyczączch „Odnowy i rozwoju wsi". Taka ilość wniosków z jednej strony jest dowodem ogromnej aktywność społeczności lokalnych, a z drugiej potwierdza, iż oddolne podejście do pozyskiwania środków unijnych sprawdza się w praktyce i podkreśla potrzebę identyfikacji mieszkańców z pięknym regionem, jakim bez wątpienia jest Małopolska.
W jaki sposób działania realizowane w Osi P7 LEADER przyczynia się do rozwoju obszarów wiejskich?
Lokalne Grupy Działania w Małopolsce wybrane i niewybrane do realizacji LSR
Decyzje podejmowane na najniższym szczeblu zarządzania są trafniejsze, bardziej innowacyjne i mogą być sprawniej wprowadzane. Niezbędnymi elementami rozwoju regionu jest nie tylko zachowanie dla przyszłych pokoleń dorobku kulturowego, ale także wzbogacenie naszego życia o szeroko pojętą działalność zarówno w strefie czasu wolnego, przedsiębiorczości, jak i codziennych warunków życia mieszkańców.Takie możliwości daje mieszkańcom LEADER
Dodatek do Dziennika Polskiego XII Dożynki Województwa Małopolskiego
----
2)
Łatwiej będzie odnawiać wieś
2010-08-20, Dziennik Polski, Wywiad, (...)
Rozmowa z
ANDRZEJEM MASNYM, Dyrektorem Departamentu Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego
Mamy drugą połowę 2010 roku, za nami pierwsze nabory do wszystkich działań wdrażanych w ramach PROW 2007-2013 przez Samorząd Województwa Małopolskiego.
Jak, w Pana ocenie, przebiegała dotychczasowa realizacja tych działań?
Moim zdaniem dobrze, niemniej jednak najbardziej miarodajną ocenę wystawią nam sami beneficjenci. Na początku okresu programowania wystąpiły utrudnienia ze strony naszych partnerów, czyli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które dotyczyły m.in. opóźnień związanych z zatwierdzaniem i przekazywaniem procedur, przez co wdrażanie i ogłaszanie naborów w ramach działań PROW 2007-2013 rozpoczęło się z niemal półtorarocznym opóźnieniem. Teraz mogę powiedzieć, iż działania w ramach PROW realizowane są sprawniej, co jest możliwe dzięki zaangażowaniu w proces wielu przyjaznych osób, jak też pełnej gotowości Samorządu Województwa Małopolskiego.
Efektem tego jest podpisanie w sumie 296 umów w ramach działań „Odnowa i rozwój wsi" oraz „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" i wydanie 9 decyzji w ramach działania „Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa.
Program PROW to kontynuacja SPO ROL 2004-2006. Co zaskoczyło najbardziej beneficjentów obecnego programu?
Dużym zaskoczeniem i problemem dla beneficjentów była na pewno informacja o niekwalifikowalności podatku VAT dla gmin oraz instytucji kultury, który to podatek w poprzednim okresie programowania był kwalifikowalny. Spowodowało to konieczność zwiększenia nakładów ponoszonych przez beneficjentów na realizację projektów, gdyż podatek VAT, jako wydatek niekwalifikowalny, stanowi wkład własny beneficjenta. Pragnę dodać, iż z tymi samymi problemami boryka się Samorząd Województwa Małopolskiego realizując zadania w ramach Pomocy Technicznej.
Czy to zmniejszyło zainteresowanie wśród potencjalnych wnioskodawców ogłaszanymi naborami?
Nie widzę teraz takich tendencji. Nie przesadzę, kiedy powiem, że pracownicy mojego departamentu odebrali setki telefonów z zapytaniami, jakie inicjatywy mogą być objęte wsparciem w ramach działania, jak prawidłowo wypełnić wniosek itp. Codziennie spotykaliśmy się z wójtami, burmistrzami, proboszczami i wyjaśnialiśmy oraz doradzaliśmy, jak najlepiej przygotować projekt. Efektem tego było ponad 200 projektów złożonych w samym działaniu „Odnowa wsi". W ramach kolejnych naborów w dalszym ciągu liczę na aktywność jednostek OSP oraz kościołów.
Jak wiemy beneficjenci muszą wypełnić zobowiązania wynikające z przyznanej im pomocy w ramach PROW oraz w ramach SPO ROL 2004-2006. Czy tegoroczne powodzie wpłynęły znacząco na realizowane projekty?
Rzeczywiście, majowe, jak i czerwcowe powodzie wpłynęły niekorzystnie zarówno na projekty już wykonane, jak i te będące w trakcie realizacji. Beneficjenci zgodnie z zawartą umową muszą osiągnąć założony cel, a następnie utrzymać go w ściśle określonych terminach. Jednak w przypadku zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej, która nie pozwala wypełnić tych zapisów, mają możliwość przedłużenia lub przywracania terminu na dokonanie czynności związanych z przyznaniem czy wypłatą pomocy, składając odpowiedni wniosek.
Jakie błędy najczęściej pojawiają się w składanych wnioskach oraz co stanowi dla beneficjentów największy problem?
Największym błędem, na szczęście rzadkim, ale skutkującym odmową przyznania pomocy, było złożenie wniosku lub uzupełnienia po terminie. W wielu wnioskach brakowało wymaganych załączników, nieprawidłowo wskazywano koszty kwalifikowalne, niezgodnie z zasadami PROW. Pojawiały się również błędy rachunkowe. Częstym problemem dla beneficjentów było również zagwarantowanie 100% środków na realizację projektu już na etapie tworzenia uchwał budżetowych lub poprzez wpisanie inwestycji w Wieloletni Plan Inwestycyjny, gdyż - niestety - pomoc ma charakter refundacji poniesionych kosztów.
Kiedy przewiduje się ogłoszenie nowych naborów i jakie zmiany nowelizacyjne czekają na wnioskodawców w ramach ich ulubionego działania „Odnowa i rozwój wsi"?
Chciałbym, aby nastąpiło to jak najszybciej, ponieważ Samorząd Województwa Małopolskiego jest w pełni do tego przygotowany. Obecnie terminy ogłoszenia przyszłych naborów uzależnione są wyłącznie od działań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które związane są z nowelizacjami rozporządzenia do przedmiotowego działania oraz wprowadzeniem zmian do obowiązujących procedur. Jeśli chodzi zaś o zmiany w działaniu „Odnowa i rozwój wsi", mające miejsce zarówno w nowelizacji rozporządzenia oraz procedurach, na pewno usprawnią one wdrażania tego działania. Miło mi zakomunikować, iż usunięto zapisy dotyczące ograniczenia liczby wniosków złożonych przez wnioskodawców w jednym naborze oraz maksymalnej liczby operacji w gminie. Do tej pory każdy z wnioskodawców mógł złożyć jeden wniosek o przyznanie pomocy, a dofinansowanie mogły otrzymać jedynie trzy operacje w każdej gminie. Dodatkowo istnieje możliwość rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy, a nie, tak jak dotychczas, po jego złożeniu. Zostaje wprowadzony obowiązek prowadzenia przez beneficjentów oddzielnego systemu ewidencji albo korzystania z odpowiedniego kodu rachunkowego. Ponadto, zmiany dotyczą możliwości przyznania pomocy na realizację inwestycji dotyczących budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowisk oraz okresu trwania zobowiązań nakładanych na beneficjenta w związku z realizacją inwestycji w ramach PROW 2007 - 2013. Ale najważniejsza zmiana to brak konieczności przedstawienia dokumentów potwierdzających zabezpieczenia środków na realizacje inwestycji przez beneficjenta. Reasumując: z optymizmem patrzę w przyszłość na rozwój polskiej wsi. Na to, że stanie się ona atrakcyjnym miejscem, mającym wiele do zaoferowania swym mieszkańcom oraz turystom, nie tracąc przy tym swej tożsamości.
Dodatek do Dziennika Polskiego XII Dożynki Województwa Małopolskiego