konto usunięte
Temat: pytanie podatkowe
witam serdecznie :)mam taki kazus do rozwiązania i jesli ktoś byłby uprzejmy napisać czy moje myśli idą w dobrym kierunku?
jest spółka X która jest zagranicznym kontrahentem spolki Y. X zlozyła zamowienie na wlewnice o wartosci 10 000 euro z terminem realizacji na wrzesien 2012. Polska spolka Y potwierdzila zamowienie a nastepnie zlecila wykonanie modelu firmie zewnetrznej Z.
firma Z wykonała model i obciazyla spolke Y w lipcu faktura brutto ( z 23% podatkiem) na kwote 3000 euro. okazalo sie ze w sierpniu spolka x zrezygnowala z tej wlewnicy a spolka Y przyjeła anulowanie zamowienia. Spółka X zgodzila sie tez by ja obciazyc kosztami za wykonanie tej wlewnicy, ale powiedziala zeby pozostala ona az do zlozenia nowego zamowienia w spolce Y. Spolka X dodała rownież ze nie jest w stanie okreslic kiedy zlozy zamowienie, moze np w 2013 roku... moze tez sie zdarzyc ze sama na swoj koszt odbierze te wlewnice.
no i pytanie
a) w jaki sposob spolka Y powinna rozliczyc te transakcje
b) czy spolka Y od faktury otrzymanej od Z moze odliczcy VAT naliczony?
Kazus jest dla mnie cięzki ponieważ zabawę z podatkami dopiero zaczynam, niemniej jednak poczytałam troche i coś tam wymyslilam, ale boje sie ze błądze, a nie ma mnie kto wyprowadzić na prostą ;)
Wydaje mi się ze Y moze sobie odliczyć poatek VAT
nie dosżło tu do przeniesienia faktycznego towaru, a więc nie jest spełniona przesłanka by transakcja transgraniczna była opodatkowana stawka 0%, wowczas bedzie ona opodatkowana normalnie stawka 23%
??????? :/
z tym że czegos tu nie rozumiem, bo skoro podmiot zagraniczny nie płaci podatku placąc za dostarczenie towaru to jesli Y odliczy sobie zaplacony podatek to wtedy kto te 23% zaplaci? a wlasciwie od czego sobie odliczy Y podatek, jak na X nie zostanie przerzucony ten ciężar?