Barbara
Jasińska
Główny specjalista,
Grupa Energa
Temat: Ocena ryzyka prania pieniędzy a analiza kryminalna
Ocena ryzyka prania pieniędzy a analiza kryminalna czyli o tym czy IV Dyrektywa AML/CFT wpłynie na efektywność zwalczania procederuPo kilku latach procedowania unijnego przyjęty został projekt IV Dyrektywy AML/CFT. Zapewne jeszcze w tym półroczu zostanie ona przyjęta przez Parlament Europejski i Radę. Jej założenia znane są już od ponad trzech lat i wersja projektu przyjęta na początku br. nie odbiega znacznie od wcześniejszych ustaleń. Wskazuje się na pięć zasadniczych obszarów zmian w zakresie AML/CFT. Dotyczą one: podejścia opartego na ryzyku (art. 6-8), definicji osób na eksponowanych stanowiskach politycznych (art. 3 pkt. 7), definicji rzeczywistego beneficjenta (art. 5 pkt. 5), uwzględnienia przestępstw podatkowych jako czynów bazowych dla prania pieniędzy (art. 3 pkt. 4 lit. f) oraz zasad należytej staranności wobec osób fizycznych i osób prawnych prowadzących handel towarami przy transakcjach gotówkowych w kwocie 10.000 euro lub wyższej (art. 10).
Pranie pieniędzy ciągle problemem
Każda z tych zmian wpływać będzie na modyfikację procedur wewnętrznych instytucji obowiązanych. Przebiegać będą one w ciągu następnych kilkunastu miesięcy od przyjęcia IV Dyrektywy (zmiana ustawy AML/CFT nastąpi w Polsce zapewne do końca 2016 roku). Ważne jednak jest jak te zmiany i prace dostosowawcze w instytucjach obowiązanych wpłyną na progres efektywności zwalczania prania pieniędzy, która ciągle pozostaje niezadawalająca w Unii Europejskiej.
Wydaje się, że zasadnicze znaczenie mogą mieć w tym aspekcie nowe przepisy dotyczące risk based approach (RBA). Przez ocenę ryzyka ML/FT rozumie się proces służący prezentacji informacji o naturze i skali prania pieniędzy/finansowania terroryzmu i powiązanych z nimi przestępstw bazowych oraz o słabych punktach w systemie AML/CFT oraz innych elementach systemu prawnego, które czynią go atrakcyjnymi dla praczy pieniędzy i finansujących terroryzm. W IV Dyrektywie zobowiązuje się Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EBA), Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) do przedstawiania wspólnej opinii na temat ryzyka ML/FT (pierwsza po 18 miesięcach od wejścia w życie, a następne co 2 lata) wpływającego na rynek UE (art. 6). ......
Wymiana informacji
Konieczne stanie się wzmożenie wymiany informacji między sektorem publicznym i prywatnym. Wymiana ta powinna być integralną częścią standardowej strategii walki z praniem pieniędzy......
........
Cały artykuł przeczytają Państwo tutaj http://www.szkoleniabbt.pl/ocena-ryzyka-prania-pienied...