Temat: Co po studiach z coachingu?
Witaj Justyna,
Gratuluję zainteresowania coachingiem, jest on silnie rozwijający zarówno dla coacha jak i klienta.
Wybierając ścieżkę rozwoju w coachingu polecam kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc uniknąć największych błędów. Możliwe, że część już rozważyłaś.
-poznaj lepiej coaching zanim zaczniesz - edukacja coachingowa jest dość droga, choć są też projekty unijne, warto wybrać się na kilka otwartych spotkań w klubach coachów tj. ICF (więcej:
http://www.goldenline.pl/forum/icf,
http://icf.org.pl)
-zadbaj o ćwiczenie - wybierając szkołę coachingu najlepiej wybrać tą w formie warsztatów, na studiach podyplomowych najczęściej jest mało ćwiczenia, a co innego jest słuchać o coachingu i ćwiczyć go pod okiem specjalisty, wybierając studia warto dodatkowo znaleźć superwizję lub mentoring
-praktykuj - wiele osób ucząc się czeka z rozpoczęciem prowadzenia coachingu do zakończenia szkoły, po czym znajdują sobie jeszcze jedną, bo "nie czuję się jeszcze w tym pewnie", najlepszym sposobem jest od razu wyjść do ludzi i uczyć się w praktyce, polecam współpracę z organizacjami studenckimi i pozarządowymi, oni często nie mają pieniędzy na drogich coachów, ale go potrzebują, oczywiście szczerze przyznaj się im, że jesteś w trakcie edukacji, wiele początkujących coachów znajduje też pierwszych klientów tutaj na GL
-coaching to biznes - żeby rozwinąć swój biznes coachingowy trzeba włożyć wysiłek w samo prowadzenie biznesu, czyli planowanie, promocję, sprzedaż, obsługę klientów, nie wystarczy skończyć szkołę i napisać w profilu "coach, zapraszam na sesje", nawet współpracując z firmami, które klientów przyprowadzą, trzeba te firmy znaleźć, sprzedać się im, później obsłużyć, rozliczyć, inną opcją jest praca jako coach wewnętrzny w firmie
Co do pytania o rynek, to zmienia się dynamicznie z 2 powodów.
Po pierwsze w ciągu ostatnich kilku lat wybuchła bomba szkół coachingowych. Tylko od 2011 roku liczba akredytowanych coachów ICF wzrosła w polsce kilkukrotnie.
Po drugie dzięki głośnym projektom, intensywnej działalności organizacji i szkół coachingowych oraz indywidualnej promocji coachów, znajomość tematu jest coraz szersza. Coraz więcej ludzi decyduje się na współpracę z coachem.
Jeśli trend w Polsce będzie się rozwijał tak, jak zachodni, to rynek coachingu będzie się rozwijał dalej i przyjmował nowe obszary i modele pracy z klientami.
Jeśli masz pytania, pisz śmiało.
Życzę powodzenia
Wojtek Paździor