Tomasz Dulewicz Coach, trener
Temat: PC: Status społeczny a cele
Często spotykamy ludzi z wyższym jak i niższym od naszego statusem społecznym. Na nasz status społeczny wpływa to ile zarabiamy, gdzie mieszkamy, gdzie pracujemy, co ludzie o nas myślą, jak nas postrzegają, ale również to jak my sami siebie postrzegamy. Bardzo często sami przypisujemy sobie zbyt niski status.Rozmawiając z dyrektorem, zachowujemy się jak szara myszka. Zaniżamy swój, a zawyżamy jego status. Zbyt duża różnica statusu utrudnia komunikację. Najłatwiej jest porozumieć się osobom o podobnym statusie społecznym.
Kiedy zbyt obniżysz swój status, nie załatwisz nic z dyrektorem.
Kiedy w rozmowie z dzieckiem zbyt zawyżysz swój status, też nie dogadasz się z dzieckiem.
Mam więc dla Ciebie proste ćwiczenie. Będzie Ci potrzebna druga osoba. Odegracie rozmowę dyrektora z nowym pracownikiem. Spotykacie się podczas
Wpierw Ty będziesz dyrektorem o wysokim statusie społecznym, a druga osoba będzie nowym pracownikiem. Zachowuj się jak dyrektor któremu wszystko wolno, o wszystkim decyduje. Pracownik zachowuje się jako osoba z niskim statusem, przestraszona, zestresowana rozmową z dyrektorem.
Następnie zamieńcie się rolami. Teraz Ty jesteś pracownikiem. Porozmawiajcie.
Następnie porozmawiajcie jako dwóch menedżerów o takim samym statusie.
Zobacz jak Ci się rozmawia przy różnych statusach i przy takich samych?
Łatwiej jest Ci rozmawiać mając wyższy, czy niższy status?
W jaki sposób zamieniasz swój status?
Naucz się świadomie zmieniać swój status! Swoim zachowaniem podwyższaj go rozmawiając z osobami o wyższym statusie i obniżaj kiedy rozmawiasz z osobami o niskim statusie. Wtedy łatwiej będzie Ci porozumiewać się z ludźmi i osiągać cele.
PS. Coaching najlepiej jest prowadzić kiedy coach i klient mają taki sam status. W wyniku coachingu status klienta powinien podnieść się. Status coacha też. Jeśli prowadzisz coaching, pamiętaj o tym. Kiedy klient ma wyższy status niż coach, zagaduje coacha, straszy go, grozi mu. Kiedy klient ma niższy status niż coach, boi się cokolwiek powiedzieć, żeby się nie ośmieszyć. Prosi coacha o rady. Coach "czuwa" nad statusem swoim i klienta.Tomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 09.03.10 o godzinie 18:32