![Artur Król](https://static.goldenline.pl/user_photo/129/user_31617_3b8a8e_basic.jpg)
Artur
Król
Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...
Temat: Mity Rozwoju Osobistego: Eksperyment Yale z Zapisywaniem...
Mity Rozwoju Osobistego: Eksperyment Yale z ZapisywaniemCelów
To bardzo znana historia, powtarzana w niezliczonych poradnikach,
podręcznikach psychologicznych i artykułach naukowych. W 1953 roku
absolwenci kończący uniwersytet w Yale wzięli udział w
eksperymencie dotyczącym planowania swojej przyszłości. Badacze
pytali ich, czy – a jeśli tak to jak szczegółowo – opisali
cele, które zamierzali osiągnąć.
Dwadzieścia lat później odnaleźli tych studentów i odkryli, że
tych 3%, którzy zapisali szczegółowo swoje cele, osiągnęło
więcej pod względem majątku, statusu społecznego, itp. niż 97%
pozostałych razem wziętych.
Niesamowita opowieść, prawda?
Pokazuje skuteczność metod planowania celów i naprawdę uderza do
wyobraźni...
Jest tylko jeden problem.
Na tyle na ile możemy dziś stwierdzić, to badanie nigdy się nie
odbyło.
Zarówno próby dotarcia do pierwszej publikacji opisującej to
badanie, jak i kontakt z samymi absolwentami Yale z rocznika '53
pokazał, że to badanie prawdopodobnie nigdy nie miało miejsca. Po
prostu w pewnym momencie zostało przytoczone jako anegdota i jest
regularnie powtarzane od tego czasu.
Co ciekawe, proces, który jest w nim opisywany – zapisywanie
konkretnych celów – jest faktycznie skuteczny, co potwierdzono
wieloma innymi badaniami. Jednocześnie jednak mit eksperymentu z
Yale daje wspaniały przykład tego jak fałszywe historie mogą
stać się prawdziwym kanonem w tematyce psychologii sukcesu i
rozwoju osobistego – i jak opowieści tego typu warto często
przyjmować z pewną ostrożnością, traktując je jako barwne
anegdoty, a niekoniecznie jako fakty.