Temat: metacele coacha
Witam Panowie,
Arturze, odpowiadając na tak postawione pytanie, napiszę: " nie, nie mam takich celów" w mojej pracy - tempo zmian, realizacja celów, ich zmiana zalezą przede wszystkim od Klienta, to on podejmuje decyzje w jakim czasie osiągnie to co zamierzał lub zmieni zdanie.
Napisałem przede wszystkim, bo przecież coach swoimi pytaniami, dynamiką jaka wprowadza se swojej strony oddziałuje na różne aspekty pracy.
Jednakże postawienie sobie samemu celu, ze klient ma zrealizować coś w określonym czasie, na określonej sesji, moim zdaniem, jest poważnym błedem coachingowym i może istotnie wpłynąć na przebieg pracy.
Przecież jednym z założeń coachingu jest to, ze coacha za jakiś czas w tej relacji nie będzie, to przecież Klient poza relacja coachingową ( i w jej ramach) (na bazie doświadczeń współpracy z coachem i wielu innych) samodzielnie podejmuje i będzie podejmował decyzje. Sugerowanie Klientowi (wprost czy nie wprost)co i kiedy ma zrobić nie służy (uogólniając) Klientowi.
Oczywiście tu występuje kilka innych aspektów na które warto zwracać uwagę w pracy coachingowej, a które tu pomijamy....
Jeśli występuje element doradztwa - zrób to a to w takim a takim czasie, po prostu nazywajmy to doradztwem.
Tu pojawia się kwestia istoty pracy coachingowej.
Ps. a propos wypowiedzi Darka - jasne że kwestie równowagi są bardzo istotne, również równowagi pomiędzy wkładem w relacje, wkładem również finansowym ze strony Klienta.
Inna kwestią jest to co każdego indywidualnie motywuje do pracy, wartości z tym związane, przekonania, również kwestia finansowa - jednakże moim zdaniem - nie tylko. Nawet nie trzeba zgłębiać badań dotyczących tematu motywacji, wystarczy porozmawiać z Ludźmi i usłyszeć co mają na ten temat do powiedzenia, zarówno Ci którzy świadczą usługi (trenerskie, coachingowe czy doradcze) oraz tych którzy są ich odbiorcami.
Każdy ma swoją "mapę" i moim zdaniem warto zauważyć że często jedne mapy różnią się od drugich. Jeśli zrobimy miejsce na te różnice - będzie to jednym z elementów, by budować głębokie relacje ( przydatne zarówno w pracy zawodowej jak i w życiu prywatnym)
Moim zdaniem, pomoc Klientowi we rozpoznaniu jego potrzeb i uczciwa odpowiedź na te potrzeby - są elementem budowania relacji WIN-WIN i biznesu długoterminowego, co zdecydowanie jak zauważam w swojej pracy opłaca się obu stronom, również od strony finansowej.
Pozdrawiam,
Michał
Michał Kułakowski edytował(a) ten post dnia 30.08.11 o godzinie 14:03