Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 6.3. Czynniki kreatywnego myślenia (wg J. P. Guilford’a)

6.3. Czynniki kreatywnego myślenia (wg J. P. Guilford’a)

(źródło: opracowanie własne na podstawie: „Porządek i przygoda: lekcje twórczości: podręcznik eksperymentalny. Cz. 1”, pod red. Adam Borzęcki)

Amerykański psycholog Joy Paul Guilford doszedł do wniosku, że każde kreatywne myślenie składa się z 5 czynników.

Są nimi:

1. Wrażliwość na problemy.
Kreatywne myślenie zazwyczaj stosujemy w sytuacji, w której trzeba rozwiązać problem. Toteż żeby ono w ogóle miało miejsce, to wcześniej trzeba zauważyć problem i nazwać go problemem. Np. jeśli konkurencja sprzedaje coraz więcej, a my coraz mniej, to żeby temu zaradzić, to wpierw musimy powiedzieć: „Mamy problem. Sprzedajemy mniej, a konkurencja coraz więcej. Jak to rozwiążemy?”.

2. Płynność myślenia.
To umiejętność generowania wielu nowych pomysłów, rozwiązań w obrębie jednej grupy.

Np. Co kojarzy Ci się z samochodem?
Odpowiadam płynnie generując skojarzenia: kierownica, koło, szyba, klamka, bagażnik, drzwi, lusterko wsteczne, maska, bagażnik, zderzak, poduszka powietrzna itd.

Co wspólnego mają te rzeczy? Wszystkie są elementami samochodu. Czyli płynnie generowałem odpowiedzi w obrębie jednej kategorii, jaką są elementy samochodu.

3. Giętkość myślenia.
To generowanie pomysłów, rozwiązań z różnych kategorii. Przeskakiwanie pomiędzy kategoriami, grupami rozwiązań.

Np. Co kojarzy Ci się z samochodem?
Kierownica, autostrada, parking, kierowca, policjant, prędkość, wyścig, Robert Kubica.

Wymieniłem wiele rzeczy, ale każda z innej kategorii.
O giętkości myślenia musimy pamiętać, bo możemy się zapętlić w jednej kategorii rozwiązań, np. elementy samochodu, wymienić wszystkie i oznajmić, że już nic się nam nie kojarzy.
A weźmy kategorię parking – ileż rzeczy jest na parkingu?
Ileż rzeczy, umiejętności, cech charakteru musi mieć kierowca?
Co Ci się kojarzy z policjantem? Pościg, mandat, kontrola, blokada drogi itd.
Z czym się kojarzy wyścig samochodów? Start, meta, tor, pilot, mapa itd.
Z czym oprócz samochodu kojarzy Ci się kategoria: Robet Kubica? F1, BMW-Sauber, bolid, pole position itd.

4. Oryginalność myślenia.
To generowanie niecodziennych, nowych pomysłów. Odkrywanie nowych dróg postępowania. Myślenie nowi szlakami.

5. Elaboracja (staranność, dopracowanie).
To inaczej staranność, dopracowanie pomysłu. Zwrócenie uwagi na wszystkie szczegóły.

Pamiętaj:
Znajdź małą różnicę, która sprawi wielką różnicę. – Coaching NIE polega na przenoszeniu gór, ale na znalezieniu małego szczegółu, którego zmiana powoduje, iż góra sama zniknie.

Coaching to taka walka Dawida z Goliatem. Zamiast siłą, wygrywasz pomysłem – szczegółem, który jest łatwy i prosty, ale wpierw trzeba go wymyślić. Najlepiej kreatywnie;))