Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 6.2. Obszary zmian w kreatywnym myśleniu (wg G. I....

6.2. Obszary zmian w kreatywnym myśleniu (wg G. I. Nierenberga)

(źródło: Opracowanie własne na podstawie "Sztuka kreatywnego myślenia" - Gerard I. Nierenberg)

Gerard Nierenberg określił 5 obszarów zmian w kreatywnym myśleniu. Są nimi:
1. Procedura
2. Relacja
3. Struktura

4. Poziom
5. Punkt widzenia


Dokonując zmiany na którymkolwiek poziomie, zbliżamy się do wypracowania nowego rozwiązania.

Czym są owe obszary?

Procedura - to sekwencja kolejnych działań, w których bierze udział konkretna osoba, przedmiot (jaka jest kolejność działań?, jaki jest regulamin?).

Relacje – to powiązania konkretnej osoby, przedmiotu z otoczeniem (w jaki sposób zależy?, od czego zależy?, jaki wpływ wywiera?).

Struktura – to elementy z których jest zbudowany konkretny przedmiot, osoba (z czego się składa?, jak jest zbudowany?).

Poziom – to jakaś cecha konkretnej osoby, przedmiotu, np.: mały – duży; płaski – wypukły; prosty – krzywy; sztuczny – prawdziwy. Jeśli określiliśmy jakąś cechę danego przedmiotu, to zmieniając ja na przeciwną, możemy wymyślić nowe rozwiązanie.

Punkt widzenia – w każdej sytuacji mamy minimum 3 punkty widzenia: ja, druga strona, zewnętrzny obserwator; np. Jak zjeść arbuza?
· Ja: Muszę szeroko otworzyć usta, ale jak to zrobić...?
· Arbuz: Muszę się skurczyć, ale jak to zrobić...?
· Obserwator: Może, by tak pokroić arbuza na kawałki?

Pierwsze 3 (procedura, relacja, struktura) są ze sobą połączone. Oznacza to, że zmiana jednej z nich pociąga zmiany kolejnych.

Jak to działa?

Zrób sobie „Test doniczki”.

Wciągu 15 minut wypisz jak najwięcej kreatywnych zastosowań porcelanowej doniczki.

Zacznij je wypisywać! Wypisuj:))

Następnie wykreśl wszystkie zastosowania, które nie są kreatywne. Czyli te, w których doniczka służy jako pojemnik na coś, jako podstawka pod coś, lub przykrywka czegoś.

Teraz policz.

W pewnej firmie podczas rekrutacji stosowano ów test. Osoba kreatywna musiała mieć powyżej 56 zastosowań – tylko takie przyjmowali. Średnia wynosiła ok. 30 zastosowań.

56 to dużo? Niemożliwe?Tomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 03.06.09 o godzinie 16:40
Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 6.2. Obszary zmian w kreatywnym myśleniu (wg G. I....

Póki co sam możesz dokonać zmian na poszczególnych obszarach, według przykładu:

1. Procedura – Do doniczki wkłada się ziemię i kwiatki..
Zmiana procedury – włóżmy do doniczki doniczkę. Rozbijamy doniczkę na drobne kawałki i wsypujemy je do innej doniczki, przysypujemy ziemią i mamy drenaż do doniczki, oczywiście z doniczki.
(zauważ, że w tym przypadku zmieniając procedurę zastosowania doniczki, zmieniła się struktura doniczki, jak i jej relacja z kwiatkiem i ziemią.)

2. Relacja – Doniczka stoi na parapecie.
Zmiana relacji – Doniczka jest w parapecie. Rozbijam doniczkę na małe kawałki i robiąc parapet układam w betonie mozaikę z tych drobnych kawałków. Mam z doniczki obrazek (mozaikę) zdobiącą parapet.
(również zmieniła się procedura i struktura!)

3. Struktura – Doniczka jaka jest każdy wie.
Zmiana struktury – rozbicie doniczki. Rozbite kawałki:
- wrzucamy do akwarium i mamy kamyczki do akwarium.
- dajemy synowi sąsiada razem z procą i chłopak ma z doniczki amunicję:)
Co jeszcze możemy zrobić z kawałków doniczki?
A co zwykle robimy z rozbitą doniczką? – teraz po prostu musimy pomyśleć jak zmienić:
- Procedurę zastosowania rozbitej doniczki.
- Relacje rozbitej doniczki z otoczeniem.
- Strukturę rozbitej doniczki (np. roztarcie na pył; wsypanie do białej farby i mamy barwnik do farb)

4. Poziom – weźmy poziom mały-duży.
Zmiana poziomu – Coś małego w porównaniu z doniczką?
- Pineska
- Do czego służy pineska?
- Do spinania.
- Jak spiąć dwie duże kartki papieru doniczką?
- Położyć jedną kartę na drugiej. Na nich doniczkę i przecisnać doniczkę przez kartki. Mamy pineskę z doniczki.
Zmiana poziomu – Coś DUŻEGO w porównaniu z doniczką?
- Ciężarówka
- Do czego służy ciężarówka?
- Do przewożenia rzeczy.
- Jak z doniczki zrobić coś do przewożenia rzeczy?
- Położyć 4 doniczki na podłodze, na nich drzwi i toczymy – mając środek transportu do przewożenia drzwi:) Możemy przypiąć do doniczki kilkaset balonów wypełnionych helem i mamy środek transportu powietrznego:))

Przerób inne poziomy, takie jak: głęboki-płytki, wysoki-niski, płaski-wypukły, wąski-szeroki, polski-zagraniczny, odważny-strachliwy, milczący-gadatliwy i wiele innych jakiekolwiek Ci tylko przyjdą na myśl.

5. Punkt widzenia obserwatora – doniczka stoi na parapecie jako pojemnik na kwiatka.
Zmiana punktu widzenia – jestem doniczką – co chcę zrobić będąc doniczką? Co chciałaby zrobić doniczka?
- Polecieć na Borneo pozwiedzać jaskinie.
- W jaki sposób doniczka może zwiedzać jaskinie na Borneo?
- Przymocujemy doniczkę do kawałka patyka. Wlejemy do doniczki trochę nafty. Podpalimy i zrobimy pochodnię w ręku turysty zwiedzającego jaskinię na Borneo:)

Kontynuuj. Po prostu baw się w kreatywność. Najłatwiej nauczyć się kreatywności przez zabawę.

Za pierwszym razem wymyślenie 56 zastosowań doniczki może Ci zająć więcej czasu niż 15 minut. Jednak jak poćwiczysz na doniczce kilka razy, to 56 rozwiązań twojego najbliższego realnego powodu znajdziesz o wiele szybciej, a co więcej w ogóle znajdziesz jakiekolwiek rozwiązanie;))

Następna dyskusja:

Therapainting - nowatorska ...




Wyślij zaproszenie do