![Tomasz Dulewicz](https://static.goldenline.pl/user_photo/031/user_184351_9b7762_basic.jpg)
Tomasz Dulewicz Coach, trener
Temat: 6.2. Obszary zmian w kreatywnym myśleniu (wg G. I....
6.2. Obszary zmian w kreatywnym myśleniu (wg G. I. Nierenberga)(źródło: Opracowanie własne na podstawie "Sztuka kreatywnego myślenia" - Gerard I. Nierenberg)
Gerard Nierenberg określił 5 obszarów zmian w kreatywnym myśleniu. Są nimi:
1. Procedura
2. Relacja
3. Struktura
4. Poziom
5. Punkt widzenia
Dokonując zmiany na którymkolwiek poziomie, zbliżamy się do wypracowania nowego rozwiązania.
Czym są owe obszary?
Procedura - to sekwencja kolejnych działań, w których bierze udział konkretna osoba, przedmiot (jaka jest kolejność działań?, jaki jest regulamin?).
Relacje – to powiązania konkretnej osoby, przedmiotu z otoczeniem (w jaki sposób zależy?, od czego zależy?, jaki wpływ wywiera?).
Struktura – to elementy z których jest zbudowany konkretny przedmiot, osoba (z czego się składa?, jak jest zbudowany?).
Poziom – to jakaś cecha konkretnej osoby, przedmiotu, np.: mały – duży; płaski – wypukły; prosty – krzywy; sztuczny – prawdziwy. Jeśli określiliśmy jakąś cechę danego przedmiotu, to zmieniając ja na przeciwną, możemy wymyślić nowe rozwiązanie.
Punkt widzenia – w każdej sytuacji mamy minimum 3 punkty widzenia: ja, druga strona, zewnętrzny obserwator; np. Jak zjeść arbuza?
· Ja: Muszę szeroko otworzyć usta, ale jak to zrobić...?
· Arbuz: Muszę się skurczyć, ale jak to zrobić...?
· Obserwator: Może, by tak pokroić arbuza na kawałki?
Pierwsze 3 (procedura, relacja, struktura) są ze sobą połączone. Oznacza to, że zmiana jednej z nich pociąga zmiany kolejnych.
Jak to działa?
Zrób sobie „Test doniczki”.
Wciągu 15 minut wypisz jak najwięcej kreatywnych zastosowań porcelanowej doniczki.
Zacznij je wypisywać! Wypisuj:))
Następnie wykreśl wszystkie zastosowania, które nie są kreatywne. Czyli te, w których doniczka służy jako pojemnik na coś, jako podstawka pod coś, lub przykrywka czegoś.
Teraz policz.
W pewnej firmie podczas rekrutacji stosowano ów test. Osoba kreatywna musiała mieć powyżej 56 zastosowań – tylko takie przyjmowali. Średnia wynosiła ok. 30 zastosowań.
56 to dużo? Niemożliwe?Tomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 03.06.09 o godzinie 16:40