Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 3.3. Cztery poziomy słuchania.

3.3. Cztery poziomy słuchania.

Każdy komunikat słuchamy na czterech poziomach. Można by rzec, że każdy z nas ma cztery uszy. Są nimi (Schultz von Thun, 2001):

1. Ucho rzeczowe – zwraca uwagę na fakty, informacje.
2. Ucho ujawniania się nadawcy – zwraca uwagę na to jakie uczucia, emocje przekazuje nam nadawca.
3. Ucho relacyjne – zwraca uwagę na to co sądzi nadawca o relacji z odbiorcą.
4. Ucho apelowe – zwraca uwagę na to czego od nas chce nadawca.

Wróćmy do przykładu z rozdziału 3.2. Oto on:

Mąż zobaczył w zupie jakieś nowe dla niego warzywo. Smakowało mu, więc spytał z ciekawości żony:
- Co to jest to żółte?
- Jak Ci się nie podoba to możesz sam sobie gotować! – odpowiedziała żona i wyszła.

Którym uchem słuchała żona?
Apelowym.
Jaką intencję męża nim wychwyciła?
NIE smakuje mi to co ugotowałaś. Marnie gotujesz. NIE gotuj już mi więcej, a w ogóle to idź sobie.

Dlaczego coś takiego usłyszała?
Bo słuchała tylko uchem apelowym!!!

A tak zareagowałaby słuchając innymi uszami:
- Rzeczowym: To żółte, to fasolka.
- Ujawniania się nadawcy: Dlaczego pytasz? Nie smakuje Ci?
- Relacyjnym: Kochasz mnie jeszcze?

Zatem, którym uchem najlepiej jest słuchać?
Wszystkimi czterema!

Co zrobić jeśli tylko słyszę krótkie zdanie: Co to jest to żółte?
Zanim się w jakikolwiek sposób zareaguje powinno się dopytać o pozostałe poziomy komunikatu! Dlatego, że słowa: „Co to jest to żółte?”, są tylko warstwą rzeczową. Pozostałych 3 nadawca NIE wyraził. NIE możemy wiec założyć, że chce nas obrazić. Nic NIE możemy założyć.

Odpowiadamy więc na rzeczowe pytanie, rzeczową odpowiedzią:
- To żółte warzywo, to fasolka. - Oraz pytamy: - Co o niej myślisz? (pytanie o warstwę nr 2)
- Jest dobra. Smakuje mi.
- Chciałbyś, żebym w przyszłości też ja gotowała? (pytanie o warstwę nr 4)
- Tak. Jest bardzo dobra.

O warstwę nr 3 w codziennych, prozaicznych sytuacjach lepiej NIE pytać wprost. Może to zabrzmieć dziwnie, np.:
- Jak ta fasolka wpływa na łączące nas uczucie?
Lub:
- Co czujesz do mnie, jedząc fasolkę?

Można o nią jednak zapytać pośrednio:
- Kiedy jemy razem obiad i tak sobie rozmawiamy, to czuję, że się bardzo kochamy. A Ty co czujesz kochanie?
- Że fasolka jest bardzo dobra... tzn. też Cię kocham.

Co zrobił mąż?
Pytanie o wzajemną relację, potraktował jak pytanie rzeczowe i na takie odpowiedział. Po chwili zorientował się, że pytanie było o relację i na nie odpowiedział: „też Cię kocham”.

Jeśli NIE jesteśmy pewni o co pyta druga osoba, to dopytajmy, zamiast w ciemno odpowiadać!!! Bo możemy obrazić, bądź nawet zranić naszego rozmówcę.

Bibliografia:
1. Friedemann Schulz von Thun, (2001). Sztuka rozmawiania cz. 1. Kraków: Wydawnictwo WAM
Wiesława B.

Wiesława B. kadry- płace- zus...

Temat: 3.3. Cztery poziomy słuchania.

Przykład z zupą świetny- po zadaniu dokładniejszych pytań to ta druga połówka twierdzi, że woli iść spać niż udzielać odpowiedzi...
Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 3.3. Cztery poziomy słuchania.

Wiesława B.:
Przykład z zupą świetny- po zadaniu dokładniejszych pytań to ta druga połówka twierdzi, że woli iść spać niż udzielać odpowiedzi...

Odpowiem przykładem z sytuacji coachingowej:)

Jeśli klient podczas coachingu słuchając pytań coacha ma ochotę iść spać zamiast odpowiadać, oznacza to że:

1- pytania są niewłaściwe (nie angażują klienta), lub
2- istnieje wiele oporów (przeszkód) w komunikacji. O oporach pisałem w rdz. 7. konstruktywnie można pracować (rozmawiać) kiedy już nie ma oporów.

Jak jest podczas obiadu?
Podobnie:)
Wiesława B.

Wiesława B. kadry- płace- zus...

Temat: 3.3. Cztery poziomy słuchania.

nabycie umiejętności porozumiewania się we wszystkich opisanych obszarach toż to sukces murowany!
Nie urażając przekazujemy jasno wiele elementów (niefachowo wiadomości/uczucia/odczucia).
I stąd moje pytania
1. jak to można wypracować?
2. co zrobić, gdy przekaz słowny zaprzecza pozostałym (niewerbalnym)
czyli:
mąż mówi- co to jest to żółte?
żona- to fasolka. Nie smakuje Ci?
mąż - nie, skąd- ale cała "reszta" męża zaprzecza jego słowom..Wiesława B. edytował(a) ten post dnia 21.09.08 o godzinie 23:10
Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 3.3. Cztery poziomy słuchania.

Wiesława B.:
1. jak to można wypracować?
Trzeba trochę poćwiczyć w praktyce, aż dojdzie się do wprawy na poziomie nieświadomym. Najprościej najpierw znaleźć na GL jakiś wątek w którym ludzie sie spierają o coś. Wybrać jedną wypowiedź, przeanalizować ją pod katem 4 poziomów, następnie zastanowić się jak zapytać o pozostałe. Potem odpowiedzieć na te pytania, pisząc sobie daną wypowiedź ze wszystkimi poziomami.
Potem poćwiczyć z kimś w rozmowie. Bierzemy drugą osobę, mówimy jej o poziomach nadawania i odbierania komunikatów, a następnie rozmawiamy, stosując wszystkie poziomy.
Jak nabierzemy wprawy w takich ćwiczonych rozmowach, to realnych rozmowach sami zaczniemy w sposób nieświadomy komunikować się na 4 poziomach:)
2. co zrobić, gdy przekaz słowny zaprzecza pozostałym (niewerbalnym)
Odpowiem ogólnie, bo szczegółowa odpowiedź może zająć wiele stron:
Jeśli ktoś nie mówi prawdy tzn. ze ma ku temu powody - bo tak wypada, bo sie boi powiedzieć prawdę itp. Ma trudności, przeszkody, opory w komunikacji. Trzeba więc przepracować opory. Trochę o tym pisałem w rdz 7.3.

Polecam artykuł:
Enright J. (1998). Sposoby przełamywania oporu. Nowiny Psychologiczne, Warszawa

w miejsce słowa "klient" możemy wstawić "mąż", "żona", "szef", "pracownik" i będziemy wiedzieć jak radzić sobie z oporami w innych sytuacjach:)
W artykule są obszernie opisane poszczególne sposoby, razem z przykładami.

Następna dyskusja:

1.3. Poziomy i sposoby ucze...




Wyślij zaproszenie do