Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 1.10. Kontrakt w coachingu

Kontrakt w coachingu to takie pisemne, bądź ustne „zasady gry”. Czyli coach z klientem ustalają zasady coachingu. Powinni poruszyć się w kontrakcie takie kwestie:
- jak siebie nawzajem traktują – punktualność, wyłączanie tel. kom. itp.
- czego dotyczy coachnig?
- czy ich współpraca polega wyłącznie na coachingu, czy zawiera np. doradztwo, trening?
- kto płaci za coaching i ile?
- klient płaci za sesje, czy za osiągniecie celu?
- w jakim stopniu coach odpowiada za osiągniecie celów klienta, czy w ogóle odpowiada za nie?
- ile czasu trwają sesje, ile ich jest, jak często są?
- ...
Jeśli przychodzi Ci na myśl jakaś inna kwestia, którą warto ująć w kontrakcie, to napisz ją poniżej. Ja też pewnie jeszcze kilka dopiszę;)

Ja zawsze mój kontrakt zaczynam od 2 fundamentalnych zasad mojej współpracy z klientem. Brzmią one tak:

1. Jeśli nie chcesz czegoś mi powiedzieć, to powiedz, że nie chcesz o tym rozmawiać, zamiast rozmawiać na siłę. Wolę o czymś nie rozmawiać, niż żeby temat ten krępował Cię. Jeśli nie chcesz czegoś zrobić, to powiedz mi, że nie chcesz tego zrobić, zamiast robić to na siłę. Zrobimy coś innego. Do celu można dojść wieloma drogami – lepiej pójść inną, niż zatrzymać się w połowie tej.

2. Jeśli chcesz mi coś powiedzieć na temat mojej pracy, naszych relacji, to powiedz mi to jak najszybciej. Im szybciej się o tym dowiem tym szybciej będę mógł to zmienić.


PS. Na koniec przypomnę stare sycylijskie powiedzenie: „Zasady są po to, by je łamać. Nigdy nie łam własnych.”:))
Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 1.10. Kontrakt w coachingu

Rozwinę temat Kontraktu w coachingu. Mianowicie coaching jak każda praca łączy dwie kwestie:
- formalne – tzn. umowa cywilno-prawna, lub o pracę
- relacyjne – tzn. nieformalna umowa, zasady, nawyki traktowania ludzi w miejscu pracy oraz zasady współpracy.

Prowadząc coaching rozdzielam te dwa obszary. Podpisuję Umowę oraz Kontrakt.

Umowę traktuję bardzo formalnie i "prawnie".

Kontrakt natomiast zawiera kwestie relacji Coach – Klient.

Poniżej zamieszczę przykłady i krótkie omówienie Umowy i Kontraktu.

PS. Wielu coachów łączy Umowę i Kontrakt w jedno pismo zwane Kontraktem. Kiedyś też tak czyniłem, lecz po latach doświadczeń rozdzielam te obszary. Po prostu łatwiej i wygodniej mi się tak pracuje. Osobno kwestie formalne i osobno relacyjne.Tomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 15.06.09 o godzinie 20:22
Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 1.10. Kontrakt w coachingu

Umowa i Kontrakt – podstawowe informacje

Umowa zawiera kwestie formalne i prawne. Zawierana jest pomiędzy Coachem, a Sponsorem (osobą płacącą za coaching). Jeśli Klient sam płaci za swój coaching to podpisujemy z nim Umowę i Kontrakt.

Kontrakt zawiera się pomiędzy Coachem, a Uczestnikiem coachingu. Kontrakt zawiera kwestie relacji Coach – Uczestnik (Klient).

Jeśli Sponsorem jest inna osoba niż Klient (np. pracodawca Klienta) to sporządzam drugi kontrakt Coach – Sponsor. Omawiam w nim te same kwestie co w Kontrakcie Coach – Uczestnik coachingu.

Jeśli Firma jest Sponsorem i płaci za coaching pracownika, to:
- umowę zawieramy z Firmą
- kontrakt z pracownikiem i osobny kontrakt z firmą.

Kontrakt powinien powstać w wyniku rozmowy Coacha i Uczestnika. NIE powinno dawać się gotowego Kontraktu do podpisu Uczestnikowi. Należy omówić wszystkie kwestie, a następnie spisać je i dopiero podczas następnej sesji dać do podpisu Uczestnikowi. Uczestnik powinien czuć, że współtworzy kontrakt. NIE może poczuć, że kontrakt jest narzucany i musi się mu bezwzględnie podporządkować.

Kontrakt nie musi być spisany. Może pozostać w formie ustnej. Jednak pamiętaj, że do pisemnego kontraktu łatwiej jest się odwołać, kiedy któraś ze stron go nie przestrzega.

Umowę gotową przekazuję firmie do zapoznania się z nią zwykle przed pierwszą sesją. Często firma sama sporządza własną umowę i daje mi ją do zapoznania się i zgłoszenia ewentualnych zmian.
Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 1.10. Kontrakt w coachingu

Przykład, a raczej wzór mojej Umowy:


UMOWA O PRZEPROWADZENIE COACHINGU

zawarta w dniu .....................……… pomiędzy:
1. ……………………………………………………………………………………………………………………
zwanym dalej „Wykonawcą”, a
2. ……………………………………………………………………………………………………………………

zwanym dalej „Zamawiającym” .

§ 1
Wykonawca oświadcza, iż:
1. Wykona dzieło w postaci przeprowadzenia coachingu Pana ............................... zwanego dalej „Uczestnikiem”. Coaching obejmuje 12 sesji w ramach półrocznego programu coachingowego o nazwie ............................................................ (np. Rozwój kompetencji kierowniczych Dyrektora Handlowego Firmy AAA BBB).
2. Program szkolenia będzie realizowany w formie indywidualnych sesji trwających 60 minut każda, odbywających się w odstępach 2-tygodniowych.
3. Coaching będzie prowadzony przez Coacha – osobę posiadającą stosowne kwalifikacje do prowadzenia coachingu tj. ... (tu możesz wpisać nazwę certyfikatu jaki posiadasz, lub tytuł dyplomowanego coacha itp.).

§ 2.
Wykonawca zobowiązuje się do:
1. Objęcia Uczestnika coachingiem, o którym mowa w § 1, ust. 1.
2. Przeprowadzenia coachingu zgodnie z przedstawionym harmonogramem, który stanowi załącznik do umowy.
3. Zapewnienia stosownych materiałów dydaktycznych.
4. Świadczenia usługi wysokiej jakości i monitorowania procesu rozwoju kompetencji Uczestnika.

§ 3
Zamawiający zobowiązuje się do:
1. Udzielenia Wykonawcy wszelkich niezbędnych informacji dotyczących uczestnika coachingu mających znaczenie przy doborze metod prowadzenia coachingu w zakresie teorii oraz wszelkich innych, o których udzielenie zwróci się Wykonawca.
2. Umożliwienia Uczestnikowi udziału we wszystkich sesjach.
3. Zapewnienia gabinetu umożliwiającego prowadzenie coachingu, na czas trwania poszczególnych sesji.

§ 4
1. Zamawiający zobowiązuje się do uiszczenia opłaty za program coachingowy Rozwój kompetencji kierowniczych Dyrektora Handlowego Firmy AAA BBB w formie jednorazowej wpłaty w wysokości .................. zł brutto (słownie: ...................................................................... złotych) do dnia ......................... r.
2. Opłata o których mowa w ust. 1 Zamawiający zobowiązany jest wpłacić na rachunek bankowy Wykonawcy: PKO BP (Inteligo) nr 50 1111 2222 1111 2222 1111 2222.

§ 5
Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.

§ 6
W sprawach nie unormowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.

§ 7
Wszelkie spory, mogące wynikać z niniejszej umowy będą rozstrzygane przez sąd właściwy dla siedziby Wykonawcy.
§ 8
Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach; po jednej dla każdej ze stron.


Podpisy:
Zamawiający Wykonawca


ANEKS

Wspomniany w umowie aneks, to tabelka zawierająca uzgodnione daty i godziny sesji.

Jeśli program coachingu ma obejmować 12 sesji, to z góry ustalam wszystkie daty i godziny. Zdarzało sie, że Firma nie chciała pozwolić pracownikowi wziąć udział w coachingu w danym ustalonym wcześniej terminie. Ponieważ pracownik ma teraz dużo pracy. Takie przekładanie sesji źle wpływa na proces coachingu, toteż terminy sesji ustalam w umowie i oczekuję, że czas pracy pracownika zostanie tak ustalony, aby umożliwić mu udział we wszystkich sesjach.Tomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 15.06.09 o godzinie 20:25
Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 1.10. Kontrakt w coachingu

Wzór Kontraktu, a raczej wytyczne, bo wzoru (gotowca) NIE mam. Każdy kontrakt jest inny, bo każdy tworzę razem z danym klientem. Natomiast zawsze omawiam w nim poniższe kwestie.


Kwestie do omówienie i zawarcia w kontrakcie:

1. Atmosfera pracy
- W jakiej atmosferze chcesz pracować? W poważnej, oficjalnej, półoficjalnej, przyjacielskiej?
- Jak zwracamy się do siebie? Pan/Pani, czy na „Ty”.

2. Inicjatywa
- Jaki poziom inicjatywy chce przejawiać Uczestnik? Jest bardzo aktywny, czy potrzebuje wsparcia Coacha i innych pracowników? Jakiego rodzaju wsparcia potrzebuje?

3. Komunikacja bezpośrednia
- Mówimy o Tu i Teraz, a NIE o gdzieś tam, kiedyś tam coś bym tam zrobił.
- Mówimy o konkretach i szczegółach, a NIE o ogólnych wzmiankach.
- Mówimy o sobie we własnym imieniu, używając komunikatu „ja”.

4. Współpraca
- W jakim stopniu ze sobą współpracujemy? Czy tylko podczas sesji, czy poza nimi też? Czy Uczestnik może dzwonić do Coacha o każdej porze dnia i nocy?
- Co zrobimy kiedy współpraca źle się będzie układała?

5. Rodzaje interakcji Coach – Uczestnik
- OTWARTOŚĆ – na czym polega otwartość? Czy mówimy sobie wszystko o nas, czy tylko tyle ile potrzebne jest do osiągnięcia celu? Ile mówi o sobie Coach, a ile Uczestnik?
- OKAZYWANIE UCZUĆ – Czy mówimy o swoich uczuciach, odczuciach i emocjach? W jakim stopniu zwracamy uwagę na emocje i uczucia? Czy je poruszamy podczas coachingu?
- WSPARCIE – Jakiego wsparcia potrzebuje Uczestnik od Coacha? Jakiego wsparcia potrzebuje Coach od Uczestnika?! Co składa się na wsparcie – szacunek, akceptacja, wyrozumiałość?
- KONFRONTACJA – W jaki sposób rozwiązujemy kwestie sporne? Jak przebiega konfrontacja Coach – Uczestnik? Czym jest konfrontacja? Kiedy Uczestnik może sprzeciwić się Coachowi, a kiedy Coach Uczestnikowi? Jak rozwiązujemy trudne sytuacje?

6. Zaufanie
- Czy klient może ufać Coachowi, a Coach Klientowi?
- Na czym polega zaufanie?
- Czy obowiązuje zasada poufności? Co Coach ujawnia osobom trzecim np. właścicielowi firmy?

Następna dyskusja:

Po co nowa grupa o coachingu?




Wyślij zaproszenie do