Tomasz Dulewicz Coach, trener
Temat: 11.4. Empatia
11.4. EmpatiaEmpatia to NIE Współczucie (Oj, biedactwo Ty moje, też mi jest smutno...)
Empatia = Współodczuwanie + Zrozumienie + Reakcja Równości
Np.:
- Rzeczywiście, to smutne. (smutnym, wolnym, poważnym tonem)
- Rozumiem tę sytuację. Po prostu wybrałeś wtedy mniejsze zło. (trochę szybciej
i bardziej zdecydowanie)
- Jestem pewny, że osiągniesz cel, jeśli będziesz postępował w przyszłości jak dorosły, samodzielny i odpowiedzialny człowiek. Cel jest w Twoim zasięgu. (powiedz to stanowczo, pewnie, okaż że wierzysz w to co mówisz i wierzysz
w klienta)
Współodczuwanie
Polega na wprowadzenie się w stan podobny do stanu klienta. Jeśli klient mówi bardzo cicho, płytka oddycha i siedzi bardzo pochylony, to zachowuj się tak samo. Jeśli natomiast klient siedzi wyprostowany, wesoły i z dumą opowiada o swoich osiągnięciach, to przyjmij podobną postawę i z dumą słuchaj jego opowieści.
- Ojej, to smutne.
- To mogło być trudne dla Ciebie?
- Czułeś wtedy radość? (z uśmiechem na ustach)
Zrozumienie
Zwykle łatwiej je wyrazić zachowaniem niż słowem. Powinien to być BRAK krytyki. Sytuacja w której coach jest „białą tablicą” przyjmującą wszystko co klient mówi.
- Rozumiem Twoje zachowanie. To była prawdziwa/ męska/ trudna decyzja.
- Rozumiem. Dokonałeś wówczas najlepszego wyboru.
Reakcja Równości
Polega na traktowaniu drugiego człowiek jak równego sobie. Jesteś dorosłym, odpowiedzialnym i samodzielnym człowiekiem. Traktuj tak samo klienta, nawet wtedy, kiedy zachowuje się on jak bezradne dziecko, czy jak zbyt pewny siebie mędrzec, który wszystko wie najlepiej.
- Jesteś dorosłym, odpowiedzialnym i samodzielnym człowiekiem.
- Widzę, że lubisz mi opowiadać swoje historie. Pozwolisz mi jednak zadać Ci pytania, które chcę Ci zadać?Tomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 23.02.12 o godzinie 19:36