Tomasz Dulewicz

Tomasz Dulewicz Coach, trener

Temat: 10.2. Coaching i relacyjność – Opowieść a opowiadanie

10.2. Coaching i relacyjność – Opowieść a opowiadanie

Kiedy klient w podczas coachingu mówi o sobie i swojej sytuacji, to może posługiwać się opowieścią, lub opowiadaniem.

Opowieść – osoba mówi dużo, sypie faktami, dokładnie opisuje sytuacje, bawi humorem, lub przeraża grozą, lecz nic nie mówi o swoich uczuciach, emocjach, nie pokazuje tego co skrywa, tego co chciałaby zmienić, nad czym tak naprawdę chciałaby pracować podczas coachingu. Mówi o tym co jest wokół niej, jacy są inni ludzie itp.

Opowieść jest analityczna i ma wydźwięk „gdzieś i kiedyś”. Brakuje w niej człowieka „Tu Teraz”. Opowieść traktuje słuchaczy bardzo biernie – „Siedź i słuchaj”. Nie pozwala zbliżyć się do opowiadającego. Opowieść jest analityczna i zdystansowana, toteż wymaga odpowiedzi w postaci podania faktów, a nie ludzkiej reakcji pełnej emocji, zrozumienia, empatii. Opowieść przekazuje komunikat „To wszystko i nic z tym nie można zrobić”. Są
w niej słowa, ale nie ma ludzkiej reakcji, ani otwartej szczerej relacji. Opowieść na początku interesuje, lecz z czasem nudzi nadmiarem faktów.

Opowiadanie – jest szybkie, dynamiczne. Są szczegóły, lecz nie są one precyzyjnie dobierane. Są dobierane w sposób losowy – „na wyczucie”. Dobór szczegółów jest drugorzędny. Najważniejsze jest porozumiewanie się.

W opowieści najważniejsze jest to co opowiadam, czyli szczegół, fabuła. Opowiadanie jest o tym co dzieje się Tu i Teraz. Jeśli nawet opowiadam o przeszłości to
w odniesieniu do Tu i Teraz. Mówię jak tamte wydarzenia wpływają na mnie Tu i Teraz. Nie poprzestaję tylko na wymienieniu faktów z przeszłości, lecz wiążę je również z tym co dzieje się Tu i Teraz. Dzięki temu opowiadanie oczekuje od słuchaczy ludzkiej, emocjonalnej reakcji na to co dzieje się Tu i Teraz.

Opowieść używa słowa „ja”, lecz jest ono oderwane od Tu i Teraz. Opowiadanie używa słowa „ja” w odniesieniu do Tu i Teraz. Jeśli nawet nie używa słowa „ja”, to i tak angażuje innych w przeżycia mówiącego. Przekazuje, że mówiący chce odsłonić kurtynę, chce się otworzyć przed samym sobą i przed coachem.

Opowiadanie jest często chaotyczne brakuje mu uporządkowania, zawiera luki, mimo to bardziej angażuje słuchaczy. Opowiadanie zmienia i mówcę i słuchacza. Odrywa słuchacza od samego siebie i zwraca go w stronę mówcy. Odrywa też mówcę od siebie i zwraca go
w stronę słuchacza – w stronę relacji. Opowiadanie angażuje emocje i pomaga mówiącemu dotrzeć do emocji.

Opowieść, żeby interesować musi być sensacją. Opowiadanie NIE jest sensacyjne, ale jest autentyczne i zwiera prawdziwe ludzkie życie.

Kiedy Twój klient posługuje się opowieścią, to oddala się od relacji z Tobą. NIE blokuj go. Niech mówi opowieścią, lecz w chwilach kiedy robi pauzę, zadaj mu pytanie:
- A jak to wpływa na twoją obecną sytuację?

Kieruj rozmowę w stronę teraźniejszości, w stronę Tu i Teraz. To spowoduje, że klient będzie coraz częściej wiązał fakty z przeszłości i marzenia z przyszłości z teraźniejszością.

Coaching dotyczy osiągnięcia celów w przyszłości, lecz jest prowadzony w teraźniejszości. Kiedy klient opowiada o przeszłości i przyszłości, a nie wiąże jej z teraźniejszością, to tak naprawdę nie wiele jest w stanie zmienić samodzielnie.

Mówienie o przEszłości może klienta tylko zdołować, albo uradować, lecz na tym się skończy, jeśli klient nie powiąże przEszłości z teraźniejszością i nie zacznie działać.

Mówienie o przYszłości może klienta tylko zdołować, albo uradować, lecz na tym się skończy, jeśli klient nie powiąże przYszłości z teraźniejszością i nie zacznie działać.

Częstym błędem w pracy coachów jest pójście od razu w przyszłość super optymistycznym klientem. Klient sobie zaplanuje wszystko, lecz na planach skończy. Super zmotywowanego klienta pełnego energii i chęci zmiany przyszłości połącz z teraźniejszością, zadając np. pytanie:
- A jak twoje plany wpływają na twoją obecną sytuację?

Jeśli tego nie zrobisz, to klient będzie super planistą, super marzycielem, super myślicielem, lecz nie zacznie realizować owych planów.

Pamiętaj, że w coachingu relacyjnym i klient i coach powinni posługiwać się opowiadaniem i łączyć wszystkie zdarzenia z teraźniejszością.

PS. Powyżej opisałem teorię. W praktyce możesz się tego nauczyć na szkoleniu Coaching Island, które właśnie jest o relacyjności w coachingu. Więcej informacji o szkoleniu znajdziesz w dziale "Szkolenia" na mojej stronie internetowej:

www.TomaszDulewicz.euTomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 16.07.09 o godzinie 12:27