Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: Problem do rozwiazania?

Witam
To moze ja zaczne.
Sytuacja nastepujaca.
Eksporter X sprzedaje towar na UA (czy kazde inne panstwo zpoza UE) na arunkach EXW. Co oznacza ze importer ma zabrac towar z magazynu sprzedajacego i zalatwic sobie transport, odprawe celna itd. Przyjezdza zamowiony kierowca i dostaje towar z "golymi" dokumentami - czyli tylko faktury i ew. pakinglisty - i wsio!! Dalej samochod ma sobie jechac na odprawe i....do odprawy jest potrzebne upowaznienie od eksportera na konkretna agencje celna. Ale eksporter odmawia dac ww upowaznienie. Ponadto kasuje klienta zaliczka za ew. niezwrocony VAT z braku zamknietej deklaracji celnej. Moze z laski swojej odeslac kierowce 100km od magazynu do AC z ktora ma umowe (nie po drodze), narazajac klienta na dodatkowe koszty transportu i przestoju samochodu.

Tak bylo w zeszlym roku (nie wiem czy cos sie zmienilo w tym temacie) i jest to ogolnie problem niekompetencji eksportera oraz nieznajomosci przepisow kupujacego. Ale czy jest jakies pominiecie tych upowaznien?
Bo jesli nie, to albo niektore INCOTERMS nie maja sensu bycia, lub polskie prawo celne nie jest do nich przystosowane.
Pozdr
Marek Olczak

Marek Olczak Zakończyłem
działalność szukam
pracy :)

Temat: Problem do rozwiazania?

Nataliya Kozova:
Witam
To moze ja zaczne.
Sytuacja nastepujaca.
Eksporter X sprzedaje towar na UA (czy kazde inne panstwo zpoza UE) na arunkach EXW. Co oznacza ze importer ma zabrac towar z magazynu sprzedajacego i zalatwic sobie transport, odprawe celna itd. Przyjezdza zamowiony kierowca i dostaje towar z "golymi" dokumentami - czyli tylko faktury i ew. pakinglisty - i wsio!! Dalej samochod ma sobie jechac na odprawe i....do odprawy jest potrzebne upowaznienie od eksportera na konkretna agencje celna. Ale eksporter odmawia dac ww upowaznienie. Ponadto kasuje klienta zaliczka za ew. niezwrocony VAT z braku zamknietej deklaracji celnej. Moze z laski swojej odeslac kierowce 100km od magazynu do AC z ktora ma umowe (nie po drodze), narazajac klienta na dodatkowe koszty transportu i przestoju samochodu.

Tak bylo w zeszlym roku (nie wiem czy cos sie zmienilo w tym temacie) i jest to ogolnie problem niekompetencji eksportera oraz nieznajomosci przepisow kupujacego. Ale czy jest jakies pominiecie tych upowaznien?
Bo jesli nie, to albo niektore INCOTERMS nie maja sensu bycia, lub polskie prawo celne nie jest do nich przystosowane.
Pozdr

Obowiązkiek zgłoszenia towaru do procedury eksportu ciąży na eksporterze ( osoba wystawiająca ostatnią fakturę handlową ) nic go z tego nie zwalnia .
Jego obowiązkiem jest dokonanie odprawy celnej osobiście lub przez upoważnioną agencję celną .
Takie warunki winny być zawarte w kontrakcie .
Co do Icotermsu żeczywiście niekiedy odbiega od przepisów PC. Jeżeli odbiorca odebrał towar i nawet nie jest wskazane w kontrakcie kto dokonuje odprawę to wszystkie koszty związane z odprawą czy przemieszczeniem towaru np. dojazd do innego miejsca winne obciązyć eksportera .
Podstawą do tego jest min wystawienie faktury eksportowej z 0 stawką VAT . Jeżeli w takiej fakturze jest firma z poza UE i zerowa stawka VAT to obowiązek odprawy zawsze ciązy na wystawiającym fakturę tj. eksporterze
Pozdrawiam
Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: Problem do rozwiazania?

OK

Obowiązkiek zgłoszenia towaru do procedury eksportu ciąży na eksporterze ( osoba wystawiająca ostatnią fakturę handlową ) nic go z tego nie zwalnia .
Jego obowiązkiem jest dokonanie odprawy celnej osobiście lub przez upoważnioną agencję celną .

Prosze mi powiedziec kto taki obowiazek na eksportera nalozyl i kto ma go egzekwowac? Bede wdzieczna jesli dowiem sie o podstawe prawna takiego obowiazku.
Takie warunki winny być zawarte w kontrakcie .

W kontrakcie powinno byc zapisane to o czym sie strony dogadaja. Jesli zapis bedzie, ze sprzedaz odbywa sie na warunkach EXW, to oznacza to EXW w takim znaczeniu , wjakim faktycznie jest.
Co do Icotermsu żeczywiście niekiedy odbiega od przepisów PC.

Mala poprawka - procedury nie pokrywaja sie z INCOTERMS.
Jeżeli odbiorca odebrał towar i nawet nie jest wskazane w kontrakcie kto dokonuje odprawę to wszystkie koszty związane z odprawą czy przemieszczeniem towaru np. dojazd do innego miejsca winne obciązyć eksportera .

Jak w p.1
Podstawą do tego jest min wystawienie faktury eksportowej z 0
stawką VAT . Jeżeli w takiej fakturze jest firma z poza UE i zerowa stawka VAT to obowiązek odprawy zawsze ciązy na wystawiającym fakturę tj. eksporterze

Podstawa do zastosowania 0% VAT jest posiadanie powierdzenia o wywozie towaru poza terytorium kraju. W Ustawie (mam na mysli ust. o podatku od towarow i uslug) niema mowy o tym kto i gdzie ma takie dokumenty zalatwac.

IMO - bylo by bardzo dobrze jesli by obowiazywal ten porzadek jaki Pan opisal. Ale niestety tak nie jest.
Pozdrawiam
Rowniez pozdrawiam
Marek Olczak

Marek Olczak Zakończyłem
działalność szukam
pracy :)

Temat: Problem do rozwiazania?

Sytacja kiedy sprzedający nie chce dokonć odprawy celnej w wywozie jest dla mnie trochę abstrakcyjna ale różnie podchodzi się do interesów .
Natomiast co do Pani pytania o podstawę prawną .
Obrót towarami pomiędzy UE a państwami trzecimi reguluje Wspólnotowy Kodeks Celny ( WKC ) . Osoba sprzedająca towar i posiadająca wiedzę , że towar będzie wywożony poza teren UE ma się dostosować do przepisów. Nikt nikomu łaski nie robi.
Osoba sprzedająca towar winna posiadać elementarną i podstawową więdzę .
Postaram się teraz Pani opisać sytację i podać podstawy prawne

1 ) Art 161ust 1 WKC - Procedura wywozu pozwala na wyprowadzenie towaru poza teren UE . Dokonanie wywozu wymaga spełnienia formalności dla niego przewidzianych
2) Art59 ust 1 WKC Każdy towar , który ma być objety procedurą celną ( wywóz - eksport ) winien być do niej zgłoszony
3) Art 62 ust 1 WKC zgłoszenia dokonuje się w formie pisemnej
4) Art 64 ust 2 pkt b WKC zgłaszający powinien mieć swoją siedzibę we Wspólnocie ( podmiot lub osoba zamieszkała lub zarejestrowana działalność na terenie Wspólnoty ) Oczywiście osoba ta może działać przez pełnomocnika . Ale zasady co do siedziby na terenie wspólnoty również obowiązują .

To tak w akademickim skrócie gdyż gdybym chciał się dokładniej rozpisywać to jest to temat rzeka . Podałem najważniejsze podstawy prawne

Co do uwagi na temat zastosowania 0 stwki VAT w eksporcie to ostatni akapit ja bym to określił inaczej

Stawka VAT w eksporcie to 0% . art 41 ust 4 ustawy VAT
Stosujsie się ja natomiast jeżeli podatnik w wymaganym okresie posiada stosowny dokument potwierdzający wyprowadzenie towar poza terytorium Wspólnoty. art.41 ust 6 ustawy VAT
Tak więc w czsie i miejscu objęcia towaru wnioskowaną procedurą stawka VAT wynosi 0 % .Z tego też względu podatnik ma prawo do wystawienia faktury z zerową stwką VAT.
Natomiast jeżeli w wymaganym czsie i formie nie uzyska stosownego dokumentu zobligowany jest dopiero wówczs do zastosowania stawki właściwej dla towaru i dokonania naliczenia i rozliczenia podatku wsposób określony w ustawie VAT.
Pozdrawiam
Marek
Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: Problem do rozwiazania?

Dziekuje bardzo za odpowiedz. Rozpisywac sie rzeczywiscie niema potzreby. Mozna rzecz ujmowac na rozne sposoby, ale to nie zawsze bedzie trafna odpowiedz na postawione pytanie.

Prosze mi wybaczyc, ale w przytoczonych przez Pana artykulach nie znajduje odpowiedzi na moje pytanie odnosnie obowiazku eksportera do zrobienia odprawy samemu i na swoj koszt.
Marek Olczak

Marek Olczak Zakończyłem
działalność szukam
pracy :)

Temat: Problem do rozwiazania?

W tej sytacji jedynym rozwiązaniem jest juz na etapie rozmów i negocjacji jasno określić obowiązki eksportera
Druga sprawa jeżeli eksporter posiada zaliczkę na potrzeby podatku VAT w przypadku eksportu może mu nie zależec na dokonaniu odprawy celnej .
Podsumowując są jeszcze tzw dobre zasady w biznesie i każdy zna swoje obowiązki Jeżeli eksporter nie chce płacić za odprawę celną to znaczy że nie zależy mu na eksporcie .
Obecne Przepisy WKC uniemożliwiają dokonanie odprawy celnej w eksporcie przez kupującego . ( dokonanie odprawy celnej - zgłoszenie towaru do odprawy w myśl art Art 64 ust 2 pkt b WKC
Pozdrawiam
Marek
Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: Problem do rozwiazania?

Wlasnie o tym mowa...
Ja jestem posrodku. Dostaje zlecenie na dostawe od importera, w ktorym jest czarno na bialym EXW. A eksporter stawia mi jakies glupie argumenty. Nie idzie tu mowa o pieniadze, bo czasem koszt odprawy w porownaniu do ceny za towar, czy nawet transport jest znikomy. Chodzi o to ze ja jestem uzalezniona od dobrej woli eksportera, ktory jest niekompetentny i nie chce sie w tym przyznac; i z ktorym tak na dobra sprawe nic mnie nie laczy.

W niektorych krajach UE (z tymi co pracuje) niema takich cyrkow. Kierowca sam moze zglosic towar do odprawy gdzies po drodze, tylko nie w PL.
Marek Olczak

Marek Olczak Zakończyłem
działalność szukam
pracy :)

Temat: Problem do rozwiazania?

Nataliya Kozova:
Wlasnie o tym mowa...
Ja jestem posrodku. Dostaje zlecenie na dostawe od importera, w ktorym jest czarno na bialym EXW. A eksporter stawia mi jakies glupie argumenty. Nie idzie tu mowa o pieniadze, bo czasem koszt odprawy w porownaniu do ceny za towar, czy nawet transport jest znikomy. Chodzi o to ze ja jestem uzalezniona od dobrej woli eksportera, ktory jest niekompetentny i nie chce sie w tym przyznac; i z ktorym tak na dobra sprawe nic mnie nie laczy.

W niektorych krajach UE (z tymi co pracuje) niema takich cyrkow. Kierowca sam moze zglosic towar do odprawy gdzies po drodze, tylko nie w PL.

Natalia WKS obowiązuje wszystkie kraje tak więc nie wiem jak może zgłosić sam kierowca . Jedynym wyjatkiem w zasadzie jest procedura tranzytu po zakończonym wywozie np. otwarcie Karnetu TIR wówczas ok ma kierowca taką mozliwość . Moim zdaniem jedynym rozwiązaniem jest sytacja gdzie przed załadunkiem masz wskazane miejsce i osobę np. agencję celną która dokona odprawy celnej . W innej sytacji wpadasz w koszty i jeździsz z towarem do nikąd .
Niestety nic więcej nie pomogę eksporter któremu nie zależy na odprawie celnej to dla mnie jakieś nie porozumienie i chora sytacja .
My np. odprawiamy towary w eksporcie polskich firm ale również niemieckich , włoskich, hiszpańskich, i nigdy nie wynikł taki problem . Nawet w sytuacji gdzie załadowano towar we Włoszech i tam nie zrobiono odprawy moment dostawaliśmy skanem upoważnienie dokument potwierdzający nadanie NIPu w danym państwie i po problemie .
Pozdrawiam
Marek
Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: Problem do rozwiazania?

Marek Olczak:
Nataliya Kozova:
Wlasnie o tym mowa...
Ja jestem posrodku. Dostaje zlecenie na dostawe od importera, w ktorym jest czarno na bialym EXW. A eksporter stawia mi jakies glupie argumenty. Nie idzie tu mowa o pieniadze, bo czasem koszt odprawy w porownaniu do ceny za towar, czy nawet transport jest znikomy. Chodzi o to ze ja jestem uzalezniona od dobrej woli eksportera, ktory jest niekompetentny i nie chce sie w tym przyznac; i z ktorym tak na dobra sprawe nic mnie nie laczy.

W niektorych krajach UE (z tymi co pracuje) niema takich cyrkow. Kierowca sam moze zglosic towar do odprawy gdzies po drodze, tylko nie w PL.

Natalia WKS obowiązuje wszystkie kraje tak więc nie wiem jak może zgłosić sam kierowca . Jedynym wyjatkiem w zasadzie jest procedura tranzytu po zakończonym wywozie np. otwarcie Karnetu TIR wówczas ok ma kierowca taką mozliwość . Moim zdaniem jedynym rozwiązaniem jest sytacja gdzie przed załadunkiem masz wskazane miejsce i osobę np. agencję celną która dokona odprawy celnej . W innej sytacji wpadasz w koszty i jeździsz z towarem do nikąd .
Niestety nic więcej nie pomogę eksporter któremu nie zależy na odprawie celnej to dla mnie jakieś nie porozumienie i chora sytacja .
My np. odprawiamy towary w eksporcie polskich firm ale również niemieckich , włoskich, hiszpańskich, i nigdy nie wynikł taki problem . Nawet w sytuacji gdzie załadowano towar we Włoszech i tam nie zrobiono odprawy moment dostawaliśmy skanem upoważnienie dokument potwierdzający nadanie NIPu w danym państwie i po problemie .
Pozdrawiam
Marek


Wiem
Ja tez odprawiam zawsze towary u siebie z krajow europejskich. Bo jak laduje towar popoludniu np. we Wloszech , albo wieczorem w piatek , to na odprawe na miejscu czekac niema sensu. I dostac upowaznienie z firmy wloskiej, czy angielskiej niema najmniejszego problemu poza malutkimi wyjatkami ;-) - choc oczy im sie dwoja od zdziwienia. Nie znam dokladnie przepisow we wszystkich krajach UE, ale w WKC nie jest powiedziane ze odprawy ma obowiazek (czy tez wylaczna mozliwosc) zrobic eksporter. Jest mowa o tym ze towar ma byc zgloszony przez eksportera, lub osoby dzialajacej w jego imieniu (czyli taka osoba moze byc tez kierowca).

Nie rozwiazemy tu tego problemu. Jest on zbyt zlozony i cedno lezy na innym poziomie niz nasze kompetencje ;-((..niestety.
Myslalam ze jest jakies obejscie tego...

Pozdrawiam
Nataliya
Marek Olczak

Marek Olczak Zakończyłem
działalność szukam
pracy :)

Temat: Problem do rozwiazania?

Nataliya Kozova:
Marek Olczak:
Nataliya Kozova:
Wlasnie o tym mowa...
Ja jestem posrodku. Dostaje zlecenie na dostawe od importera, w ktorym jest czarno na bialym EXW. A eksporter stawia mi jakies glupie argumenty. Nie idzie tu mowa o pieniadze, bo czasem koszt odprawy w porownaniu do ceny za towar, czy nawet transport jest znikomy. Chodzi o to ze ja jestem uzalezniona od dobrej woli eksportera, ktory jest niekompetentny i nie chce sie w tym przyznac; i z ktorym tak na dobra sprawe nic mnie nie laczy.

W niektorych krajach UE (z tymi co pracuje) niema takich cyrkow. Kierowca sam moze zglosic towar do odprawy gdzies po drodze, tylko nie w PL.

Natalia WKS obowiązuje wszystkie kraje tak więc nie wiem jak może zgłosić sam kierowca . Jedynym wyjatkiem w zasadzie jest procedura tranzytu po zakończonym wywozie np. otwarcie Karnetu TIR wówczas ok ma kierowca taką mozliwość . Moim zdaniem jedynym rozwiązaniem jest sytacja gdzie przed załadunkiem masz wskazane miejsce i osobę np. agencję celną która dokona odprawy celnej . W innej sytacji wpadasz w koszty i jeździsz z towarem do nikąd .
Niestety nic więcej nie pomogę eksporter któremu nie zależy na odprawie celnej to dla mnie jakieś nie porozumienie i chora sytacja .
My np. odprawiamy towary w eksporcie polskich firm ale również niemieckich , włoskich, hiszpańskich, i nigdy nie wynikł taki problem . Nawet w sytuacji gdzie załadowano towar we Włoszech i tam nie zrobiono odprawy moment dostawaliśmy skanem upoważnienie dokument potwierdzający nadanie NIPu w danym państwie i po problemie .
Pozdrawiam
Marek


Wiem
Ja tez odprawiam zawsze towary u siebie z krajow europejskich. Bo jak laduje towar popoludniu np. we Wloszech , albo wieczorem w piatek , to na odprawe na miejscu czekac niema sensu. I dostac upowaznienie z firmy wloskiej, czy angielskiej niema najmniejszego problemu poza malutkimi wyjatkami ;-) - choc oczy im sie dwoja od zdziwienia. Nie znam dokladnie przepisow we wszystkich krajach UE, ale w WKC nie jest powiedziane ze odprawy ma obowiazek (czy tez wylaczna mozliwosc) zrobic eksporter. Jest mowa o tym ze towar ma byc zgloszony przez eksportera, lub osoby dzialajacej w jego imieniu (czyli taka osoba moze byc tez kierowca).

Nie rozwiazemy tu tego problemu. Jest on zbyt zlozony i cedno lezy na innym poziomie niz nasze kompetencje ;-((..niestety.
Myslalam ze jest jakies obejscie tego...

Pozdrawiam
Nataliya

Rozwiązaniem sa odprawy celne w mojej agencji
Przy odrobinie wyprzedzenia damy sobie radę ze wszystkimi problemami . Reprezentujemy firmy włoskie, hiszpańskie , niemiecke i oczywiście polskie
Zapraszam Nataliyo
I pozdrawiam
Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: Problem do rozwiazania?

Oki ;-)
Bede miala na uwadze.

Pozdrawiam
Nataliya
Kamila M.

Kamila M. Zarząd/Specjalista,
Customs agent

Temat: Problem do rozwiazania?

Długo długo po terminie

Ale musze jeszcze dodać ważną rzecz. Eksporter który stosuje stawkę 0% VAT z uwagi na to iż jest to sprzdaż eksportwowa powinien posiadać potwierdzenie wyprowadzenia towaru poza UE . Jeśli nie dokona odprawy eksportowej to potwierdzenia nie otrzyma . Kłopot w tym że jeśli księgowość odzyska VAT z uwagi na to iż sprzedany został towar ze stawką 0% a nie będzie posiadała elektronicznego potwierdzenia zaczną się kłopoty gdy przyjdzie US.

pozdrawiam
Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: Problem do rozwiazania?

Kamila Marczak-Glapiak:
Długo długo po terminie

Ale musze jeszcze dodać ważną rzecz. Eksporter który stosuje stawkę 0% VAT z uwagi na to iż jest to sprzdaż eksportwowa powinien posiadać potwierdzenie wyprowadzenia towaru poza UE . Jeśli nie dokona odprawy eksportowej to potwierdzenia nie otrzyma . Kłopot w tym że jeśli księgowość odzyska VAT z uwagi na to iż sprzedany został towar ze stawką 0% a nie będzie posiadała elektronicznego potwierdzenia zaczną się kłopoty gdy przyjdzie US.

pozdrawiam

Nie wiem na co dokładnie Pani chciała zwrócić uwage...
Eksporter może zgłosić towar do odprawy celnej, ale to mu nie da potwierdzenia wywozu. Chyba że sam go wywiezie. Teoretycznie o tym, gdzie bedzie (czy wogole bedzie) odprawa ostateczna, decyduje strona organizujaca transport.

Poza tym, jesli eksporterowi na tym az tak zalezy i chce w tym uczęstniczyć, to czemu sprzedaje na warunkach EXW?Nataliya Kozova edytował(a) ten post dnia 28.08.10 o godzinie 21:24
Aleksander Miszczuk

Aleksander Miszczuk Prezes Zarządu

Temat: Problem do rozwiazania?

Nie jest to problem dla dobrego agenta celnego ...
Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: Problem do rozwiazania?

Oleksandr Mishchuk:
Nie jest to problem dla dobrego agenta celnego ...

Bo jest czarownikiem i sobie to upowaznienie wyczaruje?
Musi sie jeszcze postarac nad kopiami dokumentów firmy eksportera;))Nataliya Kozova edytował(a) ten post dnia 05.09.10 o godzinie 23:27
Aleksander Miszczuk

Aleksander Miszczuk Prezes Zarządu

Temat: Problem do rozwiazania?

Aż się nie wierzy, że może to pisać pracownik, który zajmuje się "doradztwem w zakresie eXportu"... Jeżeli to dla pani czarowanie, to jak można nazwać załatwienie SAD-u na towar, jeżeli kierowca zapomniał pokazać dokumenty polskiemu celnikowi?
Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: Problem do rozwiazania?

Oleksandr Mishchuk:
Aż się nie wierzy, że może to pisać pracownik, który zajmuje się "doradztwem w zakresie eXportu"... Jeżeli to dla pani czarowanie, to jak można nazwać załatwienie SAD-u na towar, jeżeli kierowca zapomniał pokazać dokumenty polskiemu celnikowi?

Daruje sobie Pan. Aż się nie chce komentować zadanego mi pytania.
Proszę jeszcze raz przeczytać mój pierwszy post i zastanowić się nad sednem problemu.
Pozdrawiam.

PS. Ten problem najbardziej boli w drobnicy, jesli Pan wie co to jest.Nataliya Kozova edytował(a) ten post dnia 06.09.10 o godzinie 15:28
Aleksander Miszczuk

Aleksander Miszczuk Prezes Zarządu

Temat: Problem do rozwiazania?

Oczywiście. Więc proszę doradzić, co robić jeżeli wysyłając towar "drobnicą", kierowca zapomniał pokazać nasze dokumenty na granicy? (Czarowanie nie wchodzi w grę)
Nataliya Kozova

Nataliya Kozova specjalista ds.
Handlu
Zagranicznego,
import/export

Temat: Problem do rozwiazania?

Oleksandr Mishchuk:
Oczywiście. Więc proszę doradzić, co robić jeżeli wysyłając towar "drobnicą", kierowca zapomniał pokazać nasze dokumenty na granicy? (Czarowanie nie wchodzi w grę)

a co ten dobry agent na to?

tak poważnie:
do jakiego kraju to było wysyłane? na jakich dokumentach kierowca przekraczał granicę? na jakiej podstawie i czy wogóle klient-odbiorca zgłosił ten towar u siebie?
jakie konkretnie to były dokumenty co on zapomniał pokazać, jakie dokumenty związane z tą wysyłką Państwo posiadają? na jakich warunkach sprzedaliście towar, czyli kto jest organizatorem transportu?

Wyjscia są, ale wszystko zależy od ww okoliczności.Nataliya Kozova edytował(a) ten post dnia 07.09.10 o godzinie 11:12
Aleksander Miszczuk

Aleksander Miszczuk Prezes Zarządu

Temat: Problem do rozwiazania?

Klient ukraiński zabierał towar na warunkach FCA. Towar był odprawiony w UC w Rzeszowie. Polskiemu celnikowi nie pokazał żadnych dokumentów. Ale są pieczątki ukraińskiego celnika na dokumentach.
Dziękuję.

Następna dyskusja:

Problem z FedExem (Clo, Vat...




Wyślij zaproszenie do