Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU
Temat: Zagraniczne sieci handlowe trafiają do Chin
Wal-Mart, Carrefour oraz inne sieci hipermarketów opanowują rynek Państwa Środka. Detaliści są przyjmowani z otwartymi rękoma przez chiński rząd, który w tym sektorze przemysłu prowadzi mało restrykcyjną politykę, otwartą na obcych inwestorów. Główną przyczyną takiej postawy władz jest fakt, iż zagraniczne koncerny nie staną się czołowymi graczami na chińskim rynku, gdzie 1,3 mld ludzi korzysta z masowej konsumpcji."Rząd nie jest zainteresowany nadmiernym udziałem zagranicznych
przedsiębiorstw w krajowym rynku", powiedziała Candy Huang, analityk z BNP Paribas w Szanghaju. "Największe sieci detaliczne w Chinach aktualnie posiadają ok. pięciu proc. udziału w rynku", dodała Huang. Zagraniczne koncerny ciężko pracują, by zwiększyć swój udział w rynku Państwa Środka.
Brytyjski detalista Tesco zamierza otworzyć kolejne 10 hipermarketów w br. Z 90 proc. udziałem w Hymall - należącym do tajwańskiego koncernu Ting Hsin International Group, Tesco posiada obecnie 45 sklepów Hymall. Amerykańska sieć Home Depot Inc podpisała również porozumienie na kupno chińskich sklepów Homeway. "Konsolidacja jest zdecydowanie trendem", powiedziała Huang. "Ostatecznie, na rynku pozostaną tylko trzej najwięksi gracze, ale mimo wszystko rynek detaliczny zdecydowanie nie będzie zdominowany przez zagraniczne koncerny".