konto usunięte

Temat: zarządca drogi=inwestor=organ administracji=samopozwolenia!

Na podstawie przepisów specustawy drogowej z 10.4.2003 r. (ex. art. 24) prezydent miasta na prawach powiatu jako zarządca drogi jest inwestorem i wydał sam sobie pozwolenie na budowę drogi, decyzję lokalizacyjną a potem pozwolenie na użytkowanie - jako jedyna stona postępowania o pozwolenie na użytkowanie (innymi słowy inwestor z urzędu wydaje sobie pozwolenie na użytkowanie).

Coo tym sądzicie?

W efekcie tego wszystkiego osoba trzecia, której nieruchomości sąsiadują z inwestycją:
1. zaskarżyła pozwolenie na użytkowanie do wojewody - wojewoda umorzył postępowanie odwoławcze jako bezprzedmiotowe, bo osoba trzecia nie jest stroną w sprawie wydania pozwolenia na użytkowanie. Czy są szanse żeby skutecznie zaskarzyć taką decyzję do WSA?

2. zaskarżyła pozwolenie na użytkowanie do pinb - pinb umorzył postępowanie jako bezprzedmiotowe ze względu na to, że "droga została wybudowana legalnie, jest legalnie użytkowana, stan techniczny nie budzi zastrzeżeń". W odwołaniu podnoszony był zarzut naruszenia art. 5 upb i niewykonanie pozwolenia na budowę w części gwarantującej ochronę prawa osoby trzeciej przez wykup resztówek (art. 13 specustawy). O tym, że inwestor wycofał się z tej gwarancji wiadomo było jeszcze przed wydaniem pozwolenia na użytkowanie i inwestor wezwany został w takim stanie rzeczy do zapewnienia dostępu do drogi publicznej (czego nie przewidywał projekt, bo resztówki miały być wykupione jako zabezpieczenie interesu os. trzeciej) tym resztówkom (inwestycja pozbawiła resztówki jakiegokolwiek dostępu do drogi publ.) Na wezwanie nie odpowiedział, wydał pozwolenie na użytkowanie.

Zostało złożone odwołanie od decyzji pinb do winb; jak oceniacie szanse uwzględnienia tego odwołania? W odwołaniu przytoczona została teza z wyroku WSA w Łodzi z dnia 3 kwietnia 2007 roku syg. akt II SAB Łd53/06:
"Skarżący ma prawo żądania zbadania legalności budowy nie tylko pod kątem tego, czy budowa wymaga pozwolenia na budowę bądź zgłoszenia, ale także pod kątem spełnienia innych kryteriów zgodności z przepisami zwłaszcza, że przepis art. 5 ust. 1 pkt 9 ustawy Prawo budowlane przewiduje ochronę takiej wartości jak dostęp do drogi publicznej. Co więcej naruszenie art. 5 ustawy Prawo budowlane przy wykonywaniu robót budowlanych objęte jest uregulowaniem art. 93 pkt 1 cytowanej ustawy. Do zadań zaś inspektora nadzoru budowlanego, zgodnie z art. 81 i art. 84 ustawy Prawo budowlane, należy nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, a w szczególności zgodności rozwiązań architektoniczno - budowlanych z przepisami techniczno - budowlanymi oraz zasadami wiedzy technicznej.

W ocenie składu orzekającego, organ nadzoru budowlanego, do którego skierowane zostało żądanie wszczęcia postępowania (de facto pismo wszczynające postępowanie) powinien podjąć czynności w celu wyjaśnienia sytuacji przedstawionej we wniosku. Następnie, stosownie do okoliczności, w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów prawa budowlanego, podjąć czynności faktyczne i prawne w celu doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem."

Może wszcząć postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę?

Czy inwestor nie powinien zwrócić się z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie do innego organu?

Z góry dziękuję za uwagę i ewentualne wszelkie sugestie.