Henryk
M.
Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering
Temat: Swarovski, kryształy - BOS, czy nie?
Wpadło mi w ręce pismo, którego zwykle nie czytam :o) – „Twój Styl”, z kwietnia 2009, dodatek „Trendy”. Przeglądając je natknąłem się na ciekawy artykuł o firmie Swarovski. Wydał mi się ciekawy, bo – moim zdaniem – opisuje wprost strategię BOS:• firma założona pod koniec XIX wieku istnieje i działa do dzisiaj, i świetnie się ma – to jeszcze za mało, by mówić o BOS, ale,
• rodzina Swarovskich uczyniła z wytwarzania kryształów sztukę (z wytwarzania i marketingu), której produkty określane są jako „wspaniałe, kiczowate, czy – spełnienie dziecięcych marzeń”,
• marka „Swarovski” nie ma do dzisiaj praktycznie konkurencji – oczywiście są firmy, które próbują konkurować, ale czy potraficie jakąś wymienić z nazwy, bez szukania?
• firma ciągle szuka nowych zastosowań dla swoich produktów; nawiązuje współpracę ze znakomitymi projektantami i kreatorami i młodymi, obiecującymi artystami; buduje wizerunek, z którym trudno konkurować,
• „tańsze od brylantów”, ale jednak drogie, choć to „tylko” szkło kryształowe,
• nowe technologie…
Fakty:
• 1300 sklepów na całym świecie,
• 400 tysięcy osób w stowarzyszeniu fanów kryształowych figurek Swarovskiego,
• 8 milionów gości, którzy odwiedzili od 1995 roku muzeum Kristallwelten, zaprojektowane na 100 lecie firmy Swarovski…
Co o tym sądzicie? BOS, czy nie?
Pozdrawiam