Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Zastanawiam się ostatnio nad różnicami pomiędzy reklamą a promocją (temat dla Jacka :o). Nie chodzi mi tu o przysłowiową "promocję w Tesco", czyli tzw. "okazyjne", niższe :o))) ceny.

Chodzi mi o prawdziwą, rzetelną promocję produktu/usługi. Czy wypromowanie nowego produktu/usługi to jedynie kwestia odpowiednio przygotowanej kampanii reklamowej? Czy reklama jest nieodłącznym elementem promocji? Co to znaczy np. „promocja zdrowego trybu życia”? Podaję to jako pierwszy z brzegu przykład użycia określenia promocja.

Jak ma wyglądać promocja zgodna z BOS? Znowu przykład, na który już wielokrotnie się powoływałem projekt „Ginger”, czyli pojazd Segway – nowinka technologiczna, ale klapa marketingowa. Czy to nie jest przykład złej promocji? Skupiano się na jego walorach technicznych, mówiono (mętnie) o rewolucji w komunikacji osobistej i...

Co Wy na to?

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

marketing = komunikacja

i na to składa się wiele narzędzi, a reklama to zaledwie jedno z nich
mogę sobie wyobrazić sukces marketingowy bez użycia reklamy ;)
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Mirek Połyniak:
marketing = komunikacja

i na to składa się wiele narzędzi, a reklama to zaledwie jedno z nich
mogę sobie wyobrazić sukces marketingowy bez użycia reklamy ;)

Biorąc za punkt wyjścia TWoje "równanie" zadam pytanie w ten sposób:

czy reklama = promocja?

Zakładając, że padnie odpowiedź "NIE" pytam, czy istnieje niepusty zbiór elementów skłądających się na promocję, którą można określić mianem BOS?

Takie trochę matematyczne podejście :o)

Pozdrawiam
Marta Ł.

Marta Ł. zarządzanie
finansami firm

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Henryk M.:
Co to znaczy np. „promocja
zdrowego trybu życia”? Podaję to jako pierwszy z brzegu przykład użycia określenia promocja.

Tu akurat mogę wyjaśnić, że pojęcie promocja zdrowego trybu życia, a szerzej promocja zdrowia pochodzi z nieco innej bajki. Na Konferencji Ottawskiej (chyba WHO, ale nie upieram się) w 1986 roku uchwalono definicję promocji zdrowia, która została uznana za przełomową i właściwie obowiązującą do dziś. Ale jest to ujęcie socjologiczno-psychologiczne i raczej niewiele ma wspólnego z Twoim pytaniem. Rozumiem, że w tym wypadku pojęcia promocji używa się w nieco innym znaczeniu. Jej głównymi składnikami są autonomia, partycypacja, współodpowiedzialność podmiotu w aspekcie socjoekologicznym. Przypadkowo niedawno tego się uczyłam.

Natomiast książka od marketingu wyjaśnia, że promocja jest jednym z elementów marketing mix, a z kolei reklama jedną z metod promocji. Rozumiem to więc tak, że promocja ma wiele znaczeń w ujęciu szerokim, jako jeden z elementów marketing mix, obejmuje reklamę, merchandising, PR oraz również promocję w miejscu sprzedaży. Czyli to drugie znaczenie, węższe to właśnie promocja w stylu, jak to ująłeś, TESCO.

Sama jestem ciekawa, jak rozwikłacie ten problem.

Co rozumiesz przez skrót BOS?
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Tak, oczywiście, jedno z "4P" w marketing mix - to definicja. Chodzi mi raczej o jej praktyczne rozwinięcie w kontekście BOS. Strategia obejmuje wszystkie aspekty rynkowego wdrożenia nowego produktu i/lub usługi. W książce traktującej o BOS zabrakło mi właśnie omówienia tego "P". Jest w niej wiele na temat Produktu (usługi), miejsca (Place), ceny (Price), ale niewiele na temat promocji. W każdym bądź razie takie jest moje zdanie.

Pozdrawiam
Rafał Kołodziej

Rafał Kołodziej Strateg-innowator.

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Mirek Połyniak:
marketing = komunikacja

i na to składa się wiele narzędzi, a reklama to zaledwie jedno z nich
mogę sobie wyobrazić sukces marketingowy bez użycia reklamy ;)


Przykro mi, ale nie mogę się zgodzić z tym równaniem. Marketing > komunikacja. Zdecydowanie. Błędem osób zajmujących się reklamą (komunikacją) jest utożsamianie funkcji marketingu wyłącznie z komunikacją. Odsyłam do (nieco emocjonalnej) argumentacji na moim blogu, która powstała przy projekcie, który prowadzę. Partnerem w tym projekcie jest (bardzo dobra) agencja reklamowa, która dokładnie prezentuje takie myślenie.

http://cocreation.bblog.pl/wpis,marka;-;konsekwencja;c...

pozdRAFAL

konto usunięte

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

każdy ma prawo do własnych opinii tylko, że podany link - btw warto go poprawić - dotyczy raczej marki

i warto pamiętać, że komunikacja nie jest tożsama z ATL, bo jest wiele punktów styku z marką, a w każdym z nich marka komunikuje się z odbiorcą

co do równania marketing = komunikacja, to nie śmiałbym się zgodzić z człowiekiem, który był kiedyś moim szefem, a uważam go za jedną 2 kluczowych osób, które były fundamentem sukcesu firmy US Pharmacia (1sza firma OTC w PL, 5ta w EU)
Rafał Kołodziej

Rafał Kołodziej Strateg-innowator.

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Firma US Pharmacia, czapki z głów przed tą firmą, działa w oparciu o prosty model biznesowy, zakładający dwie silne nogi w biznesie: 1) dystrybucja, 2) komunikacja. I w przypadku US Pharmacia byłbym bliżej znaku równości pomiędzy marketingiem a komunikacją. Choć i w tym przypadku zarządzanie portfelem produktów, zarządzanie produktami, ich cyklem życia, pozycjonowaniem cenowym - to coś zdecydowanie więcej, niż komunikacja.

Jednak uogólnienie tego na poziom biznesu ogółem i postawienie znaku równości na poziomie innych biznesów jest nadużyciem. Jaką funkcję ma np. komunikacja w biznesie firm Apart? Bartek? Amica? Philip Morris? BP? ZARA? Starbucks? etc. etc. W każdej ma JAKĄŚ. Ściśle określoną. Ale z pewnością tam marketing >>>> komunikacja.

pozdRAFAL

konto usunięte

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Rafał Kołodziej:
Jednak uogólnienie tego na poziom biznesu ogółem i postawienie znaku równości na poziomie innych biznesów jest nadużyciem. Jaką funkcję ma np. komunikacja w biznesie firm Apart? Bartek? Amica? Philip Morris? BP? ZARA? Starbucks? etc. etc.

dla mnie komunikacja to np. opakowanie, POS, wygląd sklepu, dizajn sprzętu AGD - więc jednak marketing :)
Rafał Kołodziej

Rafał Kołodziej Strateg-innowator.

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

No tak - ja też rozumiem w ten sposób komunikację. Tu nie ma różnic :)

Funkcje marketingowe są jednak zdecydowanie szersze niż komunikacja. Bo pytanie za co odpowiada marketing? W sensie wskaźników biznesowych?

Jeżeli to udałoby nam się uspójnić, to łatwiej byłoby zbudować znak równości lub większości, pomiędzy komunikacją a marketingiem.

pozdRAFAL
Dariusz Skraskowski

Dariusz Skraskowski Konsultant
Strategiczny
Akademii Biznesu
Piotra Michalaka

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Henryk M.:
Tak, oczywiście, jedno z "4P" w marketing mix - to definicja. Chodzi mi raczej o jej praktyczne rozwinięcie w kontekście BOS. Strategia obejmuje wszystkie aspekty rynkowego wdrożenia nowego produktu i/lub usługi. W książce traktującej o BOS zabrakło mi właśnie omówienia tego "P". Jest w niej wiele na temat Produktu (usługi), miejsca (Place), ceny (Price), ale niewiele na temat promocji. W każdym bądź razie takie jest moje zdanie.

Tak jak piszesz książka BOS koncentruje się bardziej na tworzeniu wartościowej oferty i szukaniu ukrytego popytu. Ponieważ okazuje się, że jest to kamień węgielny tworzenia hitu rynkowego. Kiedy mamy już wartościową ofertę, wtedy to ostatnie P samo się definiuje. W dużej mierze sposoby promocji skupiają się wtedy na wzmacnianiu poczty pantoflowej. Zadowoleni nabywcy aktywnie wspierają działania promocyjne dzieląc się ze znajomymi informacją o ofercie.

Wtedy BOS wpisuje się w koncepcję Wielkiej Formuły opisanej przez Marka Joynera.

1. Stwórz wartościową ofertę dla nabywcy.
2. Przedstaw ją spragnionym masom klientów.
3. Dokonuj kolejnych sprzedaży pozyskanym klientom.

Brakowało mi w "Wielkiej Formule" praktycznych wytycznych do puntu 1. A książka BOS znakomicie rozwija ten punkt.

Kiedy mamy już wartościową ofertę, w kontynuacji mogą pomóc pomysły zawarte w dwóch książkach: "Wielka Formuła" Mark Joyner i "Odkryj swój potencjał" Jay Abraham.

Pozdrawiam
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Dariusz Skraskowski:

Wtedy BOS wpisuje się w koncepcję Wielkiej Formuły opisanej przez Marka Joynera.

1. Stwórz wartościową ofertę dla nabywcy.
2. Przedstaw ją spragnionym masom klientów.
3. Dokonuj kolejnych sprzedaży pozyskanym klientom.

Brakowało mi w "Wielkiej Formule" praktycznych wytycznych do puntu 1. A książka BOS znakomicie rozwija ten punkt.

Mnie zaś brakuje praktycznych wytycznych do punktu 2. Zauważ, że wiele produktów/usług powstających zgodnie z założeniami BOS nie ma (jeszcze) "spragnionych mas (potencjalnych) klientów". W strategii BOS kładzie sie nacisk na kierowanie oferty do nie-klientów, czyli wywoływaniu popytu tam, gdzie go (jeszcze) nie ma. Jak to (z)robić?

W świetle tematu wątku: reklama vs. promocja: razem, czy osobno? jak?

Pozdrawiam
Dariusz Skraskowski

Dariusz Skraskowski Konsultant
Strategiczny
Akademii Biznesu
Piotra Michalaka

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Henryk M.:
Mnie zaś brakuje praktycznych wytycznych do punktu 2. Zauważ, że wiele produktów/usług powstających zgodnie z założeniami BOS nie ma (jeszcze) "spragnionych mas (potencjalnych) klientów". W strategii BOS kładzie sie nacisk na kierowanie oferty do nie-klientów, czyli wywoływaniu popytu tam, gdzie go (jeszcze) nie ma. Jak to (z)robić?

Jak piszą autorzy większość produktów/usług wypływa na błękitny ocean z czerwonego oceanu. W tych przypadkach firmy wiedzą jak trafić z nową ofertą do nie-klientów, którzy stanowią spragniony tłum nabywców. Punkt 2 opanowały po mistrzowsku. Nieraz już spotkałem się z przeciętną ofertą oferowaną w nieprzeciętny sposób. Wtedy wystarczy dodać punkt 1 i sukces gotowy.

Rzeczywiście trudniej gdy powstaje nowy produkt w firmie, która nie wie jak praktycznie podejść do punktu 2. Wtedy dobrym rozwiązaniem jest partnerstwo z firmą, która obsługuje tę samą grupę nabywców co nasza i opanowała punkt 2. Daje to natychmiastowy dostęp do zasobów, które partner często budował latami.
Ciekawe pomysły (bardzo praktyczne) podsuwa Jay Abraham i Mark Joyner. Polecam dwie książki, o których pisałem wcześniej.

Pozdrawiam
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Powoływałem się już wielokrotnie na przykład projektu "Ginger", czyli pojazdu Deana Kamena o nazwie Segway. Totalna klapa, jeżeli chodzi o trafienie do "spragnionych (nowego produktu) mas klientów".

Pozdrawiam
Dariusz Skraskowski

Dariusz Skraskowski Konsultant
Strategiczny
Akademii Biznesu
Piotra Michalaka

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Henryk M.:
W strategii BOS kładzie sie nacisk na kierowanie oferty do nie-klientów, czyli wywoływaniu popytu tam, gdzie go (jeszcze) nie ma. Jak to (z)robić?

To zależy do której warstwy nie-klientów chcemy dotrzeć. Jeśli do pierwszej warstwy, to sposoby promocji mogą być podobne do obecnych. Przecież już teraz część nie klientów odpowiedziała zakupem.
Jeśli do drugiej warstwy, to sposoby promocji mogą być zbliżone do obecnych praktyk stosowanych przez firmy obsługujące tych nie-klientów. Na początku testowane w celu odkrycia tych najskuteczniejszych sposobów dotarcia do nabywcy.
Jeśli do trzeciej warstwy, to warto skorzystać z pomocy firm partnerskich. A jeśli trudno o partnera, to pozostaje testowanie. Na etapie testów nieskuteczne sposoby eliminować, a te skuteczne nasilać.
Takie mam zdanie na ten temat :-)
W świetle tematu wątku: reklama vs. promocja: razem, czy osobno? jak?

Kilka odpowiedzi wcześniej przeczytałem, że reklama to część promocji (obok public relations, promocji w punkcie zakupu, sprzedaży osobistej i marketingu bezpośredniego).
Razem czy osobno? Najlepiej wybrać te najbardziej odpowiednie narzędzia promocji i przetestować. To da informację zwrotną i wskaże co odrzucić i co zostawić. A kiedy mamy już te skuteczne narzędzia, efekt skali i uczenie się na informacjach zwrotnych pozwoli wypłynąć na błękitne wody.
Dariusz Skraskowski

Dariusz Skraskowski Konsultant
Strategiczny
Akademii Biznesu
Piotra Michalaka

Temat: Reklama vs. Promocja - miejsce na BOS?

Henryk M.:
Powoływałem się już wielokrotnie na przykład projektu "Ginger", czyli pojazdu Deana Kamena o nazwie Segway. Totalna klapa, jeżeli chodzi o trafienie do "spragnionych (nowego produktu) mas klientów".

Może zabrakło tam innowacji wartości, czyli stworzono innowację która nie miała zbyt wielkiej wartości dla nabywców?

Następna dyskusja:

Najnowszy warsztat oparty m...




Wyślij zaproszenie do