Jacek Kotarbiński

Jacek Kotarbiński kotarbinski.com

Temat: Prawda o Blue Ocean Strategy

Juliusz Grzegorz Sumorok:
Ciśnie się tutaj pytanie co jest " ostatecznym wyznacznikiem wartości metod" i czy taka bezwzględna skala wartości istnieje?. A co do van Gogha i Norwida, to przecież cenimy ich post factum na podstawie jakiejś w końcu mody bo nie ma czegoś takiego jak bezwzględny kanon piękna, czy wielkości sztuki. Ilu było twórców idących pod prąd, którzy zostali zapomniani?.
Wraca pytanie czym jest BOS ???

Gdzieś kiedyś pisałem, że miliony menedżerów szukają przez całe życie biznesowego kamienia filozoficznego, który da im kasę, szczęście, zimną wódkę i gorące dziewczyny :) BOS nie jest kamieniem filozoficznym :) Van Gogh - złamał pewne kanony. Uwypuklił EMOCJE jako element odczuwania sztuki. Stworzył inną KANWĘ WARTOŚCI. Czysty BOS :) Tylko w diabły sprzedać tego nie mógł :))) Można mieć największą innowację. I co z tego, skoro nikt nie będzie chciał jej kupić. (Albo kupi za 100 lat :) Innowacja, żeby działała - musi mieć swoją konkretną, komercyjną wartość. Zaspokajać potrzebę ( albo ją tworzyć - choć to ryzykowna sprawa). Inaczej do dziś jeździlibyśmy autkami a la madame Mercedes :) Jakikolwiek POSTĘP jest zbudowany z INNOWACJI. Jakkolwiek truizmem to zapachniało :) Konkurencja "błękitu" to konkurencja rozwoju i postępu, a nie radykalnego ograniczania zasobów, ścinania cen ect. I tutaj są inne wyznaczniki wartości i inne wyznaczniki metod. Nie będę ważył jabłek przy pomocy linijki. BOS wymaga trochę innych narzędzi i innej perspektywy,
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Prawda o Blue Ocean Strategy

Świetne omówienie zagadnienia z marketingowego punktu widzenia,Van Gogh umarł jako biedak a Picasso - jako milioner, znalazłem w jednym z numerów "MIT Sloan Management Review". Otóż - według autora artykułu, Picasso został milionerem za życia, ponieważ tworzył sieć relacji, prowadził bogate życie towarzyskie, Dzisiaj powiedzielibyśmy - tworzył kanały dystrybucji. Van Gogh był z natury autystyczny i kontaktował się ze światem zewnętrznym poprzez swojego brata, który nie był najlepszym "marketingowcem".

Nieodłączną cechą BOS jest sukces rynkowy (moim zdaniem). Dlatego też działalność artystyczną (za jego życia) Van Gogha nie sklasyfikowałbym jako BOS, Picassa - tak. Van Gogh był twórcą innowacji artystycznej, która - za jego życia - tak, jak innowacja techniczna bez sprzedaży, nie przyniosła wartości w postaci korzyści materialnych dla jej twórcy.

Pozdrawiam
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Prawda o Blue Ocean Strategy

A i tak nie ma takiego oceanu, który w szybkim tempie nie zostanie przekształcony z błękitnego w czerwony - sukces przyciąga wielkie drapieżniki...
Rafał Kołodziej

Rafał Kołodziej Strateg-innowator.

Temat: Prawda o Blue Ocean Strategy

No właśnie, mam pytanie: czy tak faktycznie jest?

Teoretycznie to wszystko jest prawdą. Ale np. M. Porter mówi, że 'jest to niebezpieczna półprawda, która powoduje, że firmy walczą na poziomie efektywności operacyjnej, a nie na poziomie strategii' czy innego typu innowacji (o tej innowacji - to mój dopisek).

Bardzo podoba mi się koncepcja strategii, jako wykonywania innych czynności, celem dostarczenia wartości dla klienta. Takie rozumienie strategii daje szansę zbudowania trwałej przewagi konkurencyjnej na poziomie procesowo-zarządczym, obudowując 'błękitną' strategię czynnikami trudnokopiowalnymi (bo nie skopiujesz nawet jednej czynności w 100%, a co dopiero skopiowanie dziesiątek czynności!).

I właśnie, niby tak jest, że sukces przyciąga drapieżniki... ALE!!!

Następna dyskusja:

Blue Ocean Strategy czy.......




Wyślij zaproszenie do