Jacek Kotarbiński

Jacek Kotarbiński kotarbinski.com

Temat: Czy koncept BOS broni się przed stonką ? :)

Czytaj - mcdonaldyzacją ?
http://www.rp.pl/artykul/2,180324_Zara_pokonala_Gapa_....

"Sukces Zary to powtórka nieustającego boomu fast foodów i kariery McDonald’sa, tanich podróży lotniczych i sukcesu irlandzkiej linii Ryanair, rozwoju handlu detalicznego dzięki sieciom hipermarketów, które dławią sklepy rodzinne, czy sieci kawiarni Starbucks, która skutecznie wyparła tradycyjne kawiarnie."

(...) Trudno znaleźć branżę, która mogłaby się przed tym trendem obronić. Możemy natomiast oczekiwać pojawienia się pojedynczych firm, które swój wizerunek będą budować na odmienności od tego modelu – podkreśla Jędrkiewicz."

Innymi słowy, czy za jakichs czas wszelkie nowe i unikatowe koncepty, które nie będą szczególnie agresywnym modelem biznesowym, nazywać będziemy BOS ? A może nie będzie miało to większego znaczenia ? Ostatecznie, dla przeciętnego inwestora - to JAK pomnażane są jego pieniądze, nie ma większego znaczenia ( przynajmniej dla inwestora np. giełdowego). Cechą modeli opartych o mcdonaldyzację, jest wysoka dynamika rozwoju ( najczęściej poprzez ekspansję) i wysoka dynamika przyrostów zwrotu z inwestycji. Oczywiście jednym z powodów jest franchising i brak konieczności inwestowania własnych aktywów przez np. firmę-matkę.

Ciekawe, jakie warunku muszą spełnić koncepty BOS, które zapewnią wysoki zwrot z inwestycji oraz czy będą miały cechy predysponujące je u inwestorów ? Póki co, wszelkie koncepty z "innowacyjność" w nazwie, trafiają pod lupy panów od venture capital. Ot, taki index NCI od początku powstania stacza się po równi pochyłej. Jeszcze trochę i GPW ogłosi koncertowe zamknięcie rynku New Connect. :)
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Czy koncept BOS broni się przed stonką ? :)

BOS najczęściej - moim zdaniem błędnie - utożsamiamy z wyraźną odmiennością, zauważalną na rynku, przez konsumentów. Uważam, że BOS to także sprawa związana z cechami odróżniającymi, których zwykle klient końcowy nie dostrzega. Przykład - Toyota:
- Produkuje samochody: czy bardzo się różnią od innych? Nie (oczywiście "trzyma władzę" na rynku hybryd :-)
- Co wyróżnia Toyotę? Metody produkcji (TPS - Toyota Production System) i rozwoju produktów (TPDS - Toyota Product Development System),
- Dlaczego uważam, że TPS i TPDS spełniają kryteria BOS? Ponieważ są właściwie nie do podrobienia.
Owszem, Toyota uczy wszystkich wokół jak ciągle doskonalić produkcję, ale sama jest na tej drodze od 50 lat i raczej nikt jej nie wyprzedzi. "Gorzej" ma się sprawa z TPDS - Toyota nie uczy, jak sprawniej rozwijać produkty. Sama przygotowuje wysokiej jakości, niezawodne modele w czasie o połowę krótszym od konkurencji, przy niższych kosztach, wyższej marży (zysk Toyoty przekracza sumaryczny zysk tzw. "Wielkiej Trójki", czyli GM, Ford i Chrysler) i - co najciekawsze - najwyższych, średnich zarobkach w branży. Na liście "Global 2000" zajmuje 8 miejsce, za firmami branży paliwowej i bankami.

Chociaż przemysł motoryzacyjny jak najbardziej poddaje się McDonaldyzacji. Popatrzcie na nowe modele samochodów - te "uśmiechnięte ryje" - grilów montowanych w przednie zderzaki - w modelach wielu marek ten sam trend. Albo te "podobieństwa małego do dużego": VW Passat i VW Bora, Opel Astra i Opel Corsa, Renault Megane scenic i Renault Grand Modus...
Klientom coś sie spodoba(ło) i już mnożą się "klony", tylko by zachować lojalność do marki, czy modelu, kosztem niezależnego stylu.

Pozdrawiam
Jacek Kotarbiński

Jacek Kotarbiński kotarbinski.com

Temat: Czy koncept BOS broni się przed stonką ? :)

Henryku, trudno nie przyznać Ci racji. Natomiast na pewno i przed Toyotą i przed wieloma koncernami światowymi - stoi wyzwanie związane z własnymi kompetencjami marketingowymi. Rozumianymi właśnie w kontekście rozwoju realnych ( a nie iluzorycznych) wartości dla klienta, jednoznacznego pozycjonowania marki i wypracowania własnego stylu (a wyróżnienie się - jest początkiem drogi). Co do designu- to wierzę, że kiedyś jakichś koncern wpadnie na takie rozwiązanie techniczne, w którym będziesz sobie "składał" auto z modułów. I mógl wybrać sobie najróżniejsze warianty karoserii, układu deski rozdzielczej czy rodzaj foteli. Zakup samochodów - zacznie przypominać wtedy naprawdę, wizytę w studiu wnętrzarskim, gdzie możesz modyfikować sobie różne systemy. Oczywiście :) w granicach obowiązujących przepisów ( wiem, że to truizm, ale ktoś może uprzeć się na zielone światła stopu :))))
McDonaldyzacja jest póki co - chyba najbardziej ekonomicznym modelem wytwarzania. Niestety, jej cechą jest agresywne zawłaszczanie "biznesów" z racji prostoty generowania przychodów ( np. w porównaniu do modeli czysto innowacyjnych, obarczonych wysokim stopniem ryzyka).
Pozostaje mieć nadzieję, że kiedyś zawodność Toyoty spadnie do zera :) i będzie można wybrać spośród kilkudziesięciu wariantów karoserii :)
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Czy koncept BOS broni się przed stonką ? :)

Odpowiedzią na "McDonaldyzację" biznesu są inicjatywy niszowe - takie BLS, a jakim pisałem w innym wątku. Przykładem niech będzie inicjatywa Pana Mariusza Piestraka, obecnego właściciela firmy DIORA, którą nazwał DIORA NOWE GENERACJE. Znajdziecie go w GL. Dla mnie jest to próba "podpadająca" pod Blue Lake Strategy, Bo ten młody człowiek nie zamierza konkurować z takimi potęgami jak Sony, czy Panasonic. Ma jednak koncepcję na niszowe, unikalne produkty i wykorzystanie brandu (marketing) i potencjału upadłej firmy, niegdyś popularnej w Polsce. W branży motoryzacyjnej także są wytwórcy niszowi, jak choćby producenci Geparda – polskiego samochodu małoseryjnego, produkowanego w latach 1990-1995.

Pozdrawiam
Roman Wojtala

Roman Wojtala Prezes Zarządu, CBI
ASTROMAN Sp. z o.o.

Temat: Czy koncept BOS broni się przed stonką ? :)

Przykład z branży motoryzacyjnej w postaci konkretu

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=re...

Przykład z branży motoryzacyjnej w postaci określonej wizji

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=re...

Przykład z polskiej branży motoryzacyjnej w postaci konkretu

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=re...

Serdecznie pozdrawiam
RW
Jacek Kotarbiński

Jacek Kotarbiński kotarbinski.com

Temat: Czy koncept BOS broni się przed stonką ? :)

Witaj Romanie :)
przykład Leoparda jest mi szczególnie bliski :) Jak zreszta wszystko, co udowadnia siłę polskiej myśli technicznej i zaprzecza tezie, że mamy być "odtwórcami" czyichś koncepcji :)) Tym bardziej, że twórca Leoparda - Zbysław Szwaj, był członkiem zespołu K-202. Historia K-202 to też przykład polskiej myśli technicznej :)) Moim zdaniem świetna historia na film http://pl.wikipedia.org/wiki/K-202



Wyślij zaproszenie do