Wojciechowski
M.
Psycholog biznesu |
szkolenia &
consulting sprzedaży
Temat: Sprzedaż jest jak matematyka
Najczęściej wobec szkoleń i konsultacji z szeroko rozumianej tematyki sprzedaży używa się określenia "szkolenia miękkie". Takie umiejętności, stanowiące fundament w sprzedaży jak komunikacja, kreowanie relacji, motywacja definiowane bywają zazwyczaj jako miękkie, mające wiele humanistycznych, lekkich odniesień. Czy aby słusznie?Tymczasem sprzedaż to proces. Logicznie, konsekwentnie realizowany łańcuch zdarzeń, działań i przedsięwzięć, którego finałem jest transakcja oraz wieź, trwała, efektywna, pomiędzy sprzedawcą a Klientem. Nie ma w niej zbyt wiele miejsca na improwizację (choć z pozoru może się tak wydawać) czy przypadek.
Sprzedaż jest jak matematyka, jak algebra. Dla przykładu - aby po znaku = wyszło nam 4, musimy pamiętać, że elementy rozdzielona znakiem + muszą dać taką sumę. A więc może być w zasadzie 1+3, 0+4 lub 2+2. Nie ma w takim równaniu zbyt wielkiego pola do swobodnej czy swawolnej, miękkiej interpretacji. Liczba możliwych kombinacji jest skończona, co jednak nie oznacza, że tylko 2+2 da nam 4.
Istnieje tutaj obszar, który poprzez wiedzę, inwencję, kreatywność oraz doświadczenie sprzedawcy można formatować, eksplorować w zależności od kontekstu. Nigdy jednak nie jest to obszar niedookreślony, nieograniczony, nieskończony.
Warto o tym pamiętać zanim zacznie wierzyć się w bajki o nieograniczonych możliwościach, super technikach czy metafizycznych wręcz sposobach uzyskiwania wyznaczonego celu. Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, to fakt. Ale dróg tych jest jednak skończona ilość i aby do Rzymu dotrzeć, na jakąś, istniejącą realnie drogę, w końcu musimy się zdecydować.
@ Psychologia sprzedaży