Wojciechowski M.

Wojciechowski M. Psycholog biznesu |
szkolenia &
consulting sprzedaży

Temat: Kiedy opadnie bitewny kurz...sprzedaży

Typowa polska firma sektora MSP. Ośmiu - dziesięciu przedstawicieli handlowych, z reguły mężczyzn tak w okolicach trzydziestki. Samochód, komórka, gdzieniegdzie w standardzie jest już laptop. Spora, w porównaniu z sytuacją z końca lat 90. ubiegłego wieku wiedza marketingowa, w miarę opanowana ta psychologiczna. Jednym słowem nie jest najgorzej. Sprzedaż, za przeproszeniem, jakoś idzie. Czasami trafia się lepszy miesiąc, czasami chudszy, najczęściej rządzi przypadek. Ale co tam. Dział sprzedaży jest jako-tako zorganizowany, poukładany.

Nic to, że w porównaniu z np. krajami "starej" Unii - polskie firmy "wyciskają" ze swojego rynku 20-30 procent możliwości. Pozostałe 70 procent stanowi potencjał rozwoju :), wszak "nie od razu Kraków zbudowano". Jeśli w Polsce złotówka zaangażowana, zainwestowana w sprzedaż przynosi 100%, to w takiej np. Holandii - 240%. Nie jest jednak źle, bo stosując to porównanie, ubiegły wiek zamykaliśmy poziomem 70%

Tragicznie jest natomiast z obsługą Klienta. Mało kto zdaje sobie sprawę (inaczej: chce zdawać sobie sprawę), że proces sprzedaży wcale nie kończy się na zakontraktowaniu, zamówieniu, podpisaniu zlecenia. Ze sprzedażą i obsługą Klienta jest w polskich firmach trochę tak jak z okresem narzeczeństwa i małżeństwa.

Zapraszam do lektury wpisu i dyskusji na forum grupy Clienting
http://www.goldenline.pl/grupa/clienting
(kliknij dołącz, po wejściu na stronę grupy)
Pozdrawiam
Dobrego dnia:) !